شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دانش نگرش و عملکرد کارکنان مراکز بهداشتی در مورد مشاوره تغذیه ای دوران بارداری مرکز بهداشت شهرستان شیراز: ۱۳۷۸


دانش نگرش و عملکرد کارکنان مراکز بهداشتی در مورد مشاوره تغذیه ای دوران بارداری مرکز بهداشت شهرستان شیراز: ۱۳۷۸
● مقدمه
علیرغم آنکه مشاوره تغذیه ای دوران بارداری از وظایف مراقبین بهداشتی است، به نظر می رسد که مطالعه مناسبی در رابطه با ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد ایشان در این مقوله صورت نگرفته است. مطالعه حاضر با این هدف انجام شده است.
● روشها
در این پژوهش پیمایشی، به روش مشاهده و تکمیل پرسشنامه و با استفاده از چک لیست و پرسشنامه خود ایفا، دانش، نگرش و عملکرد ۷۵ نفر از کارکنان ارایه دهنده خدمات دوران بارداری شاغل در واحدهای بهداشت مادر و کودک مستقر در مراکز و پایگاههای بهداشتی درمانی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج
دانش واحدهای مورد پژوهش در سطح متوسط (۶۰ درصد)، نگرش ایشان مثبت (۹۸.۷ درصد) و عملکرد در سطح ضعیف (۹۰.۶۷ درصد) بود. بین متغیر دانش در مورد مشاوره تغذیه ای دوران بارداری و مدارک تحصیلی کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد مامایی و همچنین مطالعه کتب و مجلات به عنوان منبع کسب اطلاعات در مورد تغذیه دوران بارداری ارتباط مستقیم وجود داشت (P<۰.۰۵)
● بحث
با توجه به یافته های پژوهش حاضر، بسط مداخلات آموزشی برای ارتقای سطح دانش، و شناخت موانع مشاوره تغذیه دوران بارداری و سعی در برطرف نمودن آنها به منظور بهبود مشاوره تغذیه ای دوران بارداری ضروری به نظر می رسد.
خدیجه برومندفر
علیرضا یوسفی
مژگان طباطبایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید