شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای میزان آلفا یک آنتی تریپسین مدفوع در کودکان به عنوان یک شاخص در تشخیص افتراقی اسهال های عفونی باکتریال و اسهال های غیر عفونی


بررسی مقایسه ای میزان آلفا یک آنتی تریپسین مدفوع در کودکان به عنوان یک شاخص در تشخیص افتراقی اسهال های عفونی باکتریال و اسهال های غیر عفونی
آلفا یک آنتی تریپسین Alpha-۱ Anti Trypsin (AAT) یکی از پروتئین های فاز حاد سرم انسان است که سطوح سرمی آن در بعضی از بیماری ها از جمله بیماری های کبدی، کلیوی و ریوی تغییر می یابد و متعاقب اختلالات گوارشی از جمله اسهال، AAT از طریق مدفوع دفع می شود. اندازه گیری AAT مدفوع در تشخیص دفع غیر طبیعی پروتئین مورد استفاده قرار گرفته است.
در مطالعات مختلفی، میزان AAT مدفوع به عنوان شاخص در تشخیص افتراقی انواع اختلالات گوارشی اندازه گیری شده است. با توجه به این که تشخیص افتراقی اسهال های میکروبی از غیر میکروبی به علت نیاز به انجام کشت مدفوع وقت گیر می باشد لذا در این مطالعه سنجش میزان AAT مدفوع به عنوان یک آزمایش غربالی اولیه برای متمایز نمودن انواع اسهال ها (عفونی باکتریال و غیر عفونی) مورد مطالعه قرار گرفته است.
در این مطالعه مورد ـ شاهدی مقدار AAT مدفوع کودکان بستری شده در بخش اطفال بیمارستان هاجر شهرک کرد اندازه گیری شد. گروه اول شامل ۳۰ کودک مبتلا به اسهال بودند که نتیجه کشت مدفوع آنها از نظر میکروبی مثبت و گروه دوم شامل ۳۰ کودک مبتلا به اسهال بودند که نتیجه کشت مدفوع آنها از نظر میکروبی منفی بوده است و گروه شاهد شامل ۳۰ کودک غیر مبتلا به اسهال بود. در تمام کودکان فوق میزان AAT مدفوع به روش رادیال ایمونودیفیوژن اندازه گیری گردید. میانگین مقدار AAT در گروه اول ۵۰±۴۶.۲ mg/dl، در گروه دوم ۲۵±۳۴.۷۷ mg/dl و در گروه شاهد (افراد سالم) ۱.۰۸±۳.۳۵ می باشد. از نظر آماری میانگین AAT در سه گروه اختلاف معنی داری نشان داد.
نتایج این بررسی نشان داد که میانگین مقدار AAT در گروه مبتلا به اسهال و دارای کشت میکروبی مثبت (گروه اول( بالاتر از سایر گروه ها بوده است. اما در سطح انفرادی تمام افراد این گروه میزان AAT بالایی نداشتند. لذا پیشنهاد می گردد در مطالعه تکمیلی میزان AAT مدفوع در مقایسه با میزان AAT سرم اندازه گیری گردد.
حسین یوسفی
آمنه نجفی
مسعود صراف پور
قربان علی رحیمیان
محمدرضا نفیسی
سیداسداله امینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید