جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توانمند سازی مردم در تعیین اولویت های پژوهشی منطقه پایگاه تحقیقات جمعیتی فرخ شهر، استان چهارمحال و بختیاری


توانمند سازی مردم در تعیین اولویت های پژوهشی منطقه پایگاه تحقیقات جمعیتی فرخ شهر، استان چهارمحال و بختیاری
● زمینه و هدف:
تعیین‌ اولویت‌های پژوهشی فرآیندی‌ مهم‌ در مدیریت‌ پژوهش‌ها در تمام حوزه ها بخصوص حوزه سلامت‌ کشورها بشمار می رود که‌ اهمیت‌ آن‌ بویژه‌ در زمان‌ تخصیص‌ منابع‌ محدود مالی‌ و انسانی‌ دو چندان‌ می شود. فرآیند تعیین‌ اولویت‌ها به‌ تمامی‌ کشورها در زمینه‌ طرح‌ ریزی‌ برنامه‌های‌ پژوهش‌ در حوزه‌ سلامت‌ و بسیج‌ و تخصیص‌ منابع‌ پژوهشی‌ و همچنین‌ تقویت ‌ظرفیت‌ پژوهشی‌ بومی‌ خود کمک‌ خواهد کرد. گروههای‌ ذینفعی‌ که‌ باید در فرآیند تعیین‌ اولویت‌ها شرکت‌ داده‌ شوند علاوه‌ برپژوهشگران‌ شامل‌ بهره‌ گیرندگان‌ بالقوه‌ و مردمی‌ می‌باشند که‌ از نتایج‌ پژوهش‌ تاثیر خواهند پذیرفت‌. در این مطالعه توانمند سازی مردم در تعیین اولویت های مشکلات مردم فرخشهر در استان چهار محال و بختیاری به صورت مشارکتی مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش بررسی:
این‌ پروژه‌ یک‌ تحقیق‌ مشارکتی است که‌ در آن‌ مشکلات‌ شناسایی‌ شده‌ با روش‌ ارزیابی‌ سریع (Rapid appraisal) در شهر فرخشهر، استان‌ چهارمحال‌ و بختیاری‌ در سال‌ ۸۳ توسط تیم توسعه فرخشهر با مشارکت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مورد اولویت‌ بندی‌ قرار گرفتند پس‌ از طبقه‌ بندی‌ اطلاعات‌ بدست‌ آمده‌ از نیازسنجی‌ با در نظر گرفتن‌ عوامل‌ محیطی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌، ساختار نهادها و موسسات‌ منطقه‌ و همچنین‌ شناسایی‌ عوامل‌ کند کننده‌ و مانع‌ شونده‌ و شرایط زندگی‌ و معیشتی‌ گروههای‌ مختلف‌ مردم و تعیین‌ ارتباط آن‌ با عوامل‌ فوق‌ الذکر مشکلات‌ اولویت‌ بندی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ شد. در فرآیند مشارکت جامعه، پرسنل ناظر و اجرائی ابتدا هدف از تعیین اولویت ها را برای عموم شرکت کنندگان شرح دادند و تمامی نکات مبهم را روشن ساختند فرآیند مشارکت بصورت تبادل فعال مشارکت یا مشاوره که از پیشنهادات و نظرات مردم در برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده شود دنبال شد و در آخر تصمیم گیری در مورد تعیین اولویت ها به مردم واگذار شد کل فرآیند با مشارکت فعال اعضای تیم توسعه فرخشهر و با نظارت محققین دانشگاه که به عنوان ناظر شرکت داشتند انجام گردید. ابزارهای اولویت بندی در گروههای ذینفع شامل: ماتریس دو بعدی، دیاگرام اولویت ها، جدول تجزیه و تحلیل مشکلات، دیاگرام ون گروهها دینفع، ماتریس اختلاف و همکاری بین گروههای ذینفع بود.
● یافته ها:
در این‌ مطالعه‌ ۴۰ مشکل‌ مردم‌ فرخشهر شناسایی‌ و در ۹ گروه طبقه‌ بندی‌ گردید: مشکلات‌ سالمندان‌، فرهنگی‌ هنری‌، عمرانی‌، ورزشی‌، زنان‌، بهداشت‌ روان‌، جوانان‌، امنیت‌ اجتماعی‌ و مشکلات‌ اشتغال طی فرآیند فوق ۲۰ مشکل به عنوان اولویت های اول تا بیستم تعیین گردید. نهایتا با تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از ابزار های اولویت بندی، درک صحیحی از مشکلات حائز اولویت، فرصت ها، اقدامات صورت گرفته، راه حل ها و منابع بالقوه و بالفعل پیش رو برای حل مشکلات حاصل شد.
● نتیجه گیری :
استفاده ابزار استاندارد ومشارکت مردمی در تعیین و اولویت بندی مشکلات و راه حل های مورد نظر از نکات ضروری در نظام پژوهشی می باشد که با توجه به محدودیت منایع مالی و انسانی استفاده از این روش یک روش مقرون به صرفه و کاربردی در تعیین اولویت های پژوهشی خواهد بود.
رضا خدیوی
رویا ربیسی
شهرزاد حبیبی
پانته آ رمضان نژاد
اکرم همتی
سیما قادری
حمید شیروانی
فرهاد شمس
افسانه حبیبی
حبیب بیغم
ثریا راستی
حسین یوسفی
جعفر مقدسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید