شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


محیط مناسب مطالعه


محیط مناسب مطالعه
اتاقی اختصاصی برای مطالعه تعیین کنید: زیرا استفاده از یک مکان ثابت، باعث آمادگی ذهنی برای تمرکز حواس در حین مطالعه می‌شود. پس اتاقی را انتخاب کنید که پس از...
الف) محل مطالعه
۱) اتاقی اختصاصی برای مطالعه تعیین کنید: زیرا استفاده از یک مکان ثابت، باعث آمادگی ذهنی برای تمرکز حواس در حین مطالعه می‌شود. پس اتاقی را انتخاب کنید که پس از مطالعه بتوان آن‌چه را هنگام مطالعه به کار گرفته‌اید، همان‌گونه که هست در جای خود رها نمایید! اگر اتاقی داشته باشید که وسایل شما دست نخورده در آن باقی بماند و مجبور نباشید روی میز را برای شخص دیگری خالی کنید، می‌توانید بدون مقدمه و به محض نشستن پشت میز غرق مطالعه شوید.
۲) محلی را انتخاب کنید که در آن صدای متفرقه، موجب حواس‌پرتی شما نشود و حتی می‌توانید پشت در اتاقتان عبارت «وارد نشوید» را نصب کنید تا اعضای خانواده عادت کنند در ساعات مطالعه، شما را آسوده گذاشته، صداهای اضافی را به حداقل برسانند.
۳) جریان هوای تازه‌ی اتاق را همیشه تامین کنید. زیرا تمرکز فکر، نیازمند حداکثر کارایی جسم و روان است. پس از هر ۵/۱ ساعت مطالعه، مخصوصا در روزهای سرد سال، ده دقیقه لای پنجره را باز بگذارید و سعی کنید درجه‌ی حرارت اتاقتان نیز بین ۲۵- ۲۰ درجه باشد. زیرا این درجه حرارت برای مطالعه ثمر بخش بوده و برای فراگیری کامل و هوشیاری ذهن بسیار مطلوب است.
۴) نور اتاق خود را مناسب کنید. یعنی چراغ‌ها، غیر از چراغ مطالعه نیز باید روشن باشند اتاق تاریک و نیمه تاریک باعث خواب‌آلودگی و رخوت می‌شود. روشن کردن تمام فضای اتاق با یک چراغ سقفی (نور زرد)، که قسمتی از نور را به بالا و بقیه را به طرف پایین پخش کند، بسیار عالی است.
ب) میز مطالعه
۱) میزی انتخاب کنید که بتوانید پشت آن به راحتی بنشینید، یعنی ارتفاع میز طوری باشد که وقتی پشت میز قرار گرفتید، قوز نکرده باشید و کف پایتان نیز روی زمین قرار بگیرد.
۲) وسعت میزتان را به اندازه‌ی کارایی خود در نظر بگیرید. باید بتوانید کلیه‌ی وسایل و کتاب‌های مربوط به یک موضوع را روی آن قرار دهید، تا همه چیز در دسترس شما باشد. زیرا اگر مجبور باشید برای دست یافتن به آن‌ها هر بار از پشت میز بلند شوید، تمرکز حواستان از بین خواهد رفت!
۳) سطح میز براق نباشد، زیرا انعکاس نور باعث خستگی چشم می‌شود.
۴) میز مطالعه را در جایی مناسب و به دور از پنجره‌ی اتاق قرار دهید. زیرا ممکن است عوامل «حواس‌پرتی» در اطراف آن، باعث عدم تمرکز شما شود.
۵) اشیا غیرضروری و غیردرسی را از روی میز دور کنید. زیرا وجود اشیا متفرقه (مثل قاب عکس، شعر و...) بر روی میز مطالعه باعث تضعیف تمرکز حواس می‌شود.
ج) حالت فیزیکی مطالعه
بهترین حالت درس خواندن حالت نشسته پشت میز است، به طوری‌که کمر صاف و فاصله‌ی چشمان تا کتاب بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر باشد. سعی کنید که لباس راحتی و مناسب بپوشید و حتی‌الامکان از رنگ‌های شاد مثل قرمز، زرد، سفید، در پوشش خود استفاده کنید و در ازای هر ۵/۱ ساعت مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت به خود بدهید.
نویسنده : علیرضا مهدی زاده (دبیر ریاضی دبیرستان / آبشناسان ۲)
منبع : مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی


همچنین مشاهده کنید