شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بانکوک خطرناک Bangkok Dangerous


بانکوک خطرناک   Bangkok Dangerous
▪ کارگردان: اوکسید و دنی پنگ.
▪ فیلمنامه: جیسون رایتمن بر اساس فیلم ١٩٩٩ برادران پنگ.
▪ موسیقی: برایان تیلر.
▪ مدیر فیلمبرداری: دکا سریمانترا.
▪ تدوین: مایک جکسون، کوران پنگ
▪ طراح صحنه: جیمز ویلیام نیوپورت.
▪ بازیگران: نیکلاس کیج[جو]، شاهکریت یامانارام[فون]، پانوارد همانی[آهم]، نیراتیسایی کالیاروک[سورات]، دوم هتراکول[اران]، تاک ناپاسکورن[برادر کونگ]، استیو بالداچی[میشیگان]، کریس هیبینک[USC]، جیمز وایت[شیکاگو]، پیتر شریدان[آنتون].
▪ ٩٩ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا. نام دیگر: Time to Kill.
▪ نامزد بهترین آنونس برای اکشن تریلر خارجی از مراسم آنونس طلایی.
▪ ژانر: اکشن، جنایی، مهیج.
آدم کشی حرفه ای به نام جو به بانکوک می رود تا در طول یک ماه، چهار نفر را به دستور سورات- ارباب تبهکاران شهر- از میان بردارد. او برای بر طرف کردن نیاز های خود در محل، جیب بری به نام کونگ را اجیر می کند تا واسطه خود و سورات باشد. دستورات سورات از طریق رقصنده ای در یک باشگاه شبانه به دست کونگ و متعاقباً جو می رسد.
اما برخورد کونگ با رقاصه خیلی زود سبب دلباختگی میان آن دو می شود. اولین ماموریت جو با کشتن یک مرد و همراهانش در ترافیک با موفقیت به انجام می رسد. هدف دوم -صاحب یک هتل- نیز توسط جو در استخر کشته می شود. جو که نقشه کشیده بود تا کونگ را قبل از ترک بانکوک از میان بردارد، خواسته و ناخواسته شروع به تعلیم وی می کند. کونگ هنگام نابود کردن هدف سوم حضور دارد، ولی نقشه مطابق دلخواه پیش نمی رود. اما جو موفق می شود بعد از تعقیب طولانی او را به چنگ آورده و بکشد. همزمان سورات که هرگز جو را ندیده، تصمیم به کشف هویت او می گیرد.
تلاش افراد وی برای تعقیب کونگ ناموفق مانده و جو وی را تهدید می کند در صورت ادامه این کار همسرش را خواهد کشت. هدف چهارم و آخر نخست وزیر تایلند است. ولی این بار قبل از کشتن هدف خود جو شناسایی شده و هدف تک تیراندازهای پلیس قرار می گیرد. جو به سختی موفق می شود خود را در میان جمعیت هراسان مخفی کرده و بگریزد. اما اینک وی تبدیل به هدف شده و زمانی که به محل اقامتش می رسد، می فهمد که کونگ به دام سورات افتاده و چهار نفر از اعضای باند سورات برای کشتن وی آمده اند. جو با منفجر کردن خانه و کشتن آنها می گریزد و مصمم است تا قبل از ترک بانکوک سورات را کشته و کونگ را آزاد کند.
چون رابطه شاگردی و معلمی به وجود آمده میان شان او را موظف به این کار می کند. جو به مقر اصلی باند حمله کرده و بعد از کشتن اکثریت اعضای باند، کونگ و رقاصه را آزاد می کند. سورات نیز به همراه سه عضو باندش سعی می کند بگریزد. ولی جو که زخمی شده، با کشتن آنها مانع از این کار می شود و زمانی که پلیس سر می رسد با تنها گلوله باقیمانده اش به زندگی خود و سورات خاتمه می دهد.
● چرا باید دید؟
اوکسید و دنی پنگ برادران دوقلوی فیلمساز، متولد ١٩٦٥ هنک کنگ از پدیده های سینمای شرق دور محسوب می شوند و سهمی به سزا در رونق سینمای ترسناک این منطقه دارند. توفیق این نوع فیلم ها سبب شده تا در مرحله اول فیلم های موفق شان توسط هالیوود مورد بازسازی قرار گیرد و در مرحله دوم خودشان برای ساخت فیلم های تازه یا بازسازی همان فیلم ها به هالیوود خواسته شوند.
اوکسید با رنگ آمیزی و دنی با تدوین شروع وارد سینما شدند. سپس به بانکوک-تایلند- مهاجرت کرده و اوکسید با ساختن فیلم تجربی چه کسی می دود در ١٩٩٩ شروع به فیلمسازی کرد. فیلمی که موفق شد به مراسم اسکار ١٩٩٨ راه یافته و نماینده این کشور در بخش بهترین فیلم خارجی شود. اولین کار مشترک شان بانکوک خطرناک در ١٩٩٩ برنده جایزه فیپرشی جشنواره تورنتو شد و بعدها موفقیت روزافزون با ساختن فیلم چشم و دو دنباله آن به سراغ شان آمد. چشم آن قدر محبوب شد که ابتدا نسخه هندی و اخیراً نسخه آمریکایی آن ساخته شد، اما برادران پنگ خود سهمی در ساخت آن نداشتند.
بلکه سرگرم کار روی اولین پروژه هالیوودی خود به نام پیام آوران بودند که نتوانست توفیق انتقادی و مالی قابل توجهی برایشان به ارمغان بیاورد. این واقعه بعد از توفیق همه جانبه بازیابی یک شکست فاحش برای آنها بود. بنابر این برادران پنگ که کارشان را با فیلم های جنایی آغاز کرده بودند؛ وقتی با تصمیم نیکلاس کیج مبنی بر تهیه نسخه آمریکایی اولین کار موفق شان بانکوک خطرناک تحت عنوان زمانی برای کشتن روبرو شدند، بلافاصله پیشنهاد ساخت آن را قبول کردند و اینک حاصل کارشان روی پرده سینماهاست.
نسخه اولیه بانکوک خطرناک درباره آدم کشی کر و لال و همکار بانکوکی اش بود و در طول ماموریت تازه ای که به آنها محول شده، طی فلاش بکی روشن می شد که در گذشته چه کاره بوده اند و چگونه به اینجا رسیده اند. ایده کر بودن کونگ و اینکه صدای گلوله ها و استغاثه قربانیانش را نمی شود به همراه گذشته ای دردناک به خودی خود مایه جذابیت فیلم بود و تدوین خلاقانه دنی نیز بر آن افزوده بود. نسخه فعلی نیز یک ناشنوا و لال را در داستانش جای داده که قرار است محبوب بانکوکی جو و به نوعی نماینده تفکر صلح طلب شرقی باشد.
رابطه ای که از فرط باسمه ای بودن و قرار گرفتن در میان انبوهی از تصاویر به شدت توریستی جنبه ای توریستی هم پیدا می کند. درست مانند صحنه رقاصه های تایلندی در باشگاه های شبانه که قرار است پول گردشگرهای مادر مرده را از جیب شان خارج کنند.
بانکوک خطرناک که خبر بازسازی اش توسط برادران پنگ در جشنواره کن ٢٠٠٦ اعلام و فیلمبرداری آن در ماه آگوست همان سال با ٤٠ میلون دلار بودجه آغاز شد، یکی از فیلم های پاییز امسال است که خیلی ها کنجکاوانه انتظار دیدنش را می کشیدند.
اما حاصل کار آش دهان سوزی نیست و تماشاگر آمریکایی نیز با نثار فقط ١٥ میلیون دلار طی دو هفته در گیشه به پای آن، ناموفق بودنش را اثبات کرده است. قهرمان کر و لال فیلم قبلی تبدیل به قهرمان اکشن نوع آمریکایی شده که هیچ تازگی برای بیننده ندارد، اتفاقی که شاید از حضور کیج در راس پروژه یا عرف رایج در میان تهیه کننده ها ناشی شده باشد.
چون برادران پنگ خواستار حفظ چارچوب قصه خود بوده اند، اما فیلم فعلی می گوید که چندان مقاومتی برای حفظ ایده آل های خود نکرده اند. همه چیز تبدیل به کلیشه های نوع خود شده، از رابطه مرید و مرادی بگیرید تا خودکشی از روی اصول جو به همراه آخرین هدفش که چهره ای تصنعی و تکراری به فیلمنامه می دهد.
همه چیزهای دیگر فیلم نیز تصنعی و نچسب است از موهای چرب و بلند نیکلاس که او را شبیه احمق ها می کند تا دیالوگ های فاقد منطق و عرفان شرقی چپانده شده در آن که حکم منجی روح جو و شاید ما را قرار است بازی کند. بانکوک خطرناک اثبات کننده این اصل است که چگونه می توانید روح تان را به هالیوود بفروشید و در ابن معامله به راحتی مغبون و بازنده شوید.
فکر می کنم تنها راه برای بازسازی یک فیلم هنگ کنگی کاری است که اسکورسیزی در از دست رفته/مردگان کرده بود، قبول ندارید؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید