جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین اندکس پروتئینی MDM۲ و گریدینگ هیستولوژیک تومورهای آستروسیتیک مغزی


ارتباط بین اندکس پروتئینی MDM۲ و گریدینگ هیستولوژیک تومورهای آستروسیتیک مغزی
● مقدمه:
فاکتور پروتئینی MDM۲ در سال های اخیر شناخته شده و موجب مهار آپوپتوز وابسته به پروتئین های سرکوب کننده تومور می شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط بین MDM۲ و گریدینگ هیستولوژیک آستروسیتوماهای مغزی برای کاهش ابهامات تشخیصی می باشد.
● روش ها:
تعداد ۱۰۴ نمونه آستروسیتوم مغزی شامل هر ۴ گرید هیستولوژیک، به طور اتفاقی از نمونه های جراحی افراد مبتلا طی سال های ۸۴-۸۰ در بیمارستان الزهرا (س) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مورد بررسی قرار گرفتند. از بلوک های پارافینی مربوطه برش های ۴mm تهیه و رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی برای MDM۲ بر روی آن ها انجام شد.
● یافته ها:
میزان شدت رنگ پذیری هسته ها (Intensiy) برای مارکر MDM۲ با گریدینگ هیستولوژیک دارای رابطه معنی داری بود (p=۰.۰۲). بین درصد رنگ پذیری هسته ها و گریدینگ هیستولوژیک رابطه معنی داری یافت نشد. بین درصد مثبت شدن مارکر MDM۲ و گریدینگ هیستولوژیک رابطه مثبت معنی دار وجود داشت (p=۰.۰۰۷). حاصل ضرب شدت در درصد رنگ پذیری نیز به صورت رتبه ای محاسبه و میان گریدهای مختلف مقایسه شد که براساس روش آنالیز ROC Curve فقط برای افتراق گلیوبلاستوم مولتی فرم از بقیه گریدها با ویژگی ۹۵.۳% در نقطه Cut point=۶ مفید بود.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نقش فاکتور MDM۲ را به عنوان یک انکوژن در تشدید تومورهای آستروسیتیک مغزی نشان می دهد. لذا، با استفاده از فاکتور MDM۲ تنها می توان با ویژگی بالایی گرید IV تومورهای آستروسیتیک مغز را از سایر گریدها جدا کرد.
پروین محزونی
مسعود یزدی زاده
محمدحسین صانعی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید