شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مکانی برای دوستی ها و تجربه های جدید


مکانی برای دوستی ها و تجربه های جدید
آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید بسیار فراتر از تهیه نوشت افزار برای مدرسه فرزندان است.
دانش آموزان پس از سپری شدن تعطیلات تابستان، استراحت و انجام کارهای مختلف طبق وقت خودشان، زنگ روز اول مدرسه، ناگهان بیدارشان می کند و آنها را به دنیای مدرسه فرا می خواند. فرقی هم ندارد دانش آموز مضطرب سال اول باشند یا دانش آموز آشنا و مطمئن سال های بالاتر. برگشتن به مدرسه آغاز یک انتقال است؛ کلاس های جدید، معلمان جدید، درس های جدید و یک حس جدید.
تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که والدین شان در امور تحصیلی آنها مشارکت می کند، در مدرسه نمرات بالاتری کسب می کنند، در امتحانات سراسری موفق تر عمل می کنند و احتمال ورود به دانشگاه آنها هم بیشتر است.
والدین باید در همه اتفاقات مدرسه شرکت کنند؛ در جلسات انجمن، نمایشگاه ها، تئاتر یا هر فعالیت دیگری، حتی اگر فرزند خودشان هم به طور مستقیم نقشی در آنها نداشته باشد. با این کار هم با کارکنان مدرسه و هم با سایر اولیا بیشتر آشنا می شوند و به فرزندشان هم کمک می کنند تا در مدرسه هم احساس خانه را داشته باشند و از همه مهم تر اینکه با این کار به فرزندشان نشان می دهند که او و مدرسه اش برایشان مهم است. شروع یک پایه جدید یا رفتن به یک مدرسه جدید یا تغییر مقطع تحصیلی به خودی خود برای دانش آموز اضطراب آور است پس والدین باید به فرزندشان کمک کنند تا این اضطراب و ترس را کاهش دهند، باید او را حمایت کنند. اگر قرار است فرزندتان پیاده یا با دوچرخه به مدرسه برود، در روزهای اول او را همراهی کنید. اگر قرار است با اتوبوس به مدرسه برود قبل از شروع مدرسه ایستگاه های اتوبوس را نشانش دهید و مسیر را برایش توجیه کنید. همچنین می توانید قبل از شروع مدرسه در مورد دانش آموزان شروری که ممکن است در مدرسه باشند، با آنها صحبت کنید و از آنها بخواهید در صورت بروز مشکل آرامش خود را حفظ کنند و از مسوولان مدرسه کمک بخواهند.
آکادمی پزشکی کودکان امریکا توصیه می کند قبل از شروع مدرسه، بگذارید کودک تان با محیطی که قرار است در آن درس بخواند، از نزدیک آشنا شود، نه اینکه فقط همه تابستان آنجا را از دور نشانش دهید و او نداند پشت آن در چه خبر است، پس حتماً با همراهی فرزندتان به دیدن اولیای مدرسه بروید و با مدیر و معلم و مشاور گفت وگو کنید. اگر فرزندتان نیاز یا مشکل خاصی دارد یا اگر تغییری در زندگی اش رخ داده مانند طلاق، مرگ یا بیماری یکی از اعضای خانواده که موجب تغییر رفتار او شده است، حتماً قبل از آغاز مدارس و شروع کلاس ها این موضوع را با معلمش در میان بگذارید. ویژگی ها و علایق فرزندتان را به طور واضح به معلمش بگویید تا او بتواند ارتباط بهتری با فرزند شما برقرار کند.
سعی کنید امسال راهی پیدا کنید که بتوانید در امور تحصیلی و مدرسه فرزندتان بیشتر شرکت کنید. ممکن است این کار را با کمک به معلم در اردوها، تهیه وسایلی برای کلاس و... انجام دهید یا ساده ترین راه را که صحبت هر روزه با فرزندتان است انتخاب کنید. هر روز با فرزندتان درباره آنچه که در آن روز یاد گرفته گفت وگو کنید. با این پرسش ها و توجه و گوش کردن به حرف های فرزندتان این پیام را منتقل می کنید که مدرسه او برایتان مهم است.
برای صبحانه غذاهای مقوی به او بدهید یا اگر در مدرسه صبحانه می خورد، مطمئن شوید صبحانه اش را می خورد. این گفته قدیمی که صبحانه مهم ترین وعده غذایی است بیش از هر زمان دیگری هنگام رفتن به مدرسه صادق است. دانش آموزانی که صبحانه می خورند، تمرکز بهتری سر کلاس دارند، در امتحانات بهتر عمل می کنند و در وزن متعادلی هم می مانند. سعی کنید به جای هله هوله و غذاهای فاقد ارزش غذایی مانند چیپس، با میوه، سبزیجات، پنیر کم چرب، پسته، گردو و بادام برای فرزندتان ساندویچ ساده یی درست کنید که در مدرسه بخورد.
یکی دیگر از عواملی که والدین هنگام سال تحصیلی باید به آن توجه داشته باشند خواب کافی فرزندشان است. تحقیقات نشان می دهد بچه های بین سنین ۱۲ تا ۱۸ ساله به ۵/۸ ساعت خواب نیاز دارند تا احساس راحتی کنند و سر کلاس دچار خواب آلودگی و خستگی نشوند. همچنین طبق نتیجه تحقیقاتی که از سوی آکادمی پزشکی کودکان امریکا اخیراً منتشر شده است، دانش آموزانی که قبل از امتحان ریاضی به اندازه کافی بخوابند نسبت به دانش آموزانی که شب را به هر دلیل بیدار مانده اند حدوداً سه برابر بیشتر احتمال حل مسائل ریاضی را دارند.
والدین باید این آگاهی را به دانش آموزان شان بدهند که «مدرسه جایی است برای ساختن دوستی ها، امتحان چیزهای جدید، به دست آوردن تجارب جدید و همچنین یادگیری مهارت های جدیدی مانند سازماندهی و تصمیم گیری که برای مابقی عمر انسان ضروری است.
امیلی گراهام
ترجمه؛ فرانک باجلان
www.schoolfamily.com
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید