شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

عوامل خطر سرطان مری و ارتباط آن با مکان های مختلف آناتومیک مری در درمانگاه گوارش ارس اردبیل


عوامل خطر سرطان مری و ارتباط آن با مکان های مختلف آناتومیک مری در درمانگاه گوارش ارس اردبیل
● زمینه و هدف:
بر طبق گزارش اخیر وزارت بهداشت، سرطان مری دومین سرطان شایع و کشنده در اردبیل می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی پاتولوژی و ارتباط آناتومیک قسمت های مختلف مری با عوامل خطر سرطان مری در اردبیل انجام شد.
● روش کار:
این مطالعه آینده نگر - از نوع توصیفی - تحلیلی در کلینیک فوق تخصصی گوارش شهر اردبیل در بیماران مراجعه کننده به کلینیک از سال ۱۳۷۹-۸۲ انجام گرفت. بیماران با نشانه های هشداردهنده دستگاه گوارش فوقانی با ویدئو آندوسکوپ فیبراپتیک بررسی شدند و از ضایعات مشکوک به سرطان مری ۵-۶ عدد بیوپسی تهیه شد و سپس تشخیص سرطان مری با پاتولوژی در ۱۵۲ بیمار تایید گردید و با توجه به محل آناتومیک ضایعه، اطلاعات مربوط به سن، جنس، سطح تحصیلات، محل سکونت، مصرف سیگار، مشروبات الکلی و اوپیوم ثبت گردید. در نهایت اطلاعات به دست آمده به کمک نرم افزار آماری EPI ۲۰۰۰ تجزیه و تحلیل شد.
● یافته ها:
میانگین سنی بیماران مبتلا به سرطان مری ۱۱.۶۴ ± ۵۹ سال و نسبت جنس مذکر به مونث ۱ به ۱ بود. %۷۷ بیماران ساکن روستا و %۹۳.۴ بیماران بی سواد بودند. %۸۲.۹ سرطان ها از نوع (Squamous Cell Carcinoma)SCC، %۱۶.۴ از نوع آدنوکارسینوما و %۰.۷ کارسینوم درجا بود. شایع ترین محل گرفتاری SCC مری ثلث میانی با ۷۳ بیمار (%۴۸) بود. در مقابل شایع ترین محل آدنوکارسینوم مری با ۳۱ بیمار (%۲۰) در ثلث تحتانی مری قرار داشت. در تحلیل آماری بین سرطان مری با مصرف سیگار، الکل و اوپیوم ارتباط آماری معنی دار وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
سرطان مری دومین سرطان شایع در اردبیل می باشد این مطالعه نشان داد برخلاف کشورهای غربی در اردبیل سرطان مری ارتباطی با مصرف سیگار و الکل ندارد. بنابراین لازم است برای واضح تر شدن عوامل خطر در اردبیل بررسی های دیگری در خصوص ارتباط سرطان مری با عوامل شناخته شده مانند نیتروزامین ها و محتوای خاک و تولیدات کشاورزی منطقه و خصوصیات ژنتیکی بیماران در آینده صورت گیرد.
اعظمی احد
یزدان بد عباس
عباس قلی زاده ناطق
صادقی یگانه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید