جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


جذاب و پیچیده


جذاب و پیچیده
▪ نام فیلم: شوالیه تاریکی (Dark Knight)
▪ کارگردان: کریستوفر نولان
▪ نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان، دیوید گویر، باب کین
▪ بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، مگی جنیلهال، گری اولدمن و مورگان فریمن
▪ ژانر :اکشن، ماجرایی، جنایی، گانگستری، دنباله و اقتباس
▪ مدت زمان فیلم:۱۵۲دقیقه
▪ امتیاز منتقدان:۸۲ از ۱۰۰
▪ تعداد سینماها:۴۳۶۶
▪ افتتاحیه: ۱۸ جولای ۲۰۰۸
▪ بودجه: ۱۸۵ میلیون دلار
▪ شعار تبلیغاتی فیلم: چرا این قدر جدی؟
▪ داستان فیلم:«بتمن» در همکاری با گروهبان «گوردون» است.او در برابر جنایت های شهر گاتهام مبارزه می کند، اما در این شهر اتفاقاتی می افتد که رد پای جوکر، خلافکار معروف در آن به چشم می خورد.بتمن باید علیه او مبارزه کند و او نیز می خواهد «بتمن» را برای همیشه از سر راه خود بر دارد.البته در بین این عملیات اصلی ماجراهای دیگری هم برای بتمن به وجود می آید.
قسمت جدید بتمن رکورد جدید و باورنکردنی را در جدول فروش فیلمهای هالیوود رقم زد و توانست در مدت ۱۰ روز ۳۰۰ میلیون دلار فروش کند.این فیلم علاوه بر اینکه با اختلاف بسیار زیادی از رقبای خود در صدر قرار گرفته، ۳۱۴ میلیون دلار فروش کرده و به آماری تاریخی در سینمای هالیوود دست پیدا کرده است. این فیلم رکورد دزدان دریایی کارائیب، صندوقچه مرد مرده که در ۱۶ روز ۳۰۰ میلیون دلار فروش کرده بود را نیز شکست.
این نخستین بار است فیلمی درباره بتمن ساخته می شود و در نام اصلی کلمه بتمن وجود ندارد.نام اصلی این فیلم تنها «شوالیه تاریکی» است.کریستین بیل در این باره توضیح می دهد که بتمن در درون من است و کار کریس با دیگران کاملا تفاوت دارد.«شوالیه تاریکی» یکی از فیلمهای ابر قهرمانی در سال ۲۰۰۸ است.فیلم مانند قسمتهای قبلی آن بر اساس داستانهای مصور بتمن محصول کمپانی «DC Comics» ساخته شده است. این فیلم ادامه و دنباله ای است بر فیلم «بتمن آغاز می کند» در سال ۲۰۰۵. این فیلمها یعنی «آغاز بتمن» و «شوالیه تاریکی» را می توان از جهتی از سر گیری بتمن در سینما نامید، زیرا این فیلمها بعد از وقفه ای هشت ساله درباره این سوپر قهرمان ساخته شدند.در شوالیه تاریکی «کریستین بیل» مجددا نقش اصلی را بر عهده دارد.در این قسمت دشمن اصلی بتمن و هدف اصلی مبارزاتش جوکر (هیث لجر) خواهد بود.
شوالیه تاریکی برای ساخته شدن از لوکیشن های مختلفی بهره برد که مهمترین آنها شیکاگو بود که «بتمن آغاز می کند» هم در آنجا ساخته شد، البته در این قسمت از مکانهای دیگر در ایالتهای مختلف آمریکا استفاده شده است و همچنین بخشهایی از فیلم در انگلستان و قسمتهایی هم در هنگ کنگ ساخته شده است.نولان برای ساخت این فیلم از دوربین های I MAX نیز استفاده کرده و روی صحنه های پر زد و خورد نیز کار ویژه ای شده است.
از تفاوتهای مهم این قسمت می توان به تغییر کردن لباس بتمن اشاره کرد و اینکه در این فیلم این لباس مجدداً طراحی شده است. در لباس قبلی محدودیتهایی بود که در لباس جدید سعی شده آن محدودیتها بر طرف شود. وسیله نقلیه جدید بتمن هم در این فیلم عرضه می شود. موتور بتمن که در فیلم قبلی اثری از آن نبود، اما این بار صحنه های زیادی وجود دارد که بتمن را سوار بر آن ببینیم.از نکات مهم در باره این فیلم مرگ بازیگر نقش جوکر، هیث لجر، در ژانویه ۲۰۰۸ بود که باعث شد کمپانی وارنر بسیاری از تریلر های خود را تغییر دهد و نقش این بازیگر در پیش نمایش ها را پر رنگ تر کند.
نولان فیلم Heat ساخته مایکل مان با بازی رابرت دنیرو و آل پاچینو را یکی از منابع الهام خود ذکرمی کند. فیلمبرداری بتمن برای سیزده هفته در شیکاگو ادامه داشت و این مسأله ۴۵ میلیون دلار به اقتصاد شیکاگو کمک کرد و هزاران موقعیت شغلی فراهم آورد.در سپتامبر ۲۰۰۷ وقتی تیم سازنده در حال ساخت صحنه های فیلم با خودرو بتمن بود تصادفی رخ داد که باعث شد ویکفل، مسؤول تکنیکی فیلم کشته شود. بنابر این «شوالیه تاریکی» تقدیم به او شده است.
● اینک چند نگاه رسانه ای به فیلم «شوالیه تاریکی»:
▪ بوستون گلاب : فیلمی که شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
▪ شیکاگو سان تایمز : فیلمی که از نسخه اصلی خود فراتر می رود و یک داستان جذاب را روایتمی کند.
▪ شیکاگو تریبون : هیث لجر بازی خوبی ارائه داده و سزاوار گرفتن جایزه اسکار است.
▪ اینترتیمنت ویکلی : جذاب و پیچیده.
▪ سایت فیلم کریتیک : نقاط قابل تحسین زیادی در این فیلم دیده می شود.
▪ هالیوود ریپورتر : ترکیب جالبی از یک سرگرمی زیبا و شخصیت متفکر.
▪ نیویورک پست : دیگر فیلم تابستانی جنجال برانگیزتری از این فیلم نخواهد آمد.
▪ نیویورک تایمز : بازی خوب «لجر» و جاذبه های زیبای تصویری این فیلم، آن را به اثری جهانی تبدیل می کند.
▪ ریل ویوز : بهترین ابرقهرمان مربوط به بزرگسالانی که تا به امروز بر پرده سینماها ظاهر شده است.
▪ رولینگ استون : کاملا گیج کننده!
▪ سان فرانسیسکو کرونیکل : فیلم سوار بر بازی زیبای لجر در نقش جوکر است.
▪ سیتل پست اینتلیجنسر : یک اکشن زیبا با مفاهیم فرعی رمزآلود.
کمیل سهیلی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید