جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین هلیکوباکترپیلوری و استفراغ های شدید حاملگی در زنان باردار شهرستان خرم آباد (سال ۸۱-۱۳۸۰)


ارتباط بین هلیکوباکترپیلوری و استفراغ های شدید حاملگی در زنان باردار شهرستان خرم آباد (سال ۸۱-۱۳۸۰)
● مقدمه:
استفراغ یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری است که در ۵۰% حاملگی ها اتفاق می افتد. استفراغ های شدید حاملگی وضعیت نادری است که تقریبا ۱ در ۵۰۰ حاملگی ها اتفاق می افتد. اگر چه علت استفراغ های شدید نامشخص است؛ ولی چندین مطالعه ارتباط هلیکوباکترپیلوری را با بروز این مشکل مطرح می نماید. با توجه به این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هلیکوباکترپیلوری و استفراغ های شدید حاملگی و مقایسه آن با افراد سالم انجام شد.
● مواد و روشها:
این پژوهش یک بررسی مورد- شاهدی است که در آن ۲۰۰ نفر از زنان باردار به عنوان گروه شاهد و مورد در درمانگاه های شهرستان خرم آباد مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی افراد باردار و از نظر تعداد جنین تک قلو بودند. از افراد واجد شرایط نمونه گیری انجام شد و با استفاده از آزمایشات سرولوژیک و روشELISA غلظتIgG در افراد مورد و شاهد مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته ها:
نتایج بدست آمده نشان داد، شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری در گروه مورد ۷۹.۸% نسبت به گروه کنترل (۴۶.۸%) با P<۰.۰۰۱ اختلاف معنی داری را نشان می دهد. همچنین بین دو گروه از نظر سن، سن حاملگی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و سطح تحصیلات تفاوت معنی داری وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
نتایج مطالعه نشان می دهد هلیکوباکترپیلوری نقش مهمی در اتیولوژی استفراغ های شدید حاملگی به عهده دارد.
حسین خدمت
فاطمه یاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید