جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط درصد لقاح آزمایشگاهی با سطح سمینال آنتی‌ بادی ضد اسپرمی اندازه ‌گیری شده به روش فلوسیتومتری


ارتباط درصد لقاح آزمایشگاهی با سطح سمینال آنتی‌ بادی ضد اسپرمی اندازه ‌گیری شده به روش فلوسیتومتری
● مقدمه:
آنتی‌بادی ضد اسپرم (ASA) در ۱۲-۸% مردان نابارور وجود دارد. در زوج‌های نابارور، ناشی از علل ایمونولوژیک در مردان، لقاح آزمایشگاهی (IVF) به عنوان روشی موثر در حصول باروری، پیشنهاد شده است. اگرچه روش IVF برای برطرف نمودن اثر مهاری سطوح بالای ASA بر روی قدرت باروری بکار گرفته می‌شود، ولی میزان لقاح برای نمونه‌های دارای ASA تقریبا به میزان ۴۰% موارد کاهش می‌یابد. در این مطالعه ارتباط بین ASA اندازه‌گیری شده به روش فلوسیتومتری غیرمستقیم و درصد لقاح در زوج‌های نابارور کاندید IVF مورد بررسی قرار گرفت.
● مواد و روشها:
نمونه‌های مایع سمینال از مردان ۸۰ زوج نابارور کاندید لقاح آزمایشگاهی (IVF) مراجعه کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان دریافت گردید. زوجها براساس درصد لقاح به دو گروه داریا میزان لقاح بالا و میزان لقاح پایین تقسیم شدند. ۵۲ زوج میزان لقاح بالا (%۵۰<) و ۲۸ زوج میزان لقاح پایین (%۵۰?) داشتند. نمونه‌های پلاسمای سمینال این افراد با اسپرم متحرک و طبیعی از یک فرد دهنده سالم و فاقد آنتی‌بادی ضد اسپرم انکوبه شدند. سپس آنتی‌بادی متصل به سطح اسپرم با ایمونوگلوبولین نشاندار با FITC علیه IgA و IgG انسانی به روش فلوسیتومتری تعیین گردید. تجزیه و تحلیل‌های آماری با استفاده از آزمون‌های کای دو ،T و همبستگی پیرسون انجام گرفت.
● نتایج:
اختلاف میانگین میزان ASA در گروهای با میزان لقاح بالا و پایین از نظر آماری معنی‌دار بود .(P<۰.۰۰۱) از نظر آماری ارتباط معکوس معنی‌داری بین میزان ASA از کلاس IgA و میزان لقاح مشاهده شد P<۰.۰۰۱)، .(R=-۰.۴۷ از نظر آماری ارتباط معنی‌داری بین سطح ASA از کلاس IgG و میزان لقاح مشاهده نشد P=۰.۰۸)، .(r=-۰.۲
● نتیجه‌گیری:
نتایج این مطالعه به وجوح نشان می‌دهد که سطح بالای ASA از کلاس IgA میزان لقاح را کاهش می‌دهد. بنابراین پشنهاد می‌گردد که بیماران با سطح بالای ASA از کلاس IgA کاندید میکرواینجکشن (ICSI) گردند.
عباس رضایی
محمدحسین نصراصفهانی
مینو ادیب
فرهاد شاهسوار
فرزاد عریضی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید