جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نتایج و عوارض عمل جراحی داکریوسیستورینوستومی بیرونی در مراکز چشم پزشکی یزد


نتایج و عوارض عمل جراحی داکریوسیستورینوستومی بیرونی در مراکز چشم پزشکی یزد
● هدف:
ارزیابی نتایج و تعیین میزان فراوانی عود و دیگر عوارض جراحی داکریوسیستورینوستومی بیرونی (EX-DCR) انجام شده در مراکز چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد.
● روش پژوهش:
این مطالعه پیامدپژهی(outcome study) بر روی بیمارنی که طی سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ در مراکز چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد تحت عمل جراحی EC-DCR با یا بدون لوله سایلاستیک قرار گرفته بودند، انجام شد. نمونه ها به روش متوالی انتخاب شده بودند.
● یافته ها:
در مطالعه بر روی ۱۸۷ بیمار، میزان موفقیت کلی عمل EC-DCR در این مجموعه ۴/۹۰ درصد و با حدود اعتماد ۹۵ درصد از ۳/۸۶ تا ۵/۹۴ درصد بود. این نسبت در زنان ۹/۹۰ درصد و در مردان ۱/۸۹ درصد بود (P>۰.۷). میزان موفقیت و سن نیز ارتباط معنی داری نداشتند. موفقیت عمل EC-DCR، در روش با لوله ۳/۹۶ درصد و در روش بدون لوله ۸۸ درصد بود (۰۸/۰=p). شایع ترین عوارض شامل عود بیماری (اشک ریزش) ۶/۹ درصد، اسکارغیر معمول محل برش ۶/۸ درصد و عفونت محل زخم ۳/۵ درصد بودند. حین جراحی هیچ عرضه ای مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
با وجود روش های مختلف جراحی EC-DCR روشی نسبتا آسان با موفقیت بیش از ۹۰ درصد و عوارض نسبتاً کم می باشد و به نظر می رسد که در اکثر مراکز چشم پزشکی قابل انجام باشد.
محمدرضا بشارتی
ابوالقاسم رستگار
محمدرضا شجاع
محمدحسین احمدیه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید