جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حس اعتماد به نفس را از کودکان نگیرید


حس اعتماد به نفس را از کودکان نگیرید
همه ما تا به درستی كاری اطمینان نداشته باشیم، به سراغ آن نمی رویم و انجامش نمی دهیم و وقتی كه به دنبال آن كار رفتیم با اعتماد به نفس خاصی كه حاصلش انجام آن عمل است، به جلو می رویم. حالا اگر ما از خود مطمئن باشیم ولی دیگران این اعتماد و اطمینان را به ما نداشته باشند و این حس را به ما منتقل كنند مانمی توانیم و قادر به انجام آن كار نیستیم. آن وقت است كه مردد می مانیم كه آن كار را انجام بدهیم یا نه. یا اینكه اصلاً می توانیم آن را به انجام برسانیم یا اینكه توانایی انجام آن كار را نداریم و باعث خراب تر شدن كارها می شویم.
در رابطه با بحث كودكان اگر پدر و مادری و یا یك بزرگتر با كودك خود به گونه ای رفتار كند كه كودك دچار عدم اعتمادبه نفس شود و خود را ناتوان از انجام هر كاری بداند و به او القا شود كه قادر به انجام هیچ عملی نیست. نتیجه اش از دست رفتن كامل اعتماد به نفس كودك است. فرض كنید مرتب به شما بگویند نمی توانی، فكر نمی كنم از پس آن برآیی، تو قادر به انجام آن كار نیستی و آن را خراب تر می كنی. چه حسی به شما دست می دهد و چه فكری پیش خود می كنید؟
در مورد كودكان هم همینطور است. فرض كنیم پدر و مادری به كودك خود می گوید تو نمی توانی مدادهایت را بتراشی یا اینكه تو دست كندی داری فكر نمی كنم بتوانی از پس تكالیفت برآیی، یا مثلاً مادر بگوید تو قادر به جمع كردن ظرفها نیستی لطفاً به آنها دست نزن چون همه آنها را می شكنی یا پدر بگوید من می دانم تو آخرش نمی توانی این مسأله را حل كنی. یا مثلاً بگویند معلوم است كه تو امسال در امتحانهایت موفق نمی شوی و معدل پایینی می آوری.
آیامی دانید كه با این حرفها و برخوردها چقدر پرسشهای مختلف در ذهن كودكتان به وجود می آورید و از همه مهمتر اساسی ترین چیز كه اعتماد به نفس در زندگی می باشد را از او می گیرید و از او فردی عاجز و ناتوان و بی محصول می سازید.
در این وضعیت كودك پیش خود می گوید آنها راست می گویند من نمی توانم، من به چیزی دست نمی زنم، من قادر به انجام هیچ كای نیستم، من كارها را خراب تر می كنم، می دانم خیلی بی عرضه هستم. در حالی كه می توانید با كمی اطمینان دادن و كمك و راهنمایی باعث شوید كه كاركرد فرزندتان بهتر شود و از پس كارها خوب برآید.
شما می توانید به جای جملات قبلی این جملات را به كار ببرید. بگویید من مطمئن هستم با قدری دقت می توانی مدادهایت را بتراشی، یا اینكه بگویید معلوم است كه با قدری تلاش می توانی تندتر بنویسی و تكالیفت را انجام دهی. یا مثلاً مادر بگوید اگر ظرفها را محكم بگیری و حواست را جمع كنی مسلماً ظرفها سالم می مانند یا اینكه پدر بگوید من اطمینان دارم كه با كمی فكر كردن می توانی این مسأله را حل كنی. یا به او بگویند ما می دانیم كه تو با قدری همت و مطالعه بهتر می توانی در امتحاناتت موفق شوی و معدل خوب و بالایی بیاوری.
با این جملات و این برخوردها اگر هم فرزندتان آن كار را نمی توانست و یا اینكه به خوبی آن را انجام نمی داد بتواند از پس آن برآید با این اعتماد به نفس و اطمینان خاطری كه شما به او می دهید تلاش و انگیزه را در اوقوی می سازید و باعث می شوید كه كاركرد فرزندتان بیشتر و بهتر شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید