جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ره صدساله


ره صدساله
کتاب «ره صد ساله»، تاریخ گذرای صد سال نفت در ایران، به مناسبت صد ساله شدن نفت در ایران منتشر شد.
این کتاب از سوی احمد مددی و رضا وثوقی تالیف شده و با شمارگان ۱۰ هزار جلد توسط هفته نامه دانش نفت، تنها هفته نامه تخصصی بخش خصوصی در حوزه نفت و انرژی منتشر شده است.
مدیر هنری این کتاب، هادی قهرمانی، ناظر فنی آن محسن آقایی شکیب و طراح روی جلد کتاب حمید ملک زاده اصل است و حروفچینی آن توسط آزاده عزتی صورت گرفته است. لیتوگرافی و چاپ آن نیز توسط شمیم انجام شده.
این کتاب با جلدی شکیل به نشانه قدمت صنعت نفت در ایران و در ۲۰۰ صفحه با قیمت ۴۵۰۰ تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. یازده فصل این کتاب دارای عناوینی همچون راز آتشگاه ویران، غنیمت مشرقی، به سوی رهایی، قیام بغض های در گلومانده، فرش قرمز، لباس نو، ایستگاه مجاهدت و مقاومت، به سوی فردا، معماران قرن نفت، نیروی دریایی صنعت نفت ایران و عروس خلیج پارس است.
انتشار این کتاب از این جهت حایز اهمیت است که متاسفانه درصد سالگی نفت ایران در خرداد ماه سال جاری، مراسمی در خور این رویداد تاریخی که تاثیر بسزایی در اقتصاد ایران طی یکصد سال اخیر داشته، برگزار نشد و این در حالی است که کشور عربستان به مناسب ۷۵ سالگی تولید نفت در این کشور، چندی پیش مراسم باشکوهی برگزار کرد.
احمد مددی یکی از مولفان این کتاب که هم اکنون صاحب امتیاز و مدیرمسوول هفته نامه تخصصی دانش نفت محسوب می شود، نزدیک به ۱۵ سال سابقه فعالیت مستمر مطبوعاتی در کارنامه خود دارد و مدتی نیز سردبیر روزنامه سراسری خبر بوده است.
احمد مددی در پیشگفتاری در این کتاب نوشته است:
از زمانی که به همراه شماری از همفکران و همراهانم، انتشار هفته نامه دانش نفت را آغاز کردیم، همواره به این نکته می اندیشیدم که صدسالگی صنعت نفت ایران را چگونه و با چه رهیافتی تعظیم و تکریم کنم، چه بی گمان صد ساله شدن صنعت نفت ایران، تنها در پس تورق تاریخ و گذر زمان از کوچه پس کوچه های تاریک روزها و سال های بسیار رخ ننموده است.
نگاهی به تاریخ این صد سال پررنج و محنت و به موازات رصد رخدادهایی که بر سر نفت گذشته است، به خوبی گویای این واقعیت است که نسل های بسیاری از ایرانیان مجاهد در دوره های گوناگون برای ستاندن ثروت ملی ایران زمین به دادخواهی و ستیزه با غاصبان آن پرداخته اند، اما افسوس که چتر شوم استبداد و جباریت حاکم بر ایران که به دلیل وجود حکومت های مطلقه شاهنشاهی بر سر ایران سایه افکنده بود، طی دوره های طولا نی امکان استقلا ل واقعی این صنعت را میسر نساخت تا این که عاقبت با خیزش امواج انقلا ب اسلا می صنعت نفت ایران، طعم شیرین استقلا ل پایدار را چشید.
اعتقاد داریم که پنجم خرداد ماه ۱۳۸۷ که سالروز صد سالگی صنعت نفت ایران است، در ماهیت خود تنها یک روز عادی در تقویم جاری کشور است، اما آن چه که مهم است اندیشه ای است که با تکیه به صد سال سابقه، قصد تعالی و به اوج رساندن این صنعت را در سده دوم حیاتش دارد، چه اگر قرار باشد صنعت نفت ایران در سده دوم تاریخ به سوی نقطه اوج پر نکشد، دست مایه صد سال تاریخ برای این صنعت، فایده موثری به حال نسل فردایمان ندارد.
اما اگر متولیان امروز صنعت نفت صدسالگی، آن را تکیه گاهی معنوی در رشد و توسعه پرشتاب تر آن ساخته و سابقه یکصد سال قدمت را جان مایه و بهانه ای برای توجیه لزوم توسعه بیشتر کند، آن گاه است که پنجم خرداد ۱۳۸۷ به عنوان لحظه ای تاریخ ساز در سده دوم صنعت نفت ایران ثبت خواهد شد و به تاریخ، سینه خواهد سپرد.
به هر روی، تالیف این کتاب را برای بازنگری تاریخ صد ساله صنعت نفت ایران و مرور آن چه بر آن گذشته تا به دست ما رسیده است را برای درک بهتر حساسیت گام های فردایمان مناسب و ضروری دانستم، این کتاب که با همکاری دوست گران قدرم آقای رضا وثوقی تالیف شده است را ادای دین خودم به تمامی کارکنان شریف صنعت نفت ایران می دانم، که صادقانه و بی ادعا برای تعالی آتیه این صنعت گام برمی دارند، گر چه بی شک هیچ یک از ما نیستیم تا ۵ خرداد ۱۳۸۷ هجری شمسی را تجربه کنیم. اما امید بسیار دارم که هنگام بازخوانی تاریخ صدساله دوم صنعت نفت، همه اش فراز باشد و چیزی به نام «فرود» نداشته باشد.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید