جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هفته کتاب های اجتماعی و روانشناسی


هفته کتاب های اجتماعی و روانشناسی
هفته ای که گذشت، در برخی از حوزه ها مثل شعر و داستان شاهد انتشار آثار زیادی نبودیم. اما در حوزه روانشناسی، آثار فراوانی منتشر شده اند. در حوزه علوم اجتماعی نیز آثار متنوع و متعددی به بازار آمد که بخشی از آن دراین شماره و بخش دیگر در هفته آینده معرفی خواهند شد. اما آن چه که در این هفته منتشر شده اند:
● داستان، رمان
«سفرت به خیر، اما ...» عنوان کتابی به قلم محمدرضا بایرامی است که در جریان سفر سه روزه رهبر معظم انقلاب به استان زنجان در سال ۸۲ فراهم آمده است. بایرامی در این یادداشت های شخصی که بسیار شیرین و جذاب است، همه دیده ها و شنیده های خود را با تمام جزئیات روایت می کند. «در مینو در» کتاب دیگری از محمدرضا بایرامی شامل یادداشت هایی است که حاصل چهار روز با رهبر در سفر به استان قزوین شکل گرفته است. مؤسسه انتشارات قدیانی ناشر این دوکتاب است. «حمله بزرگ» خاطرات موفق اسعد الدجیلی سرهنگ دوم عراقی است که محمد حسین زوار کعبه آن را به فارسی ترجمه کرده است.
«رازهای دوران پرالتهاب» عنوان کتابی است شامل خاطرات سروان عراقی ثامر حمود الخاص که با برگردان محمدحسین زوار کعبه منتشر شده است. این دو کتاب که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد آزادی خرمشهر از سوی انتشارات سوره مهر چاپ شده بود، اخیراً به چاپ دوم رسید. «ایستگاه شماره یازده» عنوان کتابی داستانی نوشته اصغر فکور است که براساس زندگی شهید برات محیطی پناه فراهم آمده است. حبیب کاشانی مشاور شهردار تهران در امور ایثارگران در مقدمه کتاب می نویسد که مجموعه ای از زندگینامه ۱۴ شهید شهرداری تهران تدارک دیده اند که این طرح در سال ۸۴ شروع شد. «از جنس خدا» کتاب دیگری از این مجموعه براساس زندگی شهید نصرت الله الله کرمی شکل گرفته که نویسنده آن سارا عرفانی است. ناشر این کتاب ها مؤسسه انتشارات قدیانی و اداره کل امور ایثارگران هستند. «جزیره توفان» رمانی از کن فالت با برگردان طاهره صدیقیان است که انتشارات روشنگران منتشر کرده است. کن فالت یکی از معدود نویسندگان انگلیسی است که در اغلب آثارش رد واقعیت های تاریخی قابل شناسایی است. «خوشه های آرزو» رمانی به قلم علم ناز حسن زاده است که نشر البرز منتشر کرده است. این رمان ضمن این که یک ماجرای عاشقانه را تعقیب می کند، شخصیت هایش در ایران امروز زندگی می کنند، دغدغه ها و مشکلات امروز را دارند و برای رهایی از این مشکلات چاره جویی می کنند. «سایه معشوق» رمانی از سهیلا باقری (فاخته) است که انتشارات شادان منتشر کرده است.
این رمان نیز اگرچه سبک و سیاقی عاشقانه دارد اما از پرداختن به مسائل اجتماعی و معضلات روزمره زندگی نیز غافل نیست. رمان هایی از این دست با توجه به این که مخاطبان گسترده ای درمیان اقشار مختلف جامعه اعم از تحصیلکرده و کم سواد دارد، تجربه ای بر تجربه های قبلی خوانندگانش می افزاید و در نهایت از میان انبوه مخاطبان یک گروه کوچک را به سطح مخاطبان فرهیخته ارتقا می دهد.
● دین و فلسفه، سیاست و تاریخ، هنر
«تفسیر شهرستانی» یا مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار عنوان کتابی در زمینه تفسیر عرفانی قرآن کریم است که با تحقیق و تعلیقات محمدعلی آذرشب از سوی نشر میراث مکتوب در دو جلد به زبان عربی چاپ و منتشر شده است. امام محمدبن عبدالکریم شهرستانی از علمای بزرگ قرن پنجم بود که در سال ۵۴۸ در خراسان متولد شد و آثاری چون «الملل و النحل» و «مفاتیح الاسرار» و ... را تألیف کرد. «تفسیر الشهرستانی» از این عالم مسلمان یکی از بهترین تفاسیر عرفانی قرآن در میان تفاسیر اهل سنت شناخته می شود. «نیایش فیلسوف» مجموعه مقالاتی به قلم دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در این هفته از سوی نشر علم منتشر شده است. مقالات فلسفی و کلامی که در این کتاب آمده در زمان های مختلف و به مناسبت های گوناگون نوشته شده است. «نگاهی به نگرش های فلسفی سده بیستم» نوشته دکتر میرعبدالحسین نقیب زاده عنوان کتابی است که انتشارت طهوری منتشر کرده و به مباحثی چون فلسفه تحلیل، پراگماتیسم، فلسفه هستی، ساختارگرایی، پست مدرنیسم، نظریه انتقادی (دبستان فرانکفورت) و ... می پردازد.
«گفت وگوی یک زن با خدا» اثری از مارجوری با برگردان مهدی افشار است که چاپ سوم آن از سوی نشر کتاب پارسه به بازار آمد. در این کتاب شیوه ارتباط یک زن مسیحی با خداوند و چگونگی نیایش های او در جریان کارهای روزمره روایت می شود.
«نقش علم و توسعه آموزش عالی در تحولات اجتماعی کتابی است که پروین کاظمیان تألیف کرده و انتشارات پرسان آن را چاپ و منتشر کرده است. این کتاب حاصل مجموعه ای از گفت وگوها با برخی از صاحبنظران عرصه های علم و فرهنگ در این کشور است و این مصاحبه ها الزامات تأمین شرط بقای کشور در دوران معاصر را مورد کاوش قرار می دهد. پروین کاظمیان علاوه بر کتاب مذکور کتاب دیگری تحت عنوان «دانشگاه و چالش هایی درگفت وگو با دانشگاهیان» منتشر کرده که ناشر آن انتشارات آیا است. نویسنده با نیت نقد دانشگاه از درون این مجموعه را فراهم آورده و در این راه سعی کرده موضوعات مختلفی را با رویکردی انتقادی مطرح کند.
«پیشگفتار پدیدارشناسی جان» کتابی از فریدریش هگل است که باقر پرهام به فارسی برگردانده و نشر آگاه آن را چاپ و منتشر کرده است. پیشگفتار هگل به کتاب پدیدارشناسی جان دیباچه ای نیست که مؤلفان به رسم معمول پیش از ورود به متن بر آثار خود می نویسند. این پیشگفتار در تاریخ فلسفه پس از هگل، جای ویژه خود را دارد و به طور معمول از آن با همین عنوان پیشگفتار یاد می شود. «مقدمه بر فلسفه تاریخ هگل» اثری از ژان هیپولت با برگردان باقر پرهام است که انتشارات آگاه در سال های ۶۵ و ۷۷ دو بار آن را منتشر کرده بود و اخیراً چاپ تازه ای از ویراست سوم آن را به بازار عرضه کرد. این کتاب برپایه تحلیل آثار دوره جوانی هگل نوشته شده و اساساً به نقد نظریه کانت و فیخته در مباحث اخلاق، نظام ارزش های معنوی و نوامیس زندگی اجتماعی، دولت و به طور کلی فلسفه تاریخ اختصاص دارد. «احساس تنهایی و توتالیتاریسم» پژوهشی در جامعه شناسی ایرن به قلم داریوش محمدی مجد است که توسط انتشارات روشنگران منتشر شده است.
این کتاب که به عنوان پایان نامه دانشگاهی تألیف شده بود، در چهار فصل به موضوع احساس تنهایی و عوامل اجتماعی و روانشناختی آن می پردازد و زمینه فرهنگی آن را نشان می دهد. «زن و هویت یابی در ایران امروز» کتابی نوشته گیتی عزیززاده است که انتشارات روشنگران منتشر کرده است. «خطر هسته ای امریکا برای صلح جهانی» کتابی به قلم دکتر حسن نفیسی است که انتشارات به آفرین منتشر کرده است. نویسنده هدف از تألیف این کتاب را بررسی شواهد تاریخی می داند که نشان می دهد امریکا که اینک خطر هسته ای ایران را در بوق های امپریالیستی خود می دمد در حقیقت خطرناک ترین قدرت هسته ای در جهان است و صلح و امنیت جهانی را با چالش های جدی روبه رو کرده است.
«انرژی اتمی» عنوان کتابی به قلم علی افضل صمدی است که نشر جهان کتاب منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب طی سه فصل به مواردی چون شکست یا پیوست اتم ها، نیروگاه های اتمی، سوخت اتمی و غنی سازی اورانیوم، زباله های اتمی و آثار زیست محیطی مواد پرتوزا می پردازد. صمدی نویسنده این کتاب دارای دکترای سیکل سوم در شیمی هسته ای از دانشکده علوم پاریس و دکترای دولتی فرانسه در شیمی فیزیک هسته ای، سال هایی را نیز به تحقیق در بخش پژوهش های مرکز اتمی فرانسه اشتغال داشته است.
«داریوش بزرگ» اثر یاکوب ابوت با ترجمه عباسقلی غفاری فرد کتاب دیگری است که مؤسسه انتشارات نگاه هفته گذشته به بازار فرستاد. یاکوب ابوت (۱۸۷۹ - ۱۸۰۳) شاید پرکارترین نویسنده امریکایی ادبیات جوان سده نوزدهم بوده باشد. او به همراه برادران خود در رشته الهیات تحصیل کرده و در رشته تاریخ نگاری آثار فراوانی مانند خشایارشاه، کوروش بزرگ، چنگیزخان و... منتشر کرده است. ابوت در این کتاب زندگینامه داریوش را با تمام جزئیات روایت می کند.
انتشارات ققنوس از مجموعه تاریخ جهان «محاکمات نورنبرگ» اثر جان داونپورت با ترجمه مهدی حقیقت خواه را منتشر کرده است که به جنایت و جنایتکاران جنگ جهانی دوم و محاکمه این افراد به اتهام نسل کشی می پردازد. کتاب دیگر از این مجموعه «مسابقه فضایی» نام دارد که ناتان آسنگ آن را نوشته و آرش عزیزی ترجمه کرده است. این کتاب به موضوع مسابقات فضایی و پرتاب موشک های فضاپیما بین ایالات متحده امریکا و اتحادشوروی می پردازد و داستان چگونگی ساخت فضاپیماهای فوق مدرن را روایت می کند که کرات دوردست را به تسخیر خود درآورده اند. «تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی» کتاب دیگری از مجموعه تاریخ جهان است که انتشارات ققنوس منتشر کرده است. نویسنده این کتاب مایکل ج.مارتین و مترجم آن مهدی حقیقت خواه است.
در این کتاب نویسنده، رویدادهای مهم در تاریخ تبعیض نژادی آفریقای جنوبی را مورد بحث قرار می دهد و به دنبال آن به ریشه های این تبعیض و به جریان مقاومت و سرکوب می پردازد و در فصل های آخر کتاب به پایان تبعیض نژادی و ظهور ماندلا اشاره دارد. «موهبت روان درمانگری» عنوان کتابی به قلم اروین د.یالوم با برگردان مهشید یاسایی است که انتشارات ققنوس منتشر کرده است. این کتاب محصول کار یکی از متفکران بزرگ در زمینه روان درمانی است. مؤلف با سابقه ۴۵ سال کار روان درمانگری به عنوان روانپزشک و نویسنده به جوایزی در هر دو حوزه دست یافته است.
«حافظه خود را تقویت کنیم» اثری از دانیل لپ با ترجمه میترا نظریان است که انتشارات گوتنبرگ منتشر کرده است. این کتاب، یک کتاب راهنما برای کسانی است که جهت تقویت حافظه خود تلاش می کنند و می خواهند با شیوه های علمی و عملی این کار آشنا شوند. نشر کتاب پارسه سه کتاب از وین دایر در حوزه روانشناسی عمومی منتشر کرده است که اولی «نه اصل معنوی» برای کامیابی و شکوفایی آرزوها نام دارد که امیر کرمانی آن را ترجمه کرده است.
برای رسیدن به کامیابی در زندگی و شکوفایی آرزوها وین دایر نه اصل اساسی را پیشنهاد می دهد که باید راهنمای عملی ما باشد. در پایان کتاب هم خلاصه ای از این نه اصل آمده است. کتاب بعدی وین دایر «سرنوشت خود را با دستان خود رقم زنید» نام دارد که لادن بلوریان ترجمه کرده است، عنوان دوم کتاب راه هایی مؤثر برای برقراری ارتباط با دیگران است. چاپ اول این کتاب در فصل پایانی سال ۸۶ و چاپ دوم آن به تازگی منتشر شده است.
کتاب سوم وین دایر تحت نام «ندای درونی شما» یا راهی به سوی سعادت با ترجمه شهلا جعفرزاده در بهار سال گذشته منتشر شده بود و چاپ دوم آن اخیراً به بازار آمد. ناشر هر سه کتاب وین دایر نشر کتاب پارسه است. «زن توانا» عنوان کتابی نوشته فان گرمر است که سیمین موحد ترجمه آن را انجام داده و نشر پیکان ناشر آن است. نویسنده در این کتاب اسرار موفقیت زنانی را روایت می کند که دنبال گله نمی دوند. این کتاب بر مبنای مصاحبه با بیش از ۵۰ زن مشهور و پیشتاز در صحنه جهانی فراهم آمده است.
سایر محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید