جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


لاکپشت ها هم پرواز می کنند


لاکپشت ها هم پرواز می کنند
فیلم لاک پشت ها هم پرواز میکنند به یک کاراکتر اصلی (کاک ستلایت) که بچه ای کرد عراقی است تکیه دارد.گویی می توان شخصیت او را (با نوچه هایش ) به گونه ای به بوش تمثیل داد . وعده و وعیدهایش؛ دروغ و راست گفتن هایش؛ استثمار گریهایش؛ و در آخر دهی را بر روی انگشتش چرخاندن (مانند بوش که دنیا بر روی انگشتش می چرخد ) همه و همه می تواند حاکی از صفات جورج بوش باشد.لاک پشت ها هم پرواز می کنند آخرین اثر بهمن قبادی است که کاندیدای ورود به اسکار است . فیلمی در مورد عراق , در مورد تجاوز سربازان عراقی به کردهای عراق و پیامدهای آن که قبادی آن را ماهرانه به تصویر کشیده است .
وقتی پایان فیلم را از ابتدا ببینیم شاید به نظر می رسد کار تمام است اما هرچه فیلم پیش می رود احساس میکنی روی صندلی سینما ناراحت نشسته ای .
فیلم لاک پشت ها هم پرواز میکنند به یک کاراکتر اصلی (کاک ستلایت) که بچه ای کرد عراقی است تکیه دارد. کاک ستلایت (به همان معنای ماهواره) پسری است پر جنب و جوش و خیر خواه و البته با روحیه استعماری. به بچه های یتیم و فلج و آواره کمک می کند ولی در عوض به آقایان محله هر چیز را با قیمت دو برابر می فروشد .
گویی می توان شخصیت او را (با نوچه هایش ) به گونه ای به بوش تمثیل داد . وعده و وعیدهایش؛ دروغ و راست گفتن هایش؛ استثمار گریهایش؛ و در آخر دهی را بر روی انگشتش چرخاندن (مانند بوش که دنیا بر روی انگشتش می چرخد ) همه و همه می تواند حاکی از صفات جورج بوش باشد.
اما کاک ستلایت عاشق هم می شود . عاشق دختری عراقی که برادری فلج دارد که بدون داشتن دست مین ها را خنثی می کند و پسر بچه کوری که حاصل تجاوز سربازان عراقی به دختر است. اما اهالی ده فرض می کنند که پسر بچه برادر کوچک دختر بوده است.
کاک ستلایت حتی برای نجات پسر بچه پا بر مین می گذارد و جان خود را به خطر می اندازد. شاید که به دختر ثابت کند که دوستش دارد اما دختر عاجز از فرزند حرام زاده اش خود کشی می کند و پای بچه را به سنگی در کنار رود می بندد و بچه نابینا در درون آب پرت می شود و می میرد.
پیش گویی های برادر معلول هیچ چیز را عوض نمی کند بلکه آگاهی مردم را نسبت به آینده بیشتر می کند . حتی در تمام دهکده کوچک کرد که سر پناه مردمانش چادری محقر است باز هم سیاست استعماری غرب و پدیده هایی چون ماهواره به نیکی به تصویر کشیده می شوند.
بهمن قبادی در این فیلم نه از خوبی و بدی آمریکا سخن می گوید و نه منکر عراق با تمام پلیدی هایش می شود .بهمن قبادی قضاوت را بر عهده بیننده هایش گذارده و خود فقط یک روایتگر صرف است. شاید دلیل موفقییت قبادی در این فیلمش نسبت به دو فیلم قبلی همین ویژگی رواتگری باشد که به اثرش رنگ و بوی حقیقی بیشتری بخشیده است.
● شناسنامه فیلم :
▪ مدت: ۹۸ دقیقه
▪ کشور: ایران
▪ مشخصات: رنگی، ۳۵ میلی‌متری
▪ وب‌سایت رسمی: ندارد
▪ کارگردان: بهمن قبادی
▪ نویسنده فیلمنامه: بهمن قبادی، محمدرضا کاتب، سپیده شاملو
▪ مدیر فیلمبرداری: شهریار اسدی
▪ تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، هایده صفی‌یاری
▪ موسیقی: حسین علیزاده
▪ طراح صحنه و لباس: بهمن قبادی
▪ تهیه کننده: بابک امینی، بهمن قبادی
▪ محصول: مژ فیلم
منبع : دو هفته نامه الکترونیک شرقیان


همچنین مشاهده کنید