جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی حساسیت و ویژگی نشانگر CA ۱۵-۳ در عود سرطان پستان


بررسی حساسیت و ویژگی نشانگر CA ۱۵-۳ در عود سرطان پستان
● مقدمه:
ارزش نشانگر CA۱۵-۳ در شناسایی زود هنگام عود سرطان پستان در چند کارآزمایی بالینی مورد بررسی قرار گرفته است. اما نتایج این مطالعات متفاوت است. این تفاوت ممکن است عمدتا ناشی از عدم توافق مطالعات برای در نظر گرفتن سطح مشابهی از نشانگر CA۱۵-۳ به عنوان حد طبیعی آن، اختلاف در فواصل زمانی تکرار اندازه گیری این نشانگر و تفاوت در جمعیت بیماران مورد بررسی باشد.
● هدف:
این مطالعه به منظور بررسی ارزش های اخباری، حساسیت و ویژگی این نشانگر در عود سرطان پستان در گروهی از بیماران ایرانی به روش الیزا و احتساب مقدار ۳۰ U/ML به عنوان سطح سرمی طبیعی CA۱۵-۳ انجام شد.
● روش:
به این منظور هر سه ماه یک بار اطلاعات بالینی و نمونه های خون ۱۳۳ بیمار زن مبتلا به سرطان پستان که جهت درمان تکمیلی از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۲ به بخش پرتودرمانی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کردند، جمع آوری و در صورت شک بالینی به عود بیماری اقدامات رایج برای اثبات آن انجام شد.
● یافته ها:
میانگین سنی بیماران ۴۵.۶ سال )انحراف معیار(۱۱ و میانگین مدت پی گیری ۱۷.۵ ماه بود. عود در ۳۹ بیمار به اثبات رسید. سطح نشانگر CA۱۵-۳ در ۳۲ نفر قبل از عود اثبات شده بیماری افزایش یافت (مثبت واقعی) ولی در ۷ نفر از چنین بیمارانی سطح نشانگر تغییری نشان نداد (منفی کاذب). از طرف دیگر در حالی که ۷۶ بیمار بدون عود، سطح نشانگر طبیعی داشتند در ۱۸ نفر بدون عود بیماری افزایش سطح نشانگر صورت گرفت. با توجه به این ارقام حساسیت، ویژگی و ارزش های اخباری مثبت و منفی این آزمایش به ترتیب ۸۲، ۸۰.۸۵، ۶۴ و ۹۱.۵ درصد به دست آمد.
● نتیجه گیری:
بنابراین اندازه گیری نشانگر CA۱۵-۳ در فواصل سه ماهه با در نظر گرفتن سطح طبیعی ۳۰U/ML، حساسیت و ویژگی مناسبی در شناسایی زود هنگام عود سرطان پستان در بیماران ایرانی دارد.
شاپور امیدواری
داریوش مسلمی
محمدحسن لاری زاده
احمد مصلایی
محمد محمدیان پناه
نیلوفر احمدلو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید