شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اثر سوکرالفیت خوراکی بر عوارض ناشی از پرتودرمانی خارجی در سرطان‌های سر و گردن


اثر سوکرالفیت خوراکی بر عوارض ناشی از پرتودرمانی خارجی در سرطان‌های سر و گردن
● مقدمه:
عوارض زودرس پرتودرمانی سر و گردن بسیار شایع و آزار دهنده می باشند که در موارد متعددی منجر به قطع موقتی درمان می گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثر داروی سوکرالفیت خوراکی بر این عوارض می باشد
● روش کار:
هشتاد بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن که از آذر ماه ۱۳۷۸ تا بهمن ماه ۱۳۸۱ به بیمارستان نمازی شیزار، مراجعه کرده بودند، به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول فقط پرتودرمانی گرفتند و گروه دوم پرتودرمانی همراه با سوکرالفیت خوراکی دریافت کردند. میزان پرتو درمانی خارجی حداقل ۵۰ گری بود. مقدار سوکرالفیت یک گرم، سه بار در روز به مدت نه هفته بوده است که از روز اول پرتودرمانی شروع می شد. تمام بیماران به صورت هفتگی معاینه شده و عوارض حاصل از پرتودرمانی نمره بندی شدند.
● یافته ها:
شدت عوارض پرتودرمانی که شامل میزان شکایت بیمار، اختلال بلع، درماتیت و موکوزیت می شد و همچنین مدت قطع درمان در دو گروه مورد مطالعه تفاوت قابل توجهی از نظر آماری نداشتند (p>۰/۰۵). برعکس تهوع و استفراغ به صورت قابل توجهی در گروه دوم بیشتر از گروه اول بود که احتمالا به دلیل مصرف سوکرالفیت می باشد (p<۰/۰۵).
● نتیجه:
بر اساس این مطالعه، استفاده از سوکرالفیت نه تنها در کاهش عوارض پرتودرمانی در سرطان های سر و گردن موثر نبوده است بلکه باعث تهوع و استفراغ نیز گردیده است.
نیلوفر احمدلو
شاپورامیدواری
احمد مصلایی
محمد محمدیان پناه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید