جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سیر دوای هر درد


سیر دوای هر درد
از نوع هدیه های خداوند به بنده های خویش بررسی و تحقیق در مورد جزئیات فرآورده هایی است که در دل زمین کلیه املا ح و مواد آلی خاک را درخود تثبیت می کند و به فرمان خداوند دارویی به ارمغان میآورد که هیچ فرآورده شیمیایی نمی تواند جایگزین آن شود از جمله این نعمات که شاید به درستی قدردان آن نیستیم سیر می باشد که در تایید این خواص پیامبر (ص) می فرمایند که سیر بخورید که سیر شفای هفتاد بیماری است (بحارالا نوار) و اگر در این رابطه از میزان بهره مندی انسان ها در ۲۵۰۰ سال قبل از میلا د مسیح بخواهیم بدانیم باید متذکر شویم که در آن سال ها کارگرانی که (هرم خوفو) را بنا می کردند سیر بسیار می خوردند تا بدنشان تقویت شده از حوادث و امراض محفوظ بمانند.
سیر یا سیرترشی که به عربی «ثوم» گفته می شود گیاهی از تیره لا له (Ceae Lilia) است که نام علمی آن Sativum ium ALL و از لحاظ ساختار دارای آنزیم اینولین، آکرولئین، گلوکزید و ویتامین C است. از لحاظ اسانس سیر دارای سولفورها پلی سولفورهای ونیل آلیل و آلیل پروپیل است. سیر دارای طبیعت گرم است و پخته یا خام مصرف می شود و دارای خواص درمانی به این شرح است: اشتها آور، درمان کننده سو»هاضمه درد و ورم معده، روده، سوزش و ترشی معده ودارویی برای اسهال از نوع ساده و خونی و در درمان سل روده و عفونت های دستگاه گوارش استفاده می شود. جوشانده این (معجزه الهی)توام با شکر دفع کننده انگل های معده و روده و همچنین کرمک هایی که در ناحیه معده پدیدار می شود است. همچنین سیرترشی برای درمان اسهال و برای معالجه سردرد و زکام مزمن و ضعف حافظه و سرگیجه مفید است. چنانچه طبیبان مشهوری مانند «سالین» «اسیروت» «دوبرید» و ... ثابت کرده اند که سیر می تواند حباب های مجوی که در بدن جمع شده و باعث تصلب شرائین می شود را آب کرده و فشار خون را نیز پایین میآورد و همچنین عضلا ت قلب را به نشاط میآورد و گردش خون را منظم می کند و در مبارزه با بیماری هایی که ناشی از فشار خون است پیروز می شود. خوردن سیر باعث پاک شدن مجاری تنفس است و از شدت تنگی نفس می کاهد وموجب درمان کلیآن می شود. از سیر در درمان سرفه های خشک و مزمن استفاده می شود چرا که مانند جرمگیری در ریه عمل می کند وعفونت های ریه را جرم زدایی می کند، سیر برونشیت، سیاه سرفه و غانقرایای ریه را درمان می کند. همچنین در دستگاه عصبی باعث تقویت مغز و دستگاه اعصاب است. جوشانده سیر توام با شکر قولنج و ورم روده که ناشی از بیماری های سیستم عصبی است را درمان می کند و فلج ولرزش اندام ها را برطرف می کند. شیره سیر کلیه ها را تحریک کرده و بر حجم ادرار می افزاید و سبب دفع آب اضافه بدن می شود و همچنین در دفع سنگ کلیه و درمان اختلا لا ت ادراری نقش مهمی را ایفا می کند.
کسانی که از دخانیات استفاده می کنند با مصرف سیر تا حدی می توانند از خون خویش سم زدایی کنند، چرا که دم کرده یا خیسانده سیر مسمومیت خون را برطرف می کند. سیر ضد عفونی کننده پوست ودرمان کننده اختلا لا ت پوستی است. ضماد سیر مخلوط با عسل کهیر، جوش، لکه های سفید پوست را برطرف می سازد. شست وشوی زخم ها و جوش های چرکی پوست با آب سیر سبب ضدعفونی والتیام می شود. ضماد سیر آبسرها را می گشاید و درمان می نماید. کسانی که از شقاق مقعد، نوک سینه و پاشنه پا رنج می برند می توانند با جوشانده سیر توام با روغن زیتون استفاده کنند. خیسانده سیر در سرکه ورم ناشی از ضربه ها و ضماد سیر با نشادرپیسی را بر طرف می کند. سیر موی سر و پیازمو را تقویت نموده و از سفید شدن مو جلوگیری کرده و موجب ریزش موهای سفید و رویش موهای سیاه می شود. از بروز بیماری های سرطانی جلوگیری کرده و عوامل مساعد کننده این بیماری خطرناک را برطرف می سازد. سیر پوست بدن را خوشرنگ و گونه ها را سرخ و روده ها را از عفونت پاک کرده و سپری می سازد درمقابل بیماری تیفوئید و دیفتری و مسکن بیماری سیاه سرفه و خروسک در اطفال است.
سیر درمان کننده فشار خون، مرض قند، نقرس، روماتیسم، درد مفاصل، عفونت های دهان، دندان و گوش، عفونت های خونی، بی خوابی، سرماخوردگی، سو» هضم والتهابات دستگاه گوارش است ودر بسیاری از بیماری های عفونی به عنوان ضدعفونی کننده به کار می رود. و البته باید بدانیم که مصرف سیر خام برای زنان باردار، شیرده و افرادی که به ناسازگاری مزاج مبتلا هستند زیان آور است و کسانی که دچار یبوست مزمن هستند باید از خوردن سیرخودداری کنند و بوی نامطبوع سیر را می توان با جویدن مقدار کمی جعفری یا گاز زدن سیب با پوست یا خوردن یک قاشق عسل از بین برد یا کم کرد. البته در برابر این همه فوائد که از خوردن سیر به بدن می رسد باید راهی برای از بین بردن بوی بد سیر اندیشید و این مختصری بود از آنچه دانشمندان در خواص سیر گفته اند.
نویسنده : زهرا غفاری
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید