شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر آنتی بیوتیک وریدی کوتاه مدت در کودکان مبتلا به عفونت هماتوژن استخوانی و مفصلی


بررسی تاثیر آنتی بیوتیک وریدی کوتاه مدت در کودکان مبتلا به عفونت هماتوژن استخوانی و مفصلی
● سابقه و هدف:
برای کودکانی که به علت عفونت استخوانی یا مفصلی، عمل جراحی در ناژ می شوند، تجویز آنتی بیوتیک هم ضروری است. در متون گذشته از آنتی بیوتیک به مدت شش هفته استفاده می شده است روش ما استفاده از آنتی بیوتیک به مدت کوتاه تری بود، اما تاکنون تحقیقی در زمینه اثر آن منتشر نشده است. از این رو هدف تحقیق تعیین نتایج درمان آنتی بیوتیک کوتاه مدت و مقایسه آن با درمان طولانی مدت در کودکانی می باشد که تحت عمل جراحی قرار می گیرند.
● مواد و روشها:
مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی صورت پذیرفت. ۳۳ مورد عفونت حاد هماتوژن استخوانی یا مفصلی پس از در ناژ به صورت تصادفی تحت درمان کوتاه یا دراز مدت با آنتی بیوتیک وریدی قرار گرفتند.گروه مورد مطالعه یک هفته آنتی بیوتیک وریدی برای عفونت مفصل و۱۰ روز برای استخوان، و در گروه شاهد ۲ هفته برای عفونت مفصل و ۳ هفته برای عفونت استخوان دریافت کردند و بیماران حداقل مدت ۹ ماه پی گیری شدند.
● یافته ها:
در گروه مورد ۱۷ نفر و در گروه شاهد ۱۶ نفر قرار داشتند. دو گروه به لحاظ سن، جنس و موضوع مشابه بودند. عفونت در هر دو گروه ریشه کن شد. نمره ارزیابی پرتونگاری در گروه مورد و شاهد به ترتیب ۲۹ و ۳۰ و نمره عملکردی به ترتیب ۳۰ و ۲۹.۶ بود.
● نتیجه گیری و توصیه:
تجویز کوتاه مدت آنتی بیوتیک وریدی اثری مشابه مصرف بلند آن داشت و انجام این روش توصیه می گردد. کاربرد روش امتیازدهی برای سنجش عملکرد آنتی بیوتیک نیز توصیه می شود.
فریدون مجتهدجابری
غلام حسین شاه چراغی
محمد احدزاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید