جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


توسعه گردشگری داخلی بر مدار صفر درجه


توسعه گردشگری داخلی بر مدار صفر درجه
پنج روز تعطیلات آن هم در آستانه تعطیلات تابستانی موجب شد تا باز هم، محورهای منتهی به شهرهای شمالی کشور یک طرفه و پرترافیک شود. از یک ماه قبل، پروازهای دوبی جا نمی داد و بلیت هواپیما در این مسیر نایاب شده بود. در برخی مسیرها مانند شیراز به تهران نرخ بلیت اتوبوس از ۸۰۰۰ به ۱۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در شهرهای گردشگرپذیر هتل ها از قبل رزرو شده بودند. همه این موارد حکایت از آن دارد که هیچ تغییری در الگوی گردشگری داخلی در کشور ایجاد نشده است و همچنان مردم به روش سنتی سفر می کنند و باز هم تا فرصتی پیش می آید در جاده شمال سرازیر می شوند به جای آنکه به سوی مسیرهای جدید گردشگری هدایت شوند تا درآمد حاصل از این صنعت در سفره سایر نقاط گردشگرپذیر کشور هم قرار بگیرد، بازار سیاه فروش بلیت هواپیما رونق پیدا می کند.
البته علی شیرانی رئیس بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است تا مردم همکاری نکنند نمی توان انتظار داشت این بازار سیاه وجود نداشته باشد.
به گزارش ایسنا این تخلفات از سوی دفاتری است که به بهانه عرضه بلیت چارتری اقدام به تک فروشی بلیت می کنند.
شیرانی درخصوص میزان تخلفات صورت گرفته در این بخش می گوید: «از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۵ مورد بازدید از ترمینال های فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) به عمل آمده است همچنین بیش از ۱۰۰ گزارش به سیستم سامانه ۱۸۷۰ اعلام شده که اقدامات لازم در این زمینه انجام گرفته است.»
وی اضافه کرد: «عمده این شکایت ها درخصوص گران فروشی بلیت بوده که مورد رسیدگی قرار گرفته است.»
این بازار سیاه و افزایش نرخ بلیت هواپیما موجب شده است نرخ تورهای داخلی چند برابر شده و در برخی مسیرها با نرخ تورهای خارجی برابری کند در نتیجه گردشگران ترجیح می دهند به خارج از ایران سفر کنند. عدم برنامه ریزی صحیح برای تعطیلات در فصول مختلف و هجوم گردشگران در ایام تعطیل و اعلام نرخ های کاذب در سفرهای داخلی هر روز بر رونق گردشگری کشورهای همجوار افزوده است.
این درحالی است که قرار بود با اجرای طرح ارزان سازی سفر- یکی از طرح هایی است که در سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اجرا درآمد- به همگانی، همه مکانی و همه زمانی کردن سفر دست پیدا کرد. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از این اعلام کرده بود با اجرای این طرح، هزینه سفر های داخلی، هزینه ای متناسب خواهد بود و به این ترتیب شاهد رونق گردشگری داخلی خواهیم بود اما اتفاقی که در بخش گردشگری داخلی در همین چند روز تعطیلات افتاد، حکایت از آن دارد که هنوز با فقر فرهنگی در بخش گردشگری دست و پنجه نرم می کنیم.
ناگفته نماند که توجه به آنچه سازمان جهانی جهانگردی درخصوص روند صعودی صنعت گردشگری اعلام کرده است متولیان امر را بر آن می دارد که بیش از پیش به این بخش توجه کنند.
سازمان جهانی گردشگری (unwto) اعلام کرد: «روند حرکتی این صنعت در سال جدید نیز بر خلاف بحران های اقتصادی حاکم بر جهان رو به رشد بوده و این تداوم ادامه خواهد داشت.»
آمار به دست آمده حاکی از آن است که برخلاف افزایش قیمت نفت در سطح جهان و کاسته شدن ارزش دلار در ماه های اخیر، گردشگری جهانی در سال ۲۰۰۸ نیز با روند صعودی مواجه خواهد شد.
فرانچسکو فرانجیالی رئیس سازمان جهانی گردشگری که در جلسه دو روزه ۴۵ کشور برتر اروپایی در پراگ حاضر شده بود گفت: «اگر چه این روند با رشد شش درصدی سال گذشته برابری نمی کند اما هنوز حرکت فزاینده مثبتی را دنبال می کند.»
وی افزود: «در حال حاضر گردشگری های مرفه، اساسی ترین خواسته های گردشگران کشورهای توسعه یافته عنوان شده اند.»
کارشناسان اعلام کرده اند نزدیک به ۹۰۰ میلیون گردشگر در سال گذشته، در سراسر جهان به مسافرت پرداخته بودند و پیش بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۱۰به بیش از یک میلیارد نفر برسد. حال آنکه ایران چه سهمی از این روند رو به رشد را از آن خود خواهد کرد به خواست و نحوه عملکرد دولت و متولیان گردشگری در این بخش باز می گردد.
● ضرورت ایجاد پارک گردشگری
از سوی دیگر برخی از دست اندرکاران بخش کشور معتقدند راه اندازی پارک گردشگری راهکاری است برای توسعه گردشگری داخلی. رئیس اتحادیه هتلداران تهران در این خصوص می گوید: «بارها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد کرده ایم که پارکی را تاسیس کنند برای توسعه گردشگری تا در این پارک نمایشگاه دائمی گردشگری در ایران را به وجود آوریم یعنی هر ماه یک استان به صورت گسترده بدون محدودیت به صورت گسترده خود را معرفی کند اعم از صنایع دستی، سوغات، موسیقی و... در کنار این از محصلان و دانشگاهیان و اقشار مختلف دعوت کنیم تا از این نمایشگاه بازدید کنند.»
فرخ مهر خاطر نشان می کند: «راه اندازی پارک گردشگری هم سفر را ترویج می کند و هم برای اقشار کم درآمد که امکان سفر را ندارند، حداقل امکان شناخت و آشنایی با فرهنگ های مختلف را ایجاد می کند. در این زمینه بار اصلی بر دوش شهرداری استان ها خواهد بود و بعد از آن هم نیروی انتظامی که بحث امنیت را برعهده دارد. از سویی نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خاطر متولی اصلی و هماهنگ کننده این امر درگیر ماجرا خواهند بود.»
وی افزود: «طرح بسیار ایده آلی است اما کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست زیرا نهایت کار سازمان در این طرح ایجاد هماهنگی با بخش ها و اداره های مختلف است اما کار اجرایی باید بر عهده بخش خصوصی باشد. اگر این کار مثلاً در تهران انجام شود، مطمئناً بخش های خصوصی استان های مختلف نیز تشویق می شوند تا این طرح را خود به خود در استان و شهر خود برگزار کنند. طرح خوبی است که می توان هم انگیزه سفر را زیاد کرد و جاذبه ها و محصولات گردشگری استان های مختلف را در معرض دید عموم قرار داد و به طور کلی اطلاعات سفر را در سطح جامعه افزایش داد و هم اینکه می توان در این پارک ارتباطات بخش های مختلف را با هم بیشتر کرد.»
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید