جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه کلینیکی نیترات پتاسیم با کلراید استرانسیوم در کاهش ازدیاد حساسیت متعاقب جراحی های کاهشی پریودنتال


مقایسه کلینیکی نیترات پتاسیم با کلراید استرانسیوم در کاهش ازدیاد حساسیت متعاقب جراحی های کاهشی پریودنتال
● سابقه و هدف:
افزایش حساسیت عاج یک حالت معمول و گذرای درد دندان با انواعی از محرک های خارجی می باشد که در بالغین شیوع بالایی دارد به طوری که میزان شیوع آن در برخی منابع، یک بیمار از هفت بیمار ذکر شده است. هدف از این مطالعه مقایسه کلینیکی تاثیر نیترات پتاسیم با کلراید استرانسیوم موجود در خمیر دندان Sensodyne در کاهش حساسیت دندانی متعاقب جراحی کاهشی پریودنتال بود.
● مواد و روش ها:
در این تحقیق تجربی ۵۱ بیمار (۳۰ زن و ۲۱ مرد) که دارای افزایش حساسیت دندانی متعاقب درمان جراحی کاهشی پریودنتال بودند شرکت کردند. بیماران به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه I دریافت کنندگان خمیر دندان Sensodyne حاوی نیترات پتاسیم، گروه II: دریافت کنندگان خمیر دندان Sensodyne حاوی کلراید استرانسیوم و گروه III: گروه کنترل. خمیر دندان ساخت کارخانهGlaxo Smith Kline کشور انگلستان بود. از بیماران خواسته شد: که از خمیر دندان های تجویزی به مدت ۱۴ روز استفاده کرده، شدت حساسیت را در پرسشنامه ای که به همین منظور تهیه شده بود، وارد نمایند. برای کنترل حساسیت ثبت شده توسط بیمار از روش Visual Analogue scale (VAS) استفاده گردید. علاوه بر این شدت حساسیت در دندان های مختلف و محرک های مختلف ایجاد کننده آن، با توجه به سن و جنس مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت اطلاعات بدست آمده توسط آزمون های آماریChi –square وExact Fisher مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
نتایج تحقیق نشان داد در مقایسه اثر دو خمیر دندان حاوی نیترات پتاسیم (گروه I ) و گلراید استرانسیوم (گروه II) اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت و در عین حال هر دو خمیر دندان در کاهش حساسیت موثر بودند اما بین گروه III با گروه های II , I اختلاف محسوسی در کاهش حساسیت وجود داشت (P<۰.۰۵). شایعترین محرک در میان محرک ها، سرما با ۹۶.۲% و در درجه دوم، گرما با۳۳.۳% قرار داشت. شایعترین دندان های درگیر به ترتیب عبارت بودند از: دندان های لترال و سانترال پائین.
● نتیجه گیری:
با توجه به میزان نسبتا بالای حساسیت دندان ها متعاقب درمان جراحی کاهشی پریودنتال، در کنار انجام روش های بهداشت دهان و دندان، استفاده از خمیر دندان های حاوی مواد ضد حساسیت بویژه نیترات پتاسیم و کلراید استرانسیوم برای کاهش حساسیت توصیه می شود.
اردشیر لفظی
نادر ابوالفضلی
سریه صادق پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید