شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط تغذیه با شیر مادر دردوران شیرخوارگی با میزان فشارخون در ابتدای سنین بزرگسالی


ارتباط تغذیه با شیر مادر دردوران شیرخوارگی با میزان فشارخون در ابتدای سنین بزرگسالی
● مقدمه:
مطالعات اخیر نشان داده است که تغذیه با شیر مادر موجب کاهش فشار خون دردوره کودکی می گردد، اما ارتباط بین تغذیه با شیر مادر با فشارخون در دوره بزرگسالی مشخص نیست. هدف این مطالعه تعیین ارتباط تغذیه با شیرمادر با میزان فشارخون در ابتدای سنین بزرگسالی می باشد.
● روش کار:
این مطالعه مقطعی بر روی ۳۸۴ نفر از دانشجویان سنین ۳۲-۱۸ سال دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که به روش تصادفی در پرسشنامه ثبت شده بودند، انجام شد. متغیرهای مخدوش کننده با مصاحبه در پرسشنامه ثبت گردید. در نوبت اول قد و وزن نمونه ها اندازه گیری شد. فشارخون در سه نوبت (صبح، ظهر، عصر)، یک روز در میان اندازه گیری گردید. در تحلیل داده ها نمونه ها بر حسب مدت تغذیه با شیر مادر به سه گروه کمتر از ۳ ماه (یا شیر خشک)، ۵-۳ ماه و ۶ ماه یا بیشتر تقسیم شدند. از آزمونهای کای دو و آنالیز واریانس یک طرفه برای تحلیل داده ها استفاده شد.
● نتایج:
از ۳۸۴ نفر نمونه مورد مطالعه، ۳۱۴ نفر مرد و ۱۷۰ نفر زن بودند. میانگین سن، شاخص توده بدنی و تعداد نخ سیگار مصرفی در سه گروه تفاوت معنی داری نداشت. همچنین سه گروه از نظر توزیع جنسی، سابقه فشار خون بالا در خانواده و قند خون بالا همگن بودند. میانگین فشارخون سیستولی و دیاستولی در بین سه گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد.
● نتیجه گیری:
یافته‌های این مطالعه نشان داد که تغذیه با شیرمادر در نوزادی با فشارخون سیستولی و دیاستولی در ابتدای سنین بزرگسالی ارتباطی ندارد.
حسین میلادی‌ گرجی
راهب قربانی
عباس علی ابراهیمیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید