شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دندان پزشکی سال آخر درباره کنترل عفونت


بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دندان پزشکی سال آخر درباره کنترل عفونت
● بیان مساله:
احتمال انتقال عفونت حین اعمال دندان پزشکی بسیار زیاد است. رعایت اصول کنترل عفونت در چنین محیطی برای حفظ سلامت دندان پزشک، بیمار و کارکنان مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی ضروری است.
● هدف:
با توجه به حساسیت مساله و عوارض خطرناک آن بر آن شدیم تا تحقیقی در زمینه آگاهی و نگرش دانشجویان دندان پزشکی سال آخر دانشکده های دندان پزشکی دانشگاه های تهران، شاهد، شهید بهشتی و آزاد درباره کنترل عفونت در سال تحصیلی ۸۲-۸۱ انجام دهیم.
● روش بررسی:
برای انجام این تحقیق، پرسشنامه ای شامل ۴۶ سوال در دو قسمت آگاهی و نگرش طراحی شد. تعداد دانشجویان پاسخ دهنده ۱۷۰ نفر بودند.
● یافته ها:
با ارزش گذاری سوال ها و تقسیم نمرات به چهار گروه ضعیف، متوسط، خوب و عالی، نتیجه تحلیلی های آماری نشان داد که از بین دانشجویان پاسخ دهنده، در باب سوالات آگاهی، ۱.۸ درصد (۳ نفر از ۱۷۰ نفر) در گروه ضعیف، ۲۵.۳ درصد (۴۳ نفر از ۱۷۰ نفر) در گروه متوسط، ۶۸.۸ درصد (۱۱۷ نفر از ۱۷۰ نفر) در گروه خوب و ۴.۱ درصد (۷ نفر از ۱۷۰ نفر) در گروه عالی قرار گرفتند. در سوالات نگرشی ۱۵.۵ درصد (۲۶ نفر از ۱۶۸ نفر) در گروه ضعیف، ۷۳.۲ درصد (۱۲۳ نفر از ۱۶۷ نفر) در گروه متوسط و ۱۱.۳ درصد (۱۹ نفر زا ۱۶۸ نفر) در گروه خوب قرار گرفتند.
● نتیجه گیری:
با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون (Pearson)، همبستگی بین متغیرهای آگاهی و نگرش مورد آزمون آماری قرار گرفت و نشان داد بین رتبه های آگاهی و نگرش ارتباط معناداری وجود دارد (P<۰.۰۱).
حسن سمیاری
رخساره صادقی
زهرا ابراهیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید