جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


درباره دایره زنگی


درباره دایره زنگی
در یکی از روزهای ایام عید امسال و بر اساس تیزرهای تلویزیونی و نوع تبلیغ و بر اساس صحنه های انتخاب شده تصمیم گرفتیم که به همراه همسرم و پسر ۹ ساله ام به سینما برویم که این فیلم فیلمی نبود جز دایره زنگی . صدای تیزر فیلم با صدای دوست داشتنی مهران مدیری و صحنه هایی از کمدی بزن بکوب و صحنه های رقص مهران مدیری شما قضاوت کنید آیا چیزی به غیر از یک فیلم کمدی از این صحنه ها برداشت می شود ؟ این را هم که می دانید همه شیفته ی بازی مهران مدیری و امین حیایی هستند . به هر حال به سینما رفتیم و فیلم شروع شد هنوز فیلم به نیمه نرسیده بود که متوجه شدیم چه اشتباهی کردیم و فیلمی که باید محدودیت سنی داشته باشد به صورت خانوادگی به نمایش گذاشته شده است . مثلا یکی از کلماتی که مدام در هر سکانس تکرار می شد کلمه زن .... بود . شما خودتان را به جای من بگذارید که کودکتان از شما بپرسد که این کلمه یعنی چه ؟ تازه از آن هم بدتر توسط کودک خردسال فیلم پرسیده می شود که :مامان زن .... یعنی چی ؟ و با این به اصطلاح شوخی کل سینما می خندند و می ماند کودکان کنجکاو و هاج و واج که اینها به چی میخندند ؟ و یااینکه : پس یعنی مامان بزرگ .... است ؟ یعنی چی ؟ آیا خنده دارد ؟ و این سوالات مدام از من پرسیده میشد (و حتماتمام بچه هایی که این فیلم را دیده اند )که مامان این یعنی چی ؟
یا از اون هم بدتر فیلم مستندی که پسر خانواده از یک دختر خیابانی ساخته است و سوال و جوابهایی که بین این دو رد وبدل میشود. که این باز هم با همان موارد بالا رو به رو می شود .
خانواده ی من یک خانواده ی معمولی ایرانی است که با یک فرهنگ متعادل و با مذهبی متعادل زندگی می کنیم این را به این خاطر می گو یم که بدانید یک خانواده مدهبی افراطی نیستیم و برچسب تند رویی به ما نمی چسبد بلکه یک خانواده کاملا معمولی مثل اکثریت ایرانیها هستیم که با فرهنگ خاصی بزرگ شده ایم و دوست دارم فرزندم را نیز این گونه بزرگ کنم . آیا شما دلیلی می بینید که کودکان خردسال با این جور کلمات و این جور اتفاقات دنیای خشن و بی رحم بزرگترها زود تر از موعد روبرو شوند چرا ذهن زیبا و پاک کودکانمان با این کلمات و رفتارهای نادرست باید آشفته شود و یا کودکان باید خیانتها و دورغهای بزرگترها را نسبت به هم مشاهده کنند و بدبین شوند ؟
تمام مدت نمایش فیلم داشتم از عصبانیت می لرزیدم و بعد از اتمام فیلم به سراغ مدیر سینما رفتم و به ایشان گوشزد کردم که اگر شما جای من بودید چه حالی می شدید وقتی کودکتان از شما برای سوالش پاسخ می خواهد ؟ اینها کلماتی است که من و همسرم و خانواده مان در گفتگوی روزمره حتی با یکدیگر بیان نمی کنیم و از بیان آن شرم داریم . که ایشان فرمودند از دست ما خارج است و مسئله درجه بندی سنی با ارشاد است و حق هم داشت . البته از ایشان در خواست کردم که این مسئله را منتقل کنند و ایشان هم قولش را دادند .
ولی از شما به عنوان یک مادر و به عنوان یک معلمی که زمانی با کودکان سرو کار داشته ام (معلم نقاشی ) و حال به عنوان یک تصویر گر کتاب کودک که همیشه می کوشم برای کودکان و دنیای پاک و بی آلایششان در حد کار خودم قدمی بردارم از شما خواهش می کنم قبل از اینکه هنرمان را با بی ادبی ها و بی فرهنگیها و هرزه گویی های فرهنگ غرب آلوده کنیم به این بیندیشیم که این کارها چه عواقبی در پی خواهد داشت آیا واقعا برای ایحاد فضای کمدی باید همانند غربیها از کلمات رکیک و شوخی در باره دستشویی رفتن و کلماتی نظیر آن استفاده کنیم ؟ اگر مجبوریم و یا اگر می خواهید معضلات اجتماعی را به تصویر بکشید دست کم رحم نمایید و کودکان را از آن دور کنید بگذارید سر وقتش که بشود خودشان طعم تلخ معضلات احتماعی را خواهند چشید . اگر قرار است که رک گویی و بی پرده صحبت کردن را برای فیلم خود انتخاب کنید و همانند سینمای غرب برای خنداندن مردم از کلمات رکیک استفاده کنیم و یا اگر قرار است فیلمی با صحنه های خشونت بار وخشن نمایش داده شود آیا بهتر نیست از همان غربیها یاد بگیریم و فیلمها را درجه بندی سنی بکنیم تا در خانه مردم خودشان مسئول باشند و بدانند که قرار است چه ببینند و باید با چه کسی ببینند و در سینماها هم ورود افراد زیر سن تعیین شده ممنوع باشد؟
از مسئولین محترم تقاضای عاجزانه دارم و از نمایندگان عزیز و وزیر محترم ارشاد درخواست دارم که این مسئله را هر چه زودتر بررسی نمایند تا هر چه زودتر به نتیجه برسند .
با تاسف باید بگویم وقتی که آن روز از در سینما بیرون می آمدم چون ساعت ۴ شده بود دسته دسته خانواده ها ( لابد با همان طرز فکر من )دست کودکان خردسال خود را گرفته بودند تا به دیدن فیلمی بروند که بیشتر مناسب سن بالای ۱۶ سال می باشد.
پیش خود فکر می کردم که این مادران بنده خدا در پاسخ کودکانشان چه خواهند گفت ؟
راستی فکر می کنید از روز اکران این فیلم تا امروز چند کودک این کلمات را شنیده اند و چه بر داشتی داشته اند ؟ شما خانوم کارگردان چه فکر می کنید . می دانم که تقصیر شما نیست که سینمای ما درجه بندی سنی ندارد ولی خود شما به شخصه می توانید همراه با دیگر همکارانتان در این زمینه اقدامی جدی نمایید تا به نتیجه برسد . و درجه بندی سنی برای فیلمها اجباری شود چه در ژانر اجتماعی چه ژانر وحشت و حتی کمدی .
مهتاب روغنی
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید