جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پایگاه Outpost


پایگاه Outpost
▪ کارگردان: استیو بارکر.
▪ فیلمنامه: رئا برانتون.
▪ موسیقی: جیمز سامور برت.
▪ مدیر فیلمبرداری: گاوین استراترز.
▪ تدوین: آلیستر رید.
▪ طراح صحنه: مکس برمن، گوردون راجرز.
▪ بازیگران: ری استیونسن[دی سی]، جولین ویدهم[هانت]، ریچارد بریک[پرایور]، پل بلیر[جوردن]، برت فنسی[تاکتاروف]، ایناک فراست[کاتر]، جولین ریوت[ویتک]، مایکل اسمایلی[مک کی]، اسکات پدن[فرمانده نازی].
▪ ٩٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ انگلستان.
▪ ژانر: اکشن، ترسناک.
مردی به نام هانت گروهی مزدور به فرماندهی دی. سی. تفنگدار سابق استخدام می کند تا در سفری به منطقه ای خطرناک در اروپای شرقی از او محافظت کنند. هدف هانت یافتن پایگاه نظامی مخفی است که از دوران جنگ جهانی دوم به جا مانده است. بر خلاف تصور رسیدن به پایگاه بدون هیچ مخاطره ای انجام می پذیرد، اما پس از باز کردن پایگاهی که به نظر می رسد چند دهه متروکه بوده، حوادث عجیبی شروع به رخ دادن می کنند.
افراد دی. سی. ابتدا تعدادی جسد می یابند که لخت روی هم تلنبار شده اند. یکی از این اجساد هنوز نفس می کشد، اما قادر به سخن گفتن نیست. جست و جو در پایگاه به دی. سی و افرادش ثابت می کند که پایگاه متعلق به نازی ها بوده و آزمایش هایی به شکل مخفی در آنجا صورت گرفته است. تنها هانت می داند به دنبال چه می گردد و به زودی آن را در یکی از اتاق های پایگاه پیدا می کند.
با تاریک شدن هوا افراد دی. سی. که بیرون پایگاه سنگر گرفته اند مورد حمله افرادی ناشناس قرار می گیرند. دی. سی. از هانت می خواهد تا هر چه زودتر آنجا را ترک کنند، چون دریافته که یکایک شان به زودی کشته خواهند شد.
اما هانت به او فیلمی از آزمایش های نازی نشان داده و راز پایگاه و دستگاه عجیبی را که یافته اند، بر ملا می کند. نازی در طول جنگ روی سربازان خود آزمایش های مخوفی انجام داده و در صدد بودند سربازانی کامل و نامیرا خلق کنند.
دی. سی. و افرادش خیلی زود خود را در محاصره سربازان نازی نامیرایی می یابند و به نظر می رسد تنها راه نجات به کار انداختن دستگاه مرموزی است که هانت در پایگاه یافته است. اما...
● چرا باید دید؟
استیو بارکر را نمی شناسم. جست و جو در منابع مکتوب و اینترنتی نیز راه به جایی نمی برد. چون اولین کارش فیلمی تلویزیونی به نام ساعت جادویی[٢٠٠٢] بوده که بدیهی است ندیده ام. پس با همین فیلم پایگاه که اولین فیلم بلند سینمایی اوست، به سراغش می رویم که محصولی قابل توجه در اندازه های خویش است.
گفتم در اندازه های خودش و قصدم اشاره به کم هزینه بودنش و احتمال پخش آن فقط روی دی وی دی است. هنوز جنگ جهانی دوم و اسرار نازی ها طرفداران زیادی دارد. نویسندگان داستان های مهیج یکی از بهترین پس زمینه ها را در این دوران و رایش سوم می یابند.
و سازندگان پایگاه [البته کلمه Outpost در ارتش به معنای گروه یا پست دیده وری نیز به کار گرفته می شود] نیز از زمره همین گروه هستند. رئا برانتون فیلمنامه نویس ایده اصلی خود را در تلاش های هیتلر و فرمانده هانش برای دستیابی به یک ماشین کشتار بی نقص و تبدیل سرباز آلمانی نمونه به چنین ماشینی یافته اند.
سرباز های میان زامبی هایی که از گور برمی خیزند و روبات هایی که می توانند انسان را از میان بردارند. ایده تازه نیست و حتی قبل از قدرت گرفتن کامل نازی ها فیلمسازانی چون فریتز لانگ در متروپلیس به سراغ چنین سوژه ای رفته اند.
اما نگاه برانتون و رئا سویه ای دیگر دارد. قصد فقط خلق هیجان و دلهره است و به خوبی در این کار موفق می شوند. پایگاه و آزمایش های نازی حکم موتور محرکه فیلم را دارد و بس!
فیلمی پر از خون، آدرنالین، هراس از مکان های در بسته و می شود گفت ترکیب هوشمندانه و مبهوت کننده ای از غارتگر، Dog Soldiers و هتل[Hostel] که با موسیقی بسیار مناسبی همراهی می شود. بارکر در اولین تجربه اش کاری آبرومندانه ارائه می کند که اصلاً دستاورد کمی نیست.
هیجانی که خلق می کند کاذب نیست و می تواند بیننده را به رغم ناشناس بودن بازیگران تا پایان با خود همراه کند. خوب! واقعاً مگر توقع خیلی از تماشاگران بیش از اینهاست؟
بی صبرانه منتظرم تا فیلم بعدی بارکر را ببنم. یقین دارم به زودی در جریان اصلی سینمای کشورش و یا حتی هالیوود فیلم های گران قیمت و موفق تری خواهد ساخت.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید