جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دیوانه پول Mad Money


دیوانه پول  Mad Money
▪ کارگردان: کالی خوری.
▪ فیلمنامه: گلن گرس بر اساس فیلمنامه اولیه جان میستر و فیلمنامه پول فعال اثر نیل مک کی و تری وینسور.
▪ موسیقی: مارتی دیویچ، جیمز نیوتن هاوارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: جان بیلی.
▪ تدوین: وندی گرین بریکمونت.
▪ طراح صحنه: برنت تامس.
▪ بازیگران: دایان کیتون[بریجیت کاردیجن]، کتی هولمز[جکی ترومن]، کویین لطیفه[نینا بروستر]، تد دانسون[دان کاردیجن]، آدام روتنبرگ[باب ترومن]، استیون روت[گلوور]، کری سمک دانلد[برایس آربوگاست]، راجر کراس[بری].
▪ ١٠٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: کمدی، جنایی.
بریجیت کاردیجن وقتی درمی یابد که در معرض از دست دادن خانه خویش است و دیگر قادر به ادامه زندگی متوسط و آسوده اش نیست، شوکه می شود. شوهرش دن پس از سی سال کار خود را از دست داده و در جستجوی کار است. اما تلاش های وی موفقیت آمیز نیست. بریجیت نیز که تنها تخصص اش ادبیات انگلیسی است، مجبور می شود در جست و جوی کار بربیاید.
اما تنها شغلی که گیرش می آید نظافت چی شدن در ساختمان بانک اندوخته فدرال کانزاس سیتی است.جایی که پول های فرسوده را از دور خارج و معدوم می کنند.
بریجیتت به زودی می فهمد با دو زن دیگر-مادر مجردی به نام نینا و دختر جوانی به نام جکی- در زمینه بی پولی همدرد است. آنها نیز مشکلاتی دارند که تنها با پول حل می شود. بریجیت پس از جلب موافقت آنها نقشه ای ساده و اما غیر قابل کشف برای سرقت پول های کهنه طراحی می کند. اولین سرقت با موفقیت انجام می شود، اما حرص و طمع بریجیت و جکی باعث می شود به این کار ادامه دهند. پس از سه سال سرقت مداوم، خرج بی رویه پول توسط بریجید توجه مامورین خزانه داری و دارایی را جلب کرده و تصمیم به دام انداختن آنان می گیرد. نینا و جکی به دام می افتند، اما بریجیت می گریزد و با گرفتن وکیل آنها را خلاص می کند. به نظر می رسد همه پول های مسروقه نیز از بین رفته، ولی چند ماه بعد...
● چرا باید دید؟
کارولاین آن خوری متولد ١٩٥٧ سن آنتونیوی تگزاس است. پدر و مادرش دکتر بودند، اما کالی در دانشگاه معماری خواند و بعد مجذوب نمایش شد.
در ١٩٨٢ به لس آنجلس نقل مکان کرد ودر انستیتوی استراسبرگ درس خواند. برای شرکت های تبلیغاتی کار کرد و سرانجام با نوشتن فیلمنامه تلما و لوئیز در ١٩٩١ و کسب جوایز گولدن گلاب، جایزه اتحادیه نویسندگان و اسکار بهترین فیلمنامه ورودی خیره کننده به سینما را تجربه کرد.
بعد از نوشتن فیلمنامه چیزی برای صحبت کردن در ١٩٩٥ شروع به نوشتن فیلمنامه Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood کرد تا خود آن را کارگردانی کند. فیلم در سال ٢٠٠٢ به نمایش در آمد و به رغم تم زنانه قابل توجهش-رابطه مادر و دختر و تم رفاقت نتوانست بیش از یک فیلم متوسط ارزیابی شود. شاید همین امر باعث شد تا وقفه ای چند ساله میان دو فیلم سینمایی وی حاصل شد.
خوری در این فاصله شش ساله تنها یک فیلم تلویزیونی به نام هالیس و رئا در ٢٠٠٦ کارگردانی کرد که درامی زنانه و باز هم متوسط بود. و اینک با دیوانۀ پول بار دیگر زیر فیلمی متوسط امضا انداخته که همچون کارهای پیشین وی تمی زنانه و رفاقت میان زن ها دارد.
دیوانۀ پول متعلق به موج فیلم های زن پسندی است که قرار است طلیعه دار نهضت "زن ها هم می تواند" باشند. فرقی نمی کند در چه زمینه ای، چون قرار است سیادت مردها حتی در دنیای مجازی به چالش طلبیده شود.
این موج می تواند سبب وزیدن نسیمی تازه بر سینمای به شدت مردانه امروز دنیا باشد. اما کاش در همین حد باقی می ماند. اگر کالی خوری با واقع گرایی تلما و لوئیز به این کار ادامه می داد، می توانست راهی را که در دل همین سیستم بی رحم برای تثبیت موقعیت زن ها یافته بود، گسترش داده و قوام دهد. اما تنها پیرنگ رفاقت در میان زن ها و شورش و تشبث آنان به کارهای مردانه در فیلم های بعدی ادامه یافت و در فیلم ٢٢ میلیون دلاری فعلی نیز امتداد پیدا کرده است.
البته فروش ٢١ میلیون دلاری دیوانۀ پول نشان می دهد که هنوز این موج طرفداران قابل توجهی دارد، پس این وظیفه کالی و دیگر بانوان است که دستی به سر گوش همین موج بکشند. پیرایش اش کرده و پیرنگ ها نو به آن بیفزایند.
دیوانۀ پول یا پول دیوانه قدرت دخترها را در طرح و اجرای یک سرقت بی عیب و نقص به نمایش می گذارد و بر خلاف تصور تماشاگران که با دیدن صحنه های بازجویی خرده شده در طول فیلم میان فلاش بک های طولانی که به شرح ماجرا اختصاص دارند، یقین پیدا کرده که همگی دستگیر شده اند در پایان با زیرکی هر چه تمام موجبات خلاصی و حتی خوشبختی دخترها را فراهم می کند.
نینا نزد فرزندانش باز می گردد و معشوقی نیز به دست آورده، حال و روز جکی و بریجیت نیز چندان بد نیست و چند ماه بعد که مشخص می شود بریجیت مقداری زیادی از پول ها را در زیر زمین پاتوق همیشگی شان مخفی کرده، شادی هر سه تکمیل می شود.
بزرگ ترین دستاورد کالی خوری در این فیلم استفاده از سه بازیگر از سه نسل مختلف و حتی تبار مختلف است. نمونه کامل یک انتخاب بازیگر صحیح و استفاده از شیمی میان آنها که توانسته جذابیت فیلم را تضمین کند. دایان کیتون سالخورده هنوز شیطنت جوانی را دارد، کتی هولمز نمونه کاملی از نسل جوان شیفته پول را ارائه می دهد و کوئین لطیفه همیشه دوست داشتنی هم نمونه مادر مجرد خوب و لایق یک عاشق حسابی را با لوندی خاص خود ایفا می کند.
اگر توقع تعقل و تفکر یا حتی عمق از دیوانۀ پول دارید، اشتباه می کنید. ولی اگر به دنبال دو ساعت تفریح خالص هستید، آدرس درستی به شما داده اند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید