شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

Panasonic GD۸۷


Panasonic GD۸۷
● آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :
- گوشی موبایل
- شارژر
- راهنمای مصرف کننده
شرکت پاناسونیک اول از همه بازار کشور ژاپن را در اختیار خود درآورده است و کمتر در اروپا و یا حتی خاورمیانه، در زمینه ی گوشی های تلفن همراه شناخته شده و معروف می باشد. پیش تر از این شرکت پاناسونیک توجه خیلی زیادی به خط تولید تلفن های همراه GSM نداشت . ولی هم اکنون این امر تغییر کرده و پاناسونیک فعالیت بیشتری را در این زمینه آغاز نموده ، این قضیه کاملاً در تولید گوشی GD۸۷ نمود پیدا کرده است .
البته این گوشی نیز همانند دیگر گوشی های ژاپنی می باشد البته با کمی پیشرفت های خاص.
این گوشی در دو رنگ نقره ای و کرم رنگ عرضه شده است و ابعاد آن ۹۷x۴۹x۲۳ میلی متر با وزن ۱۰۳ گرم می باشد . همان طور که از ابعاد گوشی می توان حدس زد این گوشی خوش دست می باشد . ولی باز کردن آن با یک دست کمی مشکل است و بهتر است که از دست دیگر خود برای باز کردن آن استفاده نمایید .
با نگاه به پنل رویی گوشی ، دوربین آن که در بالای یک آیینه قرار گرفته است به چشم می خورد . در پایین آن ها صفحه نمایشگر بیرونی گوشی قرار دارد که در یک خط نوشته ای همانند ساعت و در خط دیگر اطلاعاتی نظیر میزان شارژ باتری و یا مقدار آنتن دهی گوشی را نمایش می دهد . پاناسونیک در مورد تغییر رنگ نور زمینه صفحه نمایشگر بیرونی گوشی سمت دیرینه خود را حفظ کرده است و باز هم می توانید یکی از سه رنگ نارنجی ، آبی و یا سبز را برای رنگ زمینه ی صفحه نمایشگر خود انتخاب نمایید . همچنین می توانید برای رویدادهایی نظیر برقراری تماس ، زنگ ساعت و... رنگ مخصوصی تعیین نمایید .
با وجود تمامی این تفاسیر می توانید اصلاً نور زمینه صفحه نمایشگر بیرونی را توسط دکمه ای که زیر آن قرار گرفته خاموش نمایید . این کلید نشانگر آنتن دهی گوشی نیز می باشد و رنگ آن آبی است که در هنگام مکالمه روشن و خاموش می شود و وقتی که باتری دستگاه در حال تمام شدن می باشد به رنگ قرمز در می آید .
در پایین این چراغ پورت اینفرارد (مادون قرمز) واقع شده است که کمی عجیب به نظر می رسد . یک چراغ هشدار دیگر هم در زیر پورت اینفرارد قرار گرفته است و نور آن سبز رنگ می باشد.
محل اتصال هندزفری به گوشی نیز در قسمت کناری سمت راست گوشی قرار دارد و بالاتر از آن نیز محل بستن بند گوشی واقع شده است . آیفون یا بلندگوی دستگاه برروی پنل پشتی دستگاه جای گرفته است . قسمت ارتباطی گوشی (System Connector) نیز مطابق معمول در بخش تحتانی گوشی جای دارد که می توانید آن را با درپوش پلاستیکی که در جعبه گوشی قرار دارد بپوشانید .
گوشی هنگام باز و بسته کردن صدای کوچک جالبی می کند و بدون هرگونه لقی باز می شود . در کل کیفیت مونتاژ یا سرهم بندی گوشی در حد خوب و قابل اطمینانی می باشد و گوشی برای مدت طولانی بدون اشکال کار خواهد کرد . وقتی گوشی را باز می کنید به یک صفحه نمایشگر ۶۵۰۰۰ رنگی از نوع TFT برخواهید خورد که رزولوشن آن ۱۳۲x۱۷۶ پیکسل می باشد و قابلیت نمایش هشت خط نوشته و یک خط توضیح کارآیی های کلیدهای کمکی (Soft Keys) و یک خط هم اطلاعات نظیر میزان آنتن دهی و باتری را دارد .
پیشنهاد می کنیم میزان نور صفحه نمایشگر را برروی حداکثر قرار دهید ، زیرا نور صفحه نمایشگر در کل کم می باشد . اطلاعات صفحه نمایشگر در زیر تابش مستقیم نور آفتاب به خوبی دیده می شوند ، که واقعاً از این نظر این صفحه نمایشگر را ممتاز ساخته است .
در مورد صفحه کلید نیز باید اشاره کرد که جنس آن از پلاستیک می باشد و طرز چینش آن ها مناسب است البته کلیدها کمی در گوشی فرو رفته اند ، ولی با این حال کار با آن ها راحت می باشد و دو کلید کمکی و یک کلید جهت دار (۴ جهته) که در میان آن کلید تأیید (OK) قرار دارد ، در زیر صفحه نمایشگر قرار دارند و در زیر آن ها کلید سبز به منظور برقراری تماس و کلید قرمز به منظور قطع کردن تماس جای دارند . نور زمینه صفحه کلید نیز سبز رنگ می باشد .
باتری گوشی از نوع Li-Ion و با گنجایش ۷۲۰ میلی آمپر ساعت می باشد و به گفته ی شرکت سازنده ، قادر به ۲۲۰ ساعت فعالیت در حالت آماده باش (Standby) یا ۷.۵ ساعت مکالمه می باشد . در واقع این گوشی ۲ روز با شرایط ۳۰ دقیقه مکالمه و ۲ ساعت استفاده از دیگر امکانات گوشی نظیر دوربین ، بازی ها و... دوام آورد ، که این مقدار را کمی تقلیل دهید کارآیی گوشی به ۳ روز افزایش می یابد . شارژ شدن کامل گوشی حدود ۲ ساعت به طول می انجامد .
● منوهای گوشی (Menu) :
منوی این گوشی همانند دیگر گوشی های اخیر پاناسونیک می باشد . با فشردن دکمه " OK " وارد منوی اصلی گوشی که مشتمل بر ۹ آیکن (۳ ردیف ۳تایی) است ، می شوید . منویی که قصد انتخاب آن را دارید بزرگ تر از بقیه ی می باشد . با ورود به منو ، آیکنی که به صورت پیش فرض برروی آن قرار دارید ، آیکن ورود به منوی دوربین است . که این قضیه حاکی از آن است که طراحان نرم افزار گوشی نظر به دسترسی هر چه راحت تر و سریع تر به دوربین را داشته اند . برای دسترسی سریع به منوها می توانید از کلیدهای ۱ تا ۹ استفاده نمایید .
کلید کمکی سمت راست متعلق به میانبرها (Shortcuts) می باشد که می توانید گزینه های انتخابی خود را در این قسمت قرار دهید . تا از طریق منوها سریع تر به آن ها دسترسی پیدا کنید . کلید کمکی سمت چپ نیز مخصوص نمایش دفترچه تلفن است .
● دفترچه تلفن (Phone Book) :
کاربر قادر به ذخیره ی ۲۰۰ ورودی در حافظه گوشی می باشد که قادر است برای هر ورودی ۳ شماره تلفن ، ۲ آدرس پست الکترونیکی ، زنگ مخصوص ، گروه تماس مخصوص و عکس مخصوص تعریف نماید . در کل می توان ۸ گروه تماس در این گوشی تعریف نمود . نکته ی جالب ، امکان تعریف نمودن عکس برای هر شخص است که در نوع خود جالب می باشد . نکته ی جالب دیگر وجود آیکن های متفاوت برای هر شماره است ؛ مثلاً آیکن مخصوص به شماره موبایل ، با آیکن منزل تفاوت دارد . همچنین می توانید یک نوشته ی کوتاه برای هر شخص ذخیره نمود و قادر به تعریف رنگ نور زمینه ی صفحه نمایشگر خارجی مخصوص برای هر شخص می باشید .
امکان جستجوی نام اشخاص براساس حروف اول نامشان وجود دارد . همچنین می توانید از شماره گیری صوتی و یا شماره گیری سریع توسط کلیدهای ۱ تا ۹ نیز استفاده نمایید . با فشاردادن دکمه سبز یا تماس ، لیست مکالمات به نمایش درمی آید . در کل ۳ نوع لیست تماس در این گوشی موجود است . تماس های گرفته شده ، تماس های دریافتی و تماس های ناموفق ؛ که هر لیست شامل ۱۰ شماره به همراه تاریخ و زمان مکالمه می باشد .
● بخش پیام ها (Messages) :
این گوشی قابلیت دریافت و یا ارسال هر سه نوع پیام SMS ، EMS و email را دارا می باشد . قابل ذکر است که پیام های SMS فقط در خود سیم کارت ذخیره می گردند و امکان ذخیره آن ها در حافظه داخلی گوشی وجود ندارد . همچنین قابلیت های چت کردن از طریق SMS و استفاده از سیستم تایپ هوشمند (T۹) نیز در گوشی موجود می باشد . باید عنوان نمود که ایجاد پیام های MMS در این گوشی بسیار آسان و جالب می باشد و کیفیت و اندازه ی صفحه نمایشگر برای این کار ایده آل محسوب می شود . محدودیت هر پیام MMS در حدود ۵۰ کیلوبایت می باشد و در کل ۳۰ پیام MMS ، قابل ذخیره در حافظه ی داخلی گوشی می باشند . البته حافظه ی اشتراکی گوشی ۷۸۰ کیلوبایت می باشد.
● مرورگر وپ (WAP Browser) :
این گوشی دارای برنامه مرورگر وپ نسخه ۲ می باشد . که این نسخه از این نرم افزار بسیار جالب و سودمند و در عین حال دارای قابلیت های زیادی می باشد . (نظیر تعویض اندازه ی نوشته ها ) .
● تنظیمات گوشی (Phone Options) :
همه چیز در این قسمت مطابق انتظار می باشد و تنظیمات گوشی نظیر تنظیمات امنیتی و یا تنظیمات شبکه و... در این بخش قرار دارند .
● قسمت برنامه ریزی روزانه (Schedule) :
در قسمت تقویم این گوشی کاربر قادر به دیدن ۳۰ روز در یک صفحه می باشد و روزهایی که رویداد خاصی برای آن ها تعریف شده ، با رنگی متفاوت از بقیه روزها قابل تشخیص می باشند . قابلیت رجوع سریع به یک روز دلخواه نیز وجود دارد و نکته ی جالب ، امکان مشخص کردن روزهای تعطیل توسط خود کاربر می باشد . همچنین امکان تکرار خودکار هر یک از رویدادها و یا یادآوری کننده ها به صورت های روزانه ، هفتگی ، ماهانه و یا سالانه می باشد . قابل ذکر است که می توانید صدای زنگ هشدار دهنده را در این قسمت به دلخواه تعیین نمایید . در کل ۱۰۰ رویدا قابل ذخیره در حافظه ی داخلی گوشی می باشند .
● برنامه های جانبی (Applications) :
برنامه های تبدیل واحدها و کمیت ها و همچنین ماشین حساب در این گوشی موجود می باشند .
جدا از برنامه های ذکر شده در قسمت زنگ ساعت ، ۴ ساعت جداگانه به عنوان زنگ ساعت قابل تعریف می باشند . امکان تکرار زنگ نیز متأسفانه وجود ندارد . در این قسمت نیز نوع زنگ به دلخواه قابل تغییر می باشد . برنامه ی ضبط خبرنگاری قادر به ضبط ۳ رکورد (حداکثر ۱۴ ثانیه ای) می باشد . همچنین این بخش در هنگام مکالمه نیز قابل استفاده می باشد و می توانید صدای مکالمه را ضبط نمایید . فعال کردن مادون قرمز (اینفرارد) نیز از طریق این بخش صورت می گیرد . البته فقط امکان دریافت اطلاعات توسط پورت مادون قرمز وجود دارد و توانایی ارسال اطلاعات متأسفانه در این گوشی وجود ندارد . فایل های فرستاده شده به گوشی از جمله عکس و یا ملودی در پوشه ای (Folders) جداگانه ذخیره می گردند . متأسفانه عدم ارسال اطلاعات توسط مادون قرمز در این گوشی یک ضعف بزرگ محسوب می شود که حتماً در گوشی های بعدی این مشکل حل خواهد شد .
● بازی ها (Games) :
دو بازی Tetris و Herding sheep برای سرگرمی کابر در این گوشی قرار دارند که هر دو بازی در نوع خود جالب می باشند و در اوقات بیکاری سرگرم کننده خواهند بود .
● تنظیمات شخصی (Personalize) :
جمع کردن تمام تنظیمات گوشی در این منو تقریباً در گوشی های پاناسونیک تبدیل به یک سنت شده است. اول از همه از طریق این منو قادر به انتخاب یکی از ۲۰ زنگ موجود به عنوان صدای زنگ گوشی می باشید. نوع زنگ این گوشی ۱۶ پلی فونیک می باشد که صدایی خوب و جالب دارد . برای اضافه کردن ملودی های زنگ گوشی امکان ایجاد و خلق آن ها از طریق برنامه "Musical Editor " وجود دارد و یا می توانید فایل های midi را از کامپیوتر خود به گوشی منتقل نمایید .
▪ ویبره ی دستگاه نیز در نوع مداوم و یا متناوب (فاصله دار) کار می کند .قفل صفحه کلید نیز از این قسمت قابل تنظیم می باشد . در اصل نیازی به قفل صفحه کلید ندارید زیرا این گوشی تاشو می باشد و عملاً این قابلیت بلااستفاده خواهد بود . به عنوان محافظ نمایشگر (ScreenSaver) می توان از تقویم و یا ساعت (دیجیتال و یا عقربه ای) استفاده نمود .
برای صفحه ی زمینه گوشی (Wallpaper) می توان از هر نوع فایل گرافیکی استفاده نمود . که به همین منظور ۵ فایل گرافیکی در گوشی موجود می باشد که البته امکان اضافه کردن آن ها توسط کامپیوتر وجود دارد . متأسفانه تنظیماتی نظیر تنظیم زمان روشن ماندن نور زمینه صفحه نمایشگر اصلی ، رنگ های صفحه نمایشگر خارجی و تنظیمات نور آن ها در این گوشی وجود ندارند .
● دوربین گوشی (Camera) :
جالب ترین قابلیت موجود در این گوشی ، دوربین آن می باشد . که کیفیتی مناسب و جالب دارد و حداقل ، کیفیت آن برای عکس هایی به عنوان عکس زمینه ی صفحه نمایشگر (Wallpaper) از آن ها استفاده می کنید ؛ مناسب می باشد . دوربین گوشی با دو با رفشاردادن دکمه "OK" فعال می شود و عکس ها با فرمت های JPEG (با ۳ کیفیت خوب ، متوسط و پایین) و یا PNG قابل ذخیره می باشند . متأسفانه امکان تعیین رزولوشن عکس وجود ندارد و عکس ها همیشه با رزولوشن ۱۳۲x۱۷۶ ذخیره می شوند . حجم متوسط آن ها حدود ۱۵ کیلوبایت می باشد و به همین خاطر می توانید تا حدود ۱۰۰ عکس در حافظه گوشی ذخیره نمایید. (حافظه ی اشتراکی گوشی ۷۸۰ کیلوبایت می باشد .)
قابلیت بزرگ نمایی یا زوم نیز در این گوشی تا ۲ برابر وجود دارد و جالب اینجاست که پس از زوم کردن کیفیت عکس خیلی افت نمی کند. قابلیت عکس برداری در محیط های کم نور (Night Mode)نیز توسط گوشی ممکن است .
می توانید برای عکس برداری از تایمر نیز استفاده نمایید و یا عکس های خود را توسط افکت هایی نظیر Sepia و تک رنگ کردن و یا نگاتیو کردن تزیین نمایید . عکس های گرفته شده در یک پوشه (Folder) مخصوص به خود ذخیره می شوند و امکان ارسال آن ها توسط MMS و یا email توسط گوشی نیز وجود دارد . البته در آخر باید عنوان کرد که نباید از دوربین گوشی انتظار زیادی داشته باشید !
● درنهایت :
در کل این گوشی ، یک گوشی با کیفیت می باشد . میزان صدای آیفون گوشی نیز در حد مطلوب بوده و نکته جالب وقتی است که درب گوشی را باز می کنید ، آن گاه صفحه نمایشگر خارجی به منظور صرفه جویی در مصرف باتری خاموش می شود . این گوشی ۳ روز با استفاده معمولی از آن ، کار کرد که برای یک گوشی با دو صفحه نمایشگر نتیجه ی جالبی می باشد. همان طور که قبلاً نیز اشاره شده بود زنگ این گوشی از نوع ۱۶ پلی فونیک می باشد که صدای آن در حد معمول بوده و اگر گوشی را در کیف قرار دهیم ، صدای زنگ به سختی شنیده خواهد شد .قدرت لرزاننده یا ویبره دستگاه خوب می باشد و به راحتی می توان آن را احساس نمود .

این گوشی دارای GPRS می باشد و بلوتوث (Blue tooth) ندارد . در آخر باید اشاره نمود که این گوشی در زمان ارائه (اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی) یکی از بهترین گوشی ها در نوع خود بوده است .
منبع : سایت جی.اس.ام


همچنین مشاهده کنید