جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

در حسرت اولین قهرمانی


در حسرت اولین قهرمانی
چندی پیش قرعه کشی پنجمین دوره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا انجام شد و تیم های استقلال تهران و سپاهان اصفهان به عنوان نمایندگان فوتبال کشورمان در این پیکارها حریفان خود را شناختند.
این مسابقات یکی از قدیمی ترین مسابقات فوتبال در دنیا می باشد که سابقه ای حدود ۴۰ ساله دارد. البته این پیکارها در ابتدا جام باشگاه های آسیا نامیده می شد اما از سال ۲۰۰۳ تا کنون با تلفیق سه جام آسیایی در یکدیگر ، رقابت های فوق با شکل و شمایل و نام جدید تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا انجام می شود. قهرمانان لیگ و هم چنین قهرمانان جام حذفی کشورهای برتر آسیایی با حضور در این مسابقات شانس خود برای کسب عنوان قهرمانی باشگاه های آسیا را می آزمایند. تعیین جایزه نقدی برای تیم قهرمان در کنار برخی مزایای دیگر نظیر حضور در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات فصل بعد به صورت خودکار و نیز شرکت در مسابقات جام باشگاه های جهان از جمله مواردی است که باعث شده این مسابقات در سال های اخیر با استقبال خوبی از سوی آسیایی ها مواجه شود.
در سه دوره اول از دوره جدید این مسابقات ، تیم های عربی قهرمانی بی چون و چرای رقابت ها را از آن خود کردند. العین امارات در سال ۲۰۰۳ و الاتحاد عربستان در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تیم هایی بوده اند که جام قهرمانی این پیکارها را تصاحب کرده اند. اما فصل پیش تیم جئونبوک موتورز کره جنوبی سنت شکنی کرد و با غلبه بر تیم الکرامه سوریه در فینال این مسابقات،نوار قهرمانی تیم های عربی را پاره کرد تا به عنوان اولین تیم غیر عربی قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود. این در حالی است که نمایندگان کشورمان طی این سالها به هیچ موفقیتی در این رقابت ها دست نیافته اند! استقلال و پرسپولیس تهران در اولین دوره این مسابقات، سپاهان و ذوب اهن اصفهان در دومین دوره، سپاهان اصفهان و پاس تهران در سومین دوره و بالاخره فولاد خوزستان و صباباتری تهران در چهارمین دوره این رقابت ها حضور داشته اند اما هیچ گاه به موفقیت قابل توجهی در این پیکارها دست نیافته اند تا کماکان در حسرت فتح لیگ قهرمانان آسیا باقی بمانیم!!
فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در حالی از اواسط اسفندماه امسال آغاز می شود که برای اولین بار، تیم های باشگاهی استرالیا نیز در آن حضور دارند. خوشبختانه دو تیم استقلال تهران و سپاهان اصفهان که به عنوان نمایندگان فوتبال کشورمان در این دوره از رقابت ها حضور می یابند سابقه حضور در این پیکارها را دارند و همین موضوع می تواند به موفقیت آنها در این مسابقات با وجود اینکه دو تیم با قرعه مناسبی روبرو نشده اند.کمک کند. برای آشنایی شما با سوابق تیم های باشگاهی ایران در ادوار گذشته این مسابقات، نگاهی اجمالی به چهار دوره اخیر این رقابت ها می اندازیم.
● اولین دوره - قهرمانی العین امارات
دو تیم تهرانی استقلال و پرسپولیس به عنوان نمایندگان ایران در اولین دوره رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حضور یافتند. استقلالی ها که به عنوان قهرمان جام حذفی ایران در این پیکارها حاضر شده بودند ابتدا در مرحله مقدماتی به مصاف حریفانی از ترکمنستان و اردن رفتند و پس از غلبه بر این دو تیم در مجموع بازی های رفت و برگشت ، جواز حضور در مرحله نهایی را به دست آوردند. اما مرحله نهایی برای استقلال چندان رضایت بخش نبود و این تیم موفق به صعود از گروه خود نشد. سه تیم قدرتمند العین امارات ، الهلال عربستان و السد قطر تیم های هم گروه استقلال بودند که در نهایت حکم به صعود العین داده شد و جالب اینکه همین تیم در نهایت قهرمان آسیا نیز شد! دو شکست و یک پیروزی حاصل کار استقلال در این مرحله از مسابقات بود.تیم پرسپولیس هم که به عنوان قهرمان لیگ ایران از شرکت در مسابقات مقدماتی معاف شده بود در مرحله گروهی این مسابقات در شهر تاشکند، مرکز ازبکستان به مصاف حریفان خود رفت اما کاری از پیش نبرد و هر چند که دو پیروزی مقابل تیم های الطلبه عراق و نیسا ترکمنستان به دست آورد ولی با قبول شکست از تیم میزبان یعنی پاختاکور، خیلی زود با لیگ قهرمانان آسیا وداع کرد!
● دومین دوره- قهرمانی الاتحاد عربستان
این بار نوبت به دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب آهن رسید تا به عنوان نمایندگان کشورمان در دومین دوره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند. بر خلاف دوره قبل ، این بار نیازی به حضور قهرمان جام حذفی در مرحله مقدماتی نبود و به همین دلیل دو تیم مستقیما راهی مرحله نهایی شدند. ذوب آهن در گروه اول در کنار تیم های پاختاکور ازبکستان و قطر کلاب قطر قرار گرفت که پس از انجام بازی های رفت و برگشت ، این بار نیز نماینده ایران نتوانست سد راه نماینده ازبکستان در صعود به مرحله بعدی شود! یک برد ، دو تساوی و یک باخت حاصل کار ذوب آهن در این دوره از رقابت ها بود که البته برای صعود کافی نبود!
دیگر نماینده کشورمان یعنی سپاهان اصفهان نیز هر چند که به نتایج نسبتا خوبی دست یافت اما موفق به صعود از گروه خود نشد! این تیم که در گروه چهارم در کنار الاتحاد عربستان ، نفتچی ازبکستان و العربی کویت قرار گرفته بود با بد شانسی از دور مسابقات کنار رفت چرا که در پایان مرحله گروهی از امتیاز و تفاضل گل مشابهی با تیم الاتحاد عربستان برخوردار بود اما با توجه به نتایج دیدارهای مستقیم بین این دو تیم ، در نهایت حکم به صعود نماینده عربستان داده شد و جالب اینکه این بار نیز تیمی که نماینده ایران را از پیش رو برداشته بود قهرمان آسیا شد!
● سومین دوره- قهرمانی مجدد الاتحاد عربستان
تیم سپاهان اصفهان با قهرمانی در مسابقات جام حذفی کشور بار دیگر فرصت یافت تا همراه با تیم پاس تهران که قهرمان لیگ برتر باشگاه های کشور شده بود در پیکارهای آسیایی حضور یابد. سپاهانی ها در این دوره نیز نتایج قابل قبولی گرفتند اما در نهایت با دو امتیاز اختلاف نسبت به تیم العین امارات در رده دوم گروه خود قرار گرفته و از راه یابی به دور بعدی رقابت ها باز ماندند.اما دومین نماینده کشورمان بهتر ظاهر شد و توانست از گروه خود صعود کند. پاس تهران که در گروه اول در کنار تیم های السالمیه کویت ، الریان قطر و الشرطه عراق قرار داشت با شایستگی و بدون باخت به دور بعدی راه یافت اما در این مرحله علیرغم کسب دو نتیجه مساوی برابر العین امارات،به دلیل گل خورده بیشتر در زمین خودی از دور مسابقات حذف شد!
دو تیم العین امارات و الاتحاد عربستان ، قهرمانان دو دوره قبلی این مسابقات در نهایت به بازی پایانی راه یافتند که برتری در مجموع دو بازی رفت و برگشت از آن تیم مدافع عنوان قهرمانی یعنی الاتحاد عربستان شد تا این تیم برای دومین سال پیاپی به قهرمانی آسیا دست یابد.
● چهارمین دوره – قهرمانی جئونبوک موتورز کره جنوبی
تیم های فولاد خوزستان و صباباتری تهران دو نماینده کشورمان در مسابقات فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا بودند که هر دو در همان مرحله گروهی با این رقابت ها وداع کردند! فولاد که در گروه اول در کنار تیم های القادسیه کویت ، الاتحاد سوریه و پاختاکور ازبکستان قرار داشت شروعی طوفانی داشت و در نخستین دیدار خود با ۶ گل تیم القادسیه کویت را در هم کوبید اما در ادامه دیگر رنگ پیروزی را به چشم ندید و در نهایت در بین چهار تیم، چهارم شد تا به بدترین شکل ممکن با این رقابت ها خداحافظی کند!
نماینده دوم کشورمان یعنی صباباتری تهران نتایج به مراتب بهتری گرفت اما این نتایج هم نتوانست باعث صعود این تیم به مرحله بعدی این پیکارها شود! صباباتری که در گروه سوم در کنار تیم های الکرامه سوریه ، الغرافه قطر و الوحده امارات قرار داشت در بازی آخر خود در حالی که برای صعود تنها به یک تساوی نیاز داشت از میزبان خود الکرامه سوریه شکست خورد تا این بار هم نماینده ایران از راه یابی به دور بعدی مسابقات باز ماند! الکرامه سوریه در نهایت تا مرحله فینال این پیکارها پیش رفت اما در فینال مغلوب تیم جئونبوک موتورز کره جنوبی گردید و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد که البته همین هم برای این باشگاه سوری افتخار بزرگی محسوب می شد!
● پنجمین دوره
پنجمین دوره رقابت های لیگ قهرمانان آسیا چندی پیش قرعه کشی شد و ۲۸ تیم حاضر در هفت گروه چهار تیمی قرار گرفتند تا از روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه سال جاری رقابت های این دوره را آغاز نمایند. تیم استقلال تهران در گروه دوم این مسابقات در کنار تیم های قدرتمند الهلال عربستان،الکویت کویت و پاختاکور ازبکستان قرار گرفته که گروه بسیار مشکلی می باشد. سپاهان اصفهان نیز در گروه چهارم این مسابقات باید به مصاف حریفان سرشناسی به نام های الشباب عربستان،العین امارات و الاتحاد سوریه برود که البته این گروه هم آسان تر از گروه دوم به نظر نمی رسد!
نویسنده: افشین احمدی
منبع : فوتبال نیوز


همچنین مشاهده کنید