شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد ترسو


ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد ترسو
▪ کارگردان: اندرو دومینیک.
▪ فیلمنامه: اندرو دومینیک بر اساس داستانی از ران هنسن.
▪ موسیقی: نیک کیو، وارن الیس.
▪ مدیر فیلمبرداری: راجر دیکینز.
▪ تدوین: کرتیس کلایتون، دیلن تیچنور.
▪ طراح صحنه: پاتریشیا نوریس.
▪ بازیگران: براد پیت[جسی جیمز]، مری لوئیز پارکر[زی جیمز]، بروکلین پرولکس[مری جیمز]، داستین بالینجر[تیم جیمز]، کیسی افلک[رابرت فورد]، سام راکول[چارلی فورد]، سم شپرد[فرانک جیمز]، گرت دیلاهانت[اد میلر]، پل اشنایدر[دیک لیدیل].
▪ ١٦٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نام دیگر: The Assassination of Jesse James. نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد/افلک از انجمن منتقدان رسانه ها. برنده جایزه بهترین فیلمبرداری و نامزد جایزه بهترین موسیقی و بازیگر نقش مکمل مرد از مراسم انجمن منتقدین شیکاگو، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از مراسم انجمن منتقدان دالاس فورت ورث، نامزد گولدن بهترین بازیگر نقش مکمل مرد/افلک، نامزد جایزه بهترین بازیگر/افلک و بهترین فیلم سال از مراسم انجمن منتقدان فیلم لندن، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از انجمن ملی منتقدان آمریکا، برنده جایزره بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از انجمن منتقدان فیلم سن فرانسیسکو، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و نامزد بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی از مراسم ساتلایت، نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از مراسم اتحادیه بازیگران سینما، برنده جایزه بهترین بازیگر و نامزد شیر طلایی از جشنواره ونیز.
▪ ژانر: زندگی نامه، جنایی، درام، وسترن
سال ١٨٨١. جسی جیمز ٣٤ ساله پس از ١٤ سال غارت قطارها، بانک ها و دلیجان ها در حال کشیدن نقشه سرقتی تازه و همزمان دور ماندن از تیر رس جایزه بگیرانی است که در صدد شکار اویند. همکار ثابت اش-برادر بزرگترش فرانک- او را ترک کرده تا زندگی آرامی برای خود دست و پا کند. جسی برای سرقت آخر نیاز به افرادی تازه دارد، اما نمی داند به چه کسی می تواند اطمینان کند. تنها افراد در دسترس خلاف کارانی خرده پا به نام برادران فورد هستند، اما اعتماد جیمز به رابرت فورد که خود را شیفته وی اعلام می کند، به بهای زندگی جسی جیمز تمام می شود.
● چرا باید دید؟
یک وسترن زیبا، قوی، حماسی و شاعرانه درباره سرنوشت تراژیک مردی که هنوز بسیاری بر سر یاغی یا قهرمان بودن وی اختلاف دارند. مردی که سرنوشتی همچون تراژدی های یونانی را زیست و از پشت- توسط مردی که به او اطمینان کرده بود تیر خورد.
ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد ترسو یکی از بهترین نمونه ها برای بازیافت ژانری از دست رفته است، آن هم در زمانه ای که به نظر می آید همه قصه ها دیگر گفته شده است. پس باید قصه های کهن را با توسل به ابزار روزآمد روایت کرد. اتفاقی که در دهه ١٩٧٠ برای گونه وسترن افتاد و کسانی چون رابرت آلتمن با مک کیب و خانم میلر، ترنس مالیک با روزهای بهشت، مایکل چیمینو با دروازه بهشت، سام پکین پا با پت گرت و بیل د کید، کلینت ایستوود با جوزی ولز یاغی، جان میلیوس با جرمیا جانسون و ... کوشیدند تا خونی تازه در رگ های آن جاری کنند.
سینمای آمریکا که همیشه از فقدان پیشینه تاریخی رنج برده، دستمایه لازم برای ساخت فیلم های تاریخی و حماسی- و حتی در ابعاد بزرگ تر اسطوره سازی- را در میان حوادث دویست سال پیش جست و جو کرده است. بدیهی است در سینمای کشوری که ژانر وسترن بومی ترین گونه آن محسوب می شود، قهرمانانی غیر از مردان قانون و یاغیان وجود ندارند.
سینمای آمریکا اما به یاغیان همیشه بیشتر دلبستگی داشته و کوشیده تا چهره ای اسطوره ای از آنان ترسیم کند. افرادی همچون بیلی د کید قانون شکنی که اصولاً شکل گیری اسطوره اش را مدیون سینماست، یا بوفالوبیل که شهرت سوئی در از میان بردن سرخ پوست ها و بوفالوها دارد. بل استار تنها یاغی زن در جمع مردان و از همه مهم تر جسی جیمز که جوانمرگ شد[پدیده محبوب اسطوره سازان آمریکایی] و هنوز نزاع بر سر راهزن یا قهرمان بودنش ادامه دارد. همه این افراد و بسیاری دیگر خیلی زود به سینما راه پیدا کردند.
شاید بوفالو بیل و جسی جیمز خوش اقبال ترین شان بودند. ویلیام فردریک کودی مشهور به بوفالوبیل که خود وارد حرفه سرگرمی سازی شده بود، بعدها نقش خود را در برابر دوربین بازی کرد. چند سال پس از او، تنها فرزند جسی جیمز نیز نقش پدر را در دو فیلم بازآفرینی نمود و اینک تعداد فیلم هایی که شخصیت جسی جیمز در آن به نوعی حضور داشته به رقم ٧١ رسیده است.
ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد ترسو آخرین آنهاست که بر اساس رمان ران هنسن ساخته شده و قصد دارد تا زندگی خصوصی مشهورترین یاغی آمریکایی به تصویر بکشد. اما بیهوده است اگر بگویم که فیلم به همان اندازه که به جسی جیمز تعلق دارد، متعلق به رابرت فورد نیز هست. داستان دو مرد؛ یکی ترسو که در حسرت افسانه شدن می سوزد و دیگری که افسانه است ، اما می داند اینها را به قیمت چهره خشونت بارش و خونی که دستانش را سرخ کرده، به دست آورده است.
فیلم نمایشگر تلاقی راه این دو مرد است. نمی خواهم بر قضاوت شما قبل از دیدن فیلم تاثیر گذاشته باشم، اما راهی که رابرت فورد ترسو برای به دست آوردن شهرت انتخاب کرد چیز تازه ای نبود. اتفاقی که بعدها در حق خودش تکرار شد تا مردی دیگر لقب"قاتل مردی که جسی جیمز را کشت" به دست آورد!
اندرو دومینیک متولد ١٩٦٧ ولینگتون، نیوزیلند است. اما از دو سالگی در استرالیا زندگی کرده و در سال ١٩٨٨ از مدرسه سینمایی سوینبورن شهر ملبورن فارغ التحصیل شده است. اولین فیلمش قصاب را در سال ٢٠٠٠ بر اساس زندگی مارک براندون تبهکار بدنام استرالیایی ساخت که برای او و بازیگر اول فیلمش-اریک بانا شهرتی قابل توجه به ارمغان آورد.
ترور جسی جیمز پس از ٧ سال وقفه، دومین فیلم او محسوب می شود. فیلمبرداری ترور جسی جیمز در سال ٢٠٠٥ تمام شد، اما تدوینش دو سال طول کشید و زمانی به نمایش در آمد که دومینیک سرگرم کار روی سومین فیلمش است.
ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد ترسو یک وسترن ٣٠ میلیون دلاری است که سه نام بزرگ در تهیه آن سهم داشته اند[براد پیت، ریدلی اسکات و تونی اسکات]. فیلمی که از نظر سبک تصویری بسیار شبیه به آثار ترنس مالیک از کار در آمده و می تواند سرآغازی تازه برای ژانر وسترن باشد. پس غفلت از تماشای آن امری نابخشودنی است!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید