جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


از این سو تا آن سوی دنیا Across the Universe


از این سو تا آن سوی دنیا Across the Universe
▪ کارگردان: جولی تایمور.
▪ فیلمنامه: دیک کلمنت، ایان لا فرانه بر اساس داستانی از جولی تایمور، دیک کلمنت، ایان لا فرنه.
▪ موسیقی: الیوت گولدنتال.
▪ مدیر فیلمبرداری: برونو دلبونل.
▪ تدوین: فرانسوا بونو.
▪ طراح صحنه: مارک فرایدبرگ.
▪ بازیگران: اوان ریچل وود[لوسی]، جیم استرجس[جاد]، جو اندرسون[مکس]، دانا فوش[سدی]، مارتین لوتر مک کوی[جو-جو]، بونو[دکتر رابرت]، ادی لیزارد[کیت]، سلما هایک[پرستار اوازخوان].
▪ ١٣٣ و ١٣١ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا. نامزد بهترین آلبوم موسیقی برای یک فیلم سینمایی از مراسم گرمی، نامزد جایزه بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری از مراسم ساتلایت.
▪ ژانر: درام، موزیکال، عاشقانه.
دهه ١٩٦٠، لیورپول. جاد کارگر بندر به قصد یافتن پدر گمشده اش راهی نیویورک می شود. دست تصادف دختری زیبا به نام لوسی را سر راه وی قرار می دهد و این دو نفر دلباخته یکدیگر می شوند. لوسی از فعالان جنبش صلح خواهی است و جاد نیز کم کم جذب ایده های وی می شود. این زوج خیلی زود تحت تاثیر دکتر رابرت و آقای کیت در کوچه های گرینویچ ویلیج پرچم عصیان برافراشته و دامنه اعتراضات مدنی را تا دیترویت گسترش می دهند. اما احضار مکس-برادر جاد- به سربازی و اعزام او به ویتنام باعث می شود تا این زوج با واقعیت های زمینی تر، خشن تر و تلخ تری آشنا شده، مبارزه برای خاتمه دادن جنگ ویتنام را آغاز کنند...
● چرا باید دید؟
جولی تایمور متولد ١٩٥٢ نیوتن، ماساچوست است. پدرش دکتر زنان و مادرش استاد علوم سیاسی بود. جولی در نوجوانی شیفته اساطیرو فولکلور و بعدها دنیای نمایش شد. در جوانی به کشورهای زیادی سفر کرد و در پاریس [مدرسه پانتومیم ژاک لکوک]بازیگری خواند. در دهه هفتاد به ژاپن رفت و در زمینه هنر نمایش عروسکی مطالعه نمود. در کشورهای آسیایی زیادی با سمت کارگردان و بازیگر به کار نمایش مشغول شد و سرانجام به آمریکا بازگشت تا در برادوی کار کند. نمایش &#۰۳۹;The King Stag&#۰۳۹; که در ٦٦ شهر دنیا اجرا شد، شهرتی بین المللی برایش به دنبا آورد. در دهه ١٩٩٠ چند اپرا کارگردانی کرد و اجرایش از نمایش ادیپ شهریار جایزه امی را ربود. اجرای او از فلوت سحرآمیز و سالومه نیز با موفقیت گسترده ای همراه بود. تایمور که در سال ١٩٨٦ برای اولین بار کوشیده بودتا نمایش طوفان شکسپیر را به فیلم برگرداند، در سال ١٩٩٢ با فیلم تلویزیونی Fool&#۰۳۹;s Fire بار دیگر دست به تجربه در زمینه فیلمسازی زد و سال بعد ادیپ شهریار را نیز در قالب فیلمی تلویزیونی کارگردانی نمود. اولین فیلم سینمایی تایمور تایتوس[بازهم بر اساس نمایشنامه ای از شکسپیر] نام داشت که در ١٩٩٩ با شرکت آنتونی هاپکینز ساخته شد و برگردان مدرن او ستایش و حیرت منتقدان و تماشاگران را برانگیخت. دومین فیلمش فریدا[٢٠٠٢] نیز به سبب تصویر کردن زندگی جنجالی نقاش مکزیکی و بازی سلما هایک مورد توجه بسیار قرار گرفت. و حالا ٥ سال بعد از توفیق فریدا، تایمور با فیلم تازه و جسورانه بازگشته، تا رویای بسیاری از دوستداران فیلم های موزیکال و طرفداران سینه چاک گروه بیتلز را جامه واقعیت بپوشاند.
از این سو تا آن سوی دنیا یک فیلم عادی نیست. نام فیلم و شخصیت های اصلی آن از آوازهای گروه بیتلز گرفته شده و تایمور با استفاده از ٣٣ ترانه گروه بیتلز یک ضیافت موسیقیایی تدارک دیده است. نام فیلم از ترانه ای به همین عنوان از آلبوم Let It Be گرفته شده است و بازیگران آوازها را خود اجرا کرده اند.
تایمور با استفاده از قصه دهه شصتی اش مسایل سیاسی/اجتماعی امروز را نشانه رفته و موضوع هایی بینادی چون صلح طلبی، آزادی بیان و حقوق بشر را مطرح می کند. البته زندگی به سبک rock and roll هم فراموش نشده و در کنار وقایعی تاریخی چون شورش دیترویت جلوه ای مضاعف یافته است. برگردان سینمایی میلوش فورمن از نمایش مو[Hair] را فراموش کنید، چون از این سو تا آن سوی دنیا یک فیلم نوستالزیک یا عاشقانه معمولی نیست. یقین دارم اگر جان لنون نیز زنده بود و به تماشای از این سو تا آن سوی دنیا می نشست، احساس غرور می کرد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید