جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گوردون استراچان: بالاخره صعود کردیم


گوردون استراچان: بالاخره صعود کردیم
وضعیت گروه D رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به طور کامل مشخص شده و ۲ تیم صعود کننده تکلیف خود را می دانند. از این گروه آث میلان ایتالیا با ۱۳ امتیاز و سلتیک اسکاتلند با ۹ امتیاز جواز حضور در مرحله بعد لیگ قهرمانان را کسب کردند. آخرین دیدار ۲ تیم که چند روزی زودتر از سایر تیم ها برگزار شد، به پیروزی یک بر صفر میلان انجامید. سلتیک اسکاتلند در میلان میهمان این تیم بود و این در حالی بود که روسونری ها که صعودشان به دور بعد مسجل شده بود بی هیچ واهمه و استرسی پا به میدان گذاشته بودند و مانند همیشه حریف را دست کم نگرفتند. از سوی دیگر سلتیک تنها به یک تساوی نیاز داشت تا با خیالی آسوده خود را در یک شانزدهم ببیند. اما با این حال نیم نگاهی نیز به ۲ تیم دیگر گروه یعنی شاختار دونتسک اوکراین و بنفیکای پرتغال داشت چرا که دونتسک در صورت کسب پیروزی پرگل می توانست شانس صعود داشته باشد اما همه چیز مهیا بود تا سلتیک به رغم شکست خارج از خانه، جشن صعود به راه بیاندازد، اما دونتسک آنقدر بی انگیزه بود که نتوانست از امتیاز میزبانی استفاده کند و نتیجه را به میهمان خود واگذار کرد تا با ۶ امتیاز در قعر گروه D جای بگیرد و بنفیکای ۷ امتیازی در رده سوم. به علاوه تیم پرتغالی مجوز حضور یوفا را کسب کرد تا شاید مرهمی بر دل هواداران بنفیکا باشد.
▪ باز هم اینزاگی
به نظر می رسد که هیچ تیمی از فیلیپو اینزاگی دل خوشی نداشته باشد و نتواند دروازه اش را در برابر این کهنه کار ایتالیایی بسته نگه دارد. اینزاگی که تک گل این دیدار را در دقیقه ۷۰ به ثمر رساند تا تیمش با روحیه ای دو چندان به سوی ژاپن پرواز کند، شصت و سومین گل اروپایی اش را به ثمر رساند تا بیشتر و بیشتر به رکورد گرد مولر، فوروارد آلمانی نزدیک شود. تخصص او زدن گل های حساس و سرنوشت ساز است.
همان طور که به خاطر دارید اینزاگی دو گل آث میلان را در فینال لیگ قهرمانان اروپا به تور دروازه لیورپول چسباند تا قهرمانی را از آن روسونری ها کند و افتخاری دیگر به مجموعه افتخارات او اضافه شود.
نکته اصلی اینجاست که سفر میلان به ژاپن موجب شد تا برنامه گروه D به کلی دستخوش تغییرات شود و هر دو مسابقه هفته زودتر برگزار شود. چرا که میلان قصد دارد چند روزی را در ژاپن استراحت کند و به اصطلاح ریکاوری داشته باشد تا با تمام قوا به مصاف رقبا برود. از طرفی کارشناسان فوتبال دو تیم فینالیست را میلان و بوکاجونیورز قلمداد می کنند که چندان هم دور از انتظار نیست.
▪ پیش به سوی سن سیرو
اسکاتلندی ها با این امید راهی میلان شدند که حداقل تک امتیاز این دیدار را کسب کنند و مقتدرانه به مرحله بعد راه یابند. سلتیک که خاطره خوشی از آث میلان ندارد، می دانست که بازی در سن سیرو، در مقابل چشمان هواداران میلانی و قهرمان اروپا کار آسانی نیست و نحوه بازی آنها به خوبی این مطلب را نشان داد که آنها تنها به دنبال کسب تساوی هستند فصل گذشته سلتیک و آث میلان در اولین دیدار خود در مرحله حذفی مصاف دادند و در وقت های قانونی به نتیجه بدون گل رسیدند. تا این که گل کاکا آن هم در وقت اضافه امید سلتیک را نقش بر آب و موجبات حذف زود هنگام آنها را فراهم کند. اگرچه میلانی ها به این موضوع اذعان داشتند که به سختی از سد سلتیک گذشتند اما انتظار می رفت که یاران استراچان با برنامه ریزی دقیق تر پا به میدان گذارند. از طرفی می دانستند که میلانی ها چه قدرتمند و صاحب نام هستند و جو سن سیرو با بسیاری از استادیوم ها متفاوت است. از طرفی آنها می توانستند از ذهن مشغول روسونری ها کمال استفاده را ببرند چرا که امسال سران آث میلان سرمایه گذاری وسیعی برای جام باشگاه های جهان انجام داده اند و به عقیده آنها این رقابت ها همانند لیگ قهرمانان ارزشمند است.
میلان که درگیر اقدامات سفر خود به ژاپن بود در حالی که سلتیک اسکاتلند جز این بازی دل مشغولی دیگری نداشت و آمده بود که تساوی بگیرد. شاید همین تفکر بود که موجب شد نتیجه را واگذار کنند و نه تنها یک امتیاز نگرفتند بلکه دو دستی ۳ امتیاز را تقدیم میلان کردند و اجازه دادند مقتدرانه در صدر جدول گروه D قرار بگیرد.
▪ بالاخره صعود کردیم
این جمله ای بود که سرمربی سلتیک اعلام کرد و نشان داد که او هم چندان از بازی شاگردانش راضی نبوده است. گوردون استراچان طی مصاحبه ای پس از دیدار گفت: بالاخره با وجود تمام مشکلات صعود کردیم و باید از این صعود شادمان باشیم. همین که توانستیم به مرحله بعد صعود کنیم افتخار بزرگی برای باشگاه است چرا که ما در گروه دشواری قرار داشتیم طبیعی بود که فرض این که تنها یک امتیاز کارساز است، موجب شود که روحیه جنگندگی کل تیم به طور چشمگیری کاهش یابد. اما قطعا می توانیم به این شیوه ادامه کار دهیم و اگر می خواهیم در سطح اروپا حرفی برای گفتن داشته باشیم می بایست تحولی در تیم ایجاد کنیم. چرا که دیگر فرصتی برای اشتباه وجود ندارد. به هر حال استراچان بی شک تغییرات اساسی را در تیمش به وجود می آورد تا بیش از این آماج انتقادات رسانه ها و مطبوعات قرار نگیرد.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید