شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

به بهانه قرعه کشی جام اتحادیه فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی


به بهانه قرعه کشی جام اتحادیه فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی
امسال در جمع ۱۶ تیم حاضر در مرحله یک هشتم نهایی جام اتحادیه فوتبال فرانسه از تیم های کوچک و متوسط و نام و نشان دارهایی که از بد روزگار در دسته های پایین جا خوش کرده اند، تنها ۳ تیم دسته دومی دیده می شوند که به غیر از مون پولیه، ۲ تیم دیگر یعنی «امی ین» و «نیور» از سابقه حضور نزد بزرگان محروم هستند.
آنها براساس قرعه و روی کاغذ، برای رسیدن به یک چهارم نهایی و گذر از سد پاری سن ژرمن، نانسی و لومان به نظر می رسد کار راحتی نداشته باشند اما از ذات نامنتظره فوتبال وبه ویژه بازی حذفی هر چه بگویید بر می آ ید و چه بسا با صعود خود خالق شگفتی باشند؛ دنیا را چه دیده اید! مسابقات جام اتحادیه فرانسه درست مانند تمام بازی های حذفی، واجد حساسیت و رویدادهای نامنتظره است؛ دست کم تا این جای کار یعنی صعود ۱۶ تیم برای دریافت مجوز حضور در یک هشتم نهایی،چند تیم بزرگ از دسته اول و دوم فرانسه از ادامه رقابت بازمانده اند.
در این رهگذر تیم هایی چون بوردو( قهرمان دوره قبل ) سنت اتی ین، تولوز، لوریان، استراسبورگ، نانت و لوهاور در رویارویی با حریفانی گاه از خود کوچکتر، در همین آغاز راه با قبول شکست از دور خارج شدند.در میان ۱۶تیم حاضر که برای دریافت مجوز شرکت در بازی های مرحله یک هشتم نهایی قرار است رقابت کنند با وجود شگفتی های بالقوه اینگونه مسابقات، تنها ۳ تیم دسته دومی نیور، امی ین و مون پولیه دیده می شوند که از نظر قرعه نیز هر ۳ با تیم های دسته برتری روبرو خواهند شد.
از سوی دیگر در جمع تیم های دسته برتری حاضر در مرحله یک هشتم نهایی، مارسی، پاری سن ژرمن ، اوسر و لانس، با وجود پیشینه و نام و نشانی که دارند، پس از گذشت هفته های آغازین ،در بخش پایینی جدول رده بندی لوشامپیونه و حتی در نزدیکی های منطقه خطر و سقوط قرار دارند و اینک با صعود به این مرحله از جام اتحادیه و پیروزی احتمالی، چه بسا از نظر روحی برایشان سود آور باشد.
از سوی دیگر از جمع بالای جدولی های لوشامپیونه به غیر از بوردو و چند پله پایین تر لوریال و استراسبورگ، تیم های لیون و نانسی، ۲ صدرنشین هم امتیاز، همراه با والنسین، رن، لومان و نیس، در پی آن هستند تا با کسب موفقیت در جام اتحادیه ، بر عملکرد خود در لیگ مهر تأیید بزنند. نکته دیگر به صعود ۲ تیم ته جدولی و تازه وارد به لوشامپیونه، کان و متز بر می گردد.هر۲ تیم که آغازی بد و ناامید کننده داشتند، در یکی، دو هفته اخیر ضمن خروشیدن در لیگ، صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام اتحادیه را به قول معروف از دهان شیر بیرون آوردند.
در این رهگذر متز یکی از تیم های قدیمی فوتبال فرانسه و نماینده مرکز استان لورن در شرق فرانسه ، استانی که نانسی را هم در قالب یک نماینده شگفتی ساز در لوشامپیونه دارد ، بیش از یک سال در دسته دوم دوام نیاورد و با برتری کامل همراه با استراسبورگ و کان راهی دسته برتر شد، پس از پشت سرنهادن چند شکست سنگین به نظر می رسد با دگرگونی مثبت وامیدوار کننده ای روبرو شده باشد که با وجود رها نشدن از انتهای جدول، نشانه هایی از پیشرفت را نشان داده است.
به هرحال متز با حذف بوردو در مرحله یک شانزدهم نهایی با روحیه ای خوب به استقبال مرحله بعد آمده است. در مورد کان هم گفتنی است این تیم شمال فرانسه که در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد، همواره فوتبالی جنگنده و سرسختانه ای را ادامه می دهد. کان در ۱۰روز گذشته، ۲ بار با تولوز روبروشد. بار اول در چهارچوب جام اتحادیه بود که دیدار آنها تا لحظات پایانی ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۳ بر۲ به سود تولوز جریان داشت که کان گل تساوی را به ثمر رساند و سپس در ضربات پنالتی با روحیه و انگیزه مثال زدنی، حریف نامدارتر از خود را حذف کرد؛ ضمن اینکه در یکی از بازی های عقب افتاده لیگ نیز توانست با برتری کامل تولوز را از میان بردارد.
● لیون و مارسی رودرروی ۲ حریف دندان گرد
لیون قهرمان ۶ دوره متوالی فوتبال فرانسه که فصل گذشته در فینال جام اتحادیه مغلوب بوردو شد، اینک و در حالی که در لوشامپیونه رفته رفته به شرایط مطلوب نزدیک می شود، (۵ پیروزی و یک تساوی در هفته های اخیر) برای تکرار موقعیت فصل قبل، یعنی حضور در بازی پایانی جام اتحادیه، براساس قرعه، نخست باید از پس تیم سختکوش کان برآید تا با قرار گرفتن در جمع ۸ تیم مرحله یک چهارم نهایی امید ادامه کار را داشته باشد. درباره لیون گفتنی است پس از پیروزی مقابل لانس در بازی عقب افتاده، برای نخستین بار در فصل تازه به صدر جدول رسید که البته نانسی را با یک بازی کمتر، هم امتیاز با خود می بیند.از سوی دیگر همان طور که گفته شد حریف لیون در این مرحله با وجود جایگاه نازلی که در حال حاضر در لیگ فرانسه دارد، بالقوه و به طور ذاتی، دندان گرد و سرسخت است و گذر از آن به آسانی ممکن نخواهد بود.از سوی دیگر مارسی، تیم بزرگی که فصل را بسیار بد آغاز کرده است و اصلاً حال و روز خوشی ندارد، در ولودروم پذیرای یکی دیگر از ته جدولی ها، یعنی متز است، تیمی که درست مانند کان، نباید و نمی توان آن را از پیش برده دانست .
حذف بوردو در مرحله قبل می تواند برای مارسی و مربی تازه آن «گرتس» هشداری باشد تا حریف را دست کم نگیرند. البته تا پیش از رویارویی با متز در جام اتحادیه، مارسی با گرتس و تفکرات مرد بلژیکی، در بازی های دیگری در لیگ فرانسه و اروپا مورد آزمون قرار خواهند گرفت که بدون تردید عملکرد مارسی و نتایج به دست آمده از نظر روحی می تواند در دیدار جام اتحادیه اثر منفی یا مثبت بگذارد.
● پاری سن ژرمن و باز هم طلسم «پارک دوپرنس»
روی کاغذ اینگونه به نظر می رسد که مون پولیه ( تیم رده پنجم دسته دوم) در قیاس با برخی تیم های دیگر، حریف راحتی برای شاگردان پل لوگوئن باشد اما با توجه به اینکه قرار است در ورزشگاهی به نام پارک دوپرنس برگزار شود، چه بسا همان ترس همیشگی و تفکر خرافی در ارتباط با شوم بودن این مکان، دوباره گریبان پاریس را بگیرد و در فرجام نهایی اثر منفی بگذارد!
به هر حال این واقعیت که پاری سن ژرمن از ابتدای فصل در پارک دوپرنس رنگ پیروزی را ندیده است، جدا از بحث خرافات، از نظر روحی بر شاگردان پل لوگوئن، فشار وارد می آورد اما از آن جایی که مربی جوان تیم قول داده این بختک روحی را از روی شانه های شاگردانش هر چه زودتر بردارد، ممکن است تا زمان رویارویی با مون پولیه، پاری سن ژرمن درورزشگاه خانگی خود و در جریان بازی های لیگ آشتی کند، در غیر این صورت خواندن و شنیدن خبر صعود پاریسی ها به مرحله یک چهارم جام اتحادیه، مترادف با شکستن طلسم ورزشگاه تاریخی پارک دوپرنس خواهد بود!
در یکی دیگر از دیدارهای این مرحله، موناکو با حریف دسته اولی خود لانس روبرو خواهد شد. شاگردان ریکاردو که با حذف نانت و صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام اتحادیه، به سریال شکست های خود در لوشامپیونه نقطه پایان نهاده بودند، چه بسا با با توجه به جایگاه لانس که با حضور ژان پیرپاپن روی نیمکت خود در فکر جبران مافات است، در اندیشه دیداری راحت باشند، در حالی که ضعیف پنداشتن حریفی که بالقوه از توان پیشرفت برخوردار است، کار درستی نیست و پیامد ناگواری که همان حذف باشد به همراه خواهد داشت.
● دسته دومی ها مقابل شگفتی آفرین های دسته برتر
۲ تیم دسته دومی دیگر، یعنی «امی ین» و «نیور» که به ترتیب در رده های پانزدهم و هجدهم جدول قرار دارند، براساس قرعه باید رودروی ۲ تیم خوب و شگفتی آفرین لوشامپیونه یعنی نانسی و لومان باشند ( اولی در صدر و دومی در میانه های رو به بالای جدول قرار دارند ) که در روی کاغذ چه بسا شانس زیادی برای صعود نداشته باشند اما اینکه از ذات نامنتظره فوتبال و به ویژه بازی های حذفی، هر چه بگویید بر می آید، «امی ین» و «نیور» را هم نباید و نمی توان ناامید از صعود پنداشت و این امکان وجود دارد که همراه با مون پولیه هر ۳ با حذف ۳ تیم دسته برتری، شگفتی ساز شوند! ۲ دیدار دیگر باقی می ماند که «رن» مقابل والنسین ( هر ۲ از خوب های فصل جاری لیگ فرانسه ) قرار می گیرد و اوسر با نیس بازی خواهد کرد.
در ارتباط با دیدار نخست، گفتنی است عملکرد خوب « رن» که یکی، دو فصل گذشته را هم در بالای جدوی و در زمره نماینده های فرانسه در بازی های اروپایی سپری کرده است، چندان دور از دسترس نشان نمی دهد اما والنسین ، تیمی که پس از سال ها، فصل گذشته به دسته برتر آمد وبرای ماندن جنگید، تا این جای کار بسیار خوب و به عبارتی نامنتظره نتیجه گرفته است، به همین خاطر مسابقه این ۲ به طور اصولی باید فشرده و با حساسیت زیادی همراه باشد.
از سوی دیگر اوسر و نیس که هر ۲ فصل گذشته را با هراس از رفتن و ماندن سپری کردند، در حالی قرار است برای تعیین یکی از ۸ تیم مرحله بعد جام اتحادیه با هم بازی کنند که اوضاع نیس درجدول بهتر از حریف نشان می دهد. البته شاگردان ژان فرناندزپس از هفته های بدو نگران کننده آغاز فصل تازه به یکباره زیرورو شده و به ۳ پیروزی پی در پی از جمله از مرحله یک شانزدهم نهایی جام اتحادیه مقابل سنت اتی ین دست یافتند. در این باره می گویند با آمدن «سامی ترائوره» مدافع سابق پاری سن ژرمن به اوسر، دست وبال فرناندز برای چیدمان بهتر و او تاکتیکی مؤثرتر باز شده است. به هر حال دیدار اوسر با نیس، مانند رویارویی رن با والنسین، فشرده و نزدیک خواهد بود که صعود هر کدام به مرحله یک چهارم نهایی به خودی خود یک موفقیت مهم به حساب خواهد آمد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید