جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شیر خشک در یک نگاه


شیر خشک در یک نگاه
از زمان تولد تا ۶ماهگی نوزاد شما به هیچ غذائی جز شیر نیازی ندارد. همیشه گفته‌ایم و بار دیگر نیز تکرار می‌کنیم که هیچ شیری بهتر از شیر مادر نیست. ولی با این حال گاهی پیش می‌آید که شیردهی علناً غیرممکن می‌شود. شاید تنها غذائی که بتواند جایگزین شیر شما شود، شیر خشک باشد.
● شیر خشک حاوی چه موادی است؟
▪ ماده اصلی شیر خشک را شیر گاو یا گاومیش تشکیل می‌دهد. البته این شیر به‌گونه‌ای تغییر پیدا کرده است که تا حد ممکن به شیر انسان شبیه باشد.
پروتئین شیر خشک ۲ مرتبه کمتر از شیر گاو است و بدان مقداری اسیدهای چرب گیاهی افزوده شده که برای رشد مغز کودک ضروری است. قندها، چربی‌ها، مواد معدنی، به‌ویژه آهن و ویتامین‌های C و D نیز از جمله مواد مهمی است که به شیر خشک افزوده می‌شوند.
فراموش نکنید، تمامی متخصصان پیشنهاد می‌کنند تا حد ممکن به نوزاد زیر یک‌سال شیر خشک ندهید و در صورتی‌که به این قانون تا ۳ سالگی نیز احترام بگذارید، بهتر خواهد بود.
● از میان شیر خشک‌ها، کدام را انتخاب کنیم؟
▪ تمامی شیر خشک‌های استاندارد مناسبند. شما می‌توانید هر مارکی را که مایلید از داروخانه یا سوپرمارکت‌ها خریداری کنید. ولی در صورتی‌که یکی از علائم را مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
۱) آیا شما یا همسرتان آلرژی دارید؟ ممکن است فرزند شما نیز چنین ناراحتی را داشته باشد. به یک پزشک مراجعه کنید. او برای نوزاد شما یک نوع شیر ضد آلرژی تجویز خواهد کرد. هرگز سعی نکنید شیر دیگری به نوزادتان بخورانید. این امکان وجود دارد که نوزادتان به پروتئین موجود در شیر گاو یا میش حساسیت داشته باشد.
۲) آیا نوزادتان در هضم شیر مشکل دارد؟ در این صورت پزشک برای نوزادتان شیر خاصی تجویز می‌کند که سرشار از بیوتیک‌هاست. نشاسته بلال و به‌ویژه سیب‌زمینی نیز در فرمول این شیرها وجود دارد.
۳) نوزادتان تهوع دارد؟ در این صورت پزشک برای نوزادتان شیر ضد تهوع که سرشار از نشاسته سیب‌زمینی و بلال یا آرد حزنوپ است تجویز می‌کند.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید