شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نبرد نابرابر


نبرد نابرابر
● امروز عراق - عربستان درپایان جام چهاردهم
تیم های عربستان سعودی و عراق در شرایطی امروز دیدار پایانی جام ملت های آسیا ۲۰۰۷ را برگزار می كنند كه عربستان طی شش دوره گذشته این رقابت ها پنج بار در دیدار پایانی حضور داشته و ششمین حضورش در فینال جام ملت های آسیا را تجربه می كند.عربستان نخستین بار در جام ملت های ۱۹۸۴ سنگاپور به فینال رسید و با برتری برابر چین اولین قهرمانی اش در قاره آسیا را كسب كرد و پس از آن تنها یك دوره و آن هم در جام ملت های ۲۰۰۴ چین بود كه این تیم از راهیابی به دیدار پایانی بازماند.
عربستان سعودی، ایران و ژاپن تاكنون سابقه سه دوره قهرمانی در جام ملت های آسیا را در كارنامه داشته اند، كه دو بار نایب قهرمانی عربستان در این رقابت ها موقعیت این تیم را نسبت به دو رقیب آسیایی بهتر می سازد.در هر صورت قهرمانی عربستان در جام چهاردهم جایگاه این تیم را به عنوان پرافتخارترین تیم حاضر در جام ملت های آسیا تثبیت می كند. اما، عراق حریف عربستان برای نخستین بار است كه به فینال جام ملت های آسیا راه پیدا می كند و طبیعی است كه برتری این تیم در دیدار امروز نخستین افتخار كشور بحران زده را در جمع بزرگان قاره كهن رقم می زند.عربستان و عراق برای نخستین بار در دیدار پایانی جام ملت های آسیا با یكدیگر روبرو می شوند كه با توجه به روابط دو كشور در گذشته، فتح جام چهاردهم برای دو كشور اهمیت بسیاری دارد.با وجود آن كه پیروزی های عراق در جام ملت های آسیا تاكنون ۵۰ نفر را به كام مرگ كشیده است اما، بار دیگر فوتبال می تواند التیام زخم های مردم این سرزمین باشد.
آمار وارقام این رقابت ها نیز نشان می دهد كه دو تیم عربستان و عراق بهترین تیم های این جام بوده اند.
دیدار افتتاحیه چهاردهمین دوره جام ملت های آسیا روز ۱۶ تیر ماه بین تایلند و عراق برگزار شد. در طول این رقابت ها و پیش از برگزاری دیدارهای رده بندی و فینال در مجموع هشتاد و سه بار توپ از خط دروازه ها عبور كرده است كه هفتاد و یك گل در مرحله مقدماتی، هفت گل در مرحله یك چهارم پایانی و پنج گل در مرحله نیمه پایانی به ثمر رسیده است.
بهترین خط حمله این مسابقات در دور مقدماتی با نه گل در اختیار تیم ازبكستان بود. اما اكنون در آستانه دیدار پایانی تیم ملی عربستان با دوازده گل زده و ژاپن با یازده گل زده صاحب بهترین خط حمله مسابقات هستند.
بدترین خط حمله نیز به مالزی و عمان اختصاص یافت كه هر كدام تنها یك بار دروازه حریفان را گشودند. مالزی با دوازده گل خورده عنوان بدترین خط دفاعی جام ملت های آسیا را نیز به خود اختصاص داد.
سه بازیكن برای كسب عنوان آقای گلی چهاردهمین دوره جام ملت های آسیا تلاش می كنند. یاسر القحطانی از عربستان و نوهیرو تاكاهارا از ژاپن هر كدام با به ثمر رساندن چهار گل و یونس محمود از عراق كه تاكنون سه گل به ثمر رسانده است.
در مجموع كسب امتیازات نیز عربستان قوی ترین تیم جام چهاردهم بوده است. این تیم با چهار پیروزی و یك تساوی موفق شد تا فینال پیش بیاید. عربستان و عراق تنها تیم هایی هستند كه در این جام شكست نخورده اند. تیم مالزی نیز تنها تیمی بود كه بدون كسب امتیاز و به عنوان ضعیف ترین تیم از گردونه رقابت های جام خارج شد.بهترین خط دفاع جام ملت های آسیا نیز در اختیار تیم عراق است. تیم عراق در این رقابت ها و تا زمان بازی فینال تنها دو گل دریافت كرده است.
هرچند سكان هدایت هردو تیم را مربیان برزیلی برعهده دارند اما با توجه به بحرانهای سیاسی در عراق باید دید امروز برنده این فینال نابرابرچه كسی خواهد بود.
● مارك شیلد، داور بازی فینال
قضاوت بازی فینال جام ملتهای آسیا ۲۰۰۷، بین دو تیم عراق و عربستان، بر عهده مارك شیلد استرالیایی خواهد بود.براساس اعلام كمیته داوران چهاردهمین دوره رقابتهای جام ملتهای آسیا، این داور استرالیایی كه سابقه قضاوت در جام جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ را دارد و در لیگ قهرمانان آسیا طی سال گذشته نیز سوت زده است دیدار فینال جام ملتها را قضاوت خواهد كرد.شیلد تاكنون چهار بازی در جام ملتهای آسیا ۲۰۰۷ را قضاوت كرده است. گفتنی است، این داور در بازی ایران و كره جنوبی در یك چهارم نهایی به عنوان داور چهارم حضور داشت.
● كره جنوبی در جایگاه سوم
دیدار رده بندی چهاردهمین دوره رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیا پس از ۱۲۰ دقیقه تلاش در ضربات پنالتی به سود كره جنوبی به پایان رسید و این تیم بر جایگاه سوم ایستاد.
تیمهای فوتبال كره جنوبی و ژاپن پس ازاینكه درمرحله نیمه نهایی این رقابتها مقابل تیم های عراق و عربستان شكست خوردند، از ساعت ۰۵/۱۶ دیروز برای كسب عنوان سومی این دوره در ورزشگاه «جاكابارینگ» اندونزی به مصاف هم رفتند كه تلاش دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه و البته ۱۲۰ بدون گل به پایان رسید.تیم ژاپن در این دیدار برتر از كره جنوبی بود و بارها تا آستانه باز كردن دروازه حریف پیش رفت. در دقیقه ۵۷ این دیدار با اخراج «كین بین سو» از كره جنوبی این تیم ۱۰ نفره به كارش ادامه داد. با این حال تیمی كه در پایان این دیدار در ضربات پنالتی به پیروزی رسید كره جنوبی بود . این تیم با هنرنمایی«لی جون وائه» در آخرین ضربه موفق شد ۶ بر ۵ ژاپن را شكست دهد.
شریف
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید