شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


رونق خودروهای شاسی‌بلند در بازار ایران


رونق خودروهای شاسی‌بلند در بازار ایران
با توجه به رشد روزافزون تولید خودرو و رقابت شدید در این صنعت، خودروسازان سعی در تولید مدل‌های مختلف، برای به دست آوردن مشتری بیشتر و نفوذ در بازارهای جهانی دارند. تا جایی كه خودروسازان مشهوری كه فقط در یك كلاس خاص خودرو تولید می‌كردند اقدام به تولید مدل‌های مختلف خودرو و ارائه آنها به بازار می‌كنند.
خودروهای شاسی‌بلند «SUV» از جمله مدل‌هایی است كه خودروسازان در سراسر دنیا به دلیل داشتن متقاضی بسیار تولید آن را در دستور كار خود قرار داده‌اند و اكثر آنها سعی می‌كنند كه سالانه تولید یك خودروی جدید «SUV» را در برنامه تولیدی خود داشته باشند. حال اینكه خودروسازان كشورمان در زمینه تولید خودروهای شاسی‌بلند تاكنون اقدامی انجام نداده‌اند، این در حالی است كه بازار خودروهای شاسی‌بلند وارداتی و یا مونتاژی مدتی است كه در ایران از رونق خاصی برخوردار و خودروهای معروفی از این دست بازار وارد شده است. طی سال‌های گذشته مدل‌های همچون تویوتا پرادو و میتسوبیشی پاجرو و بی‌ام‌و X۳ و مدلی از بنز توسط برخی واردكنندگان وارد بازار شده همچنین برخی خودروسازان در این مدت مونتاژ برخی خودروهای شاسی‌بلند مانند ركسترن، كوراندو، سوزوكی، خودروی چینی ایران‌خودرو، پاترویت و پاژن را در دستور كار خود قرار داده‌اند تا بتوانند به نوعی بازار داخلی را با مونتاژ و تولید خودروهای شاسی‌بلند رونق دهند.
خودروهای شاسی‌بلند در كشور متقاضیان بسیاری دارد ولی رنج قیمتی اینگونه خودروها در كشور موجب شده است كه تنها قشر محدودی از متقاضیان توانایی خرید این خودروها را داشته باشند اكثر خودروهای شاسی‌بلند تولیدی در كشور از رنج قیمتی بالای ۳۰ میلیون تومان برخوردار هستند و این امر موجب محدود شدن متقاضیان اینگونه خودروها شده است.
طبق آمار به دست آمده در سراسر دنیا خانم‌ها به دلیل ایمنی و امنیت بالای خودروهای شاسی‌بلند بیشترین متقاضی اینگونه خودروها هستند و این نشان دهنده آن است كه خودروهای شاسی‌بلند از ایمنی و امنیت بسیاری برخوردار است.
طی سال گذشته به دلیل استقبال بسیار متقاضیان خودروی شاسی بلند توسط شركت‌های وارداتی وارد كشور شد و به دلیل اینكه خودروهای وارداتی از نظر قیمتی تفاوت بسیار اندكی با خودروهای تولید داخلی داشتند موجب شد كه متقاضیان به سوی خودروهای وارداتی گرایش پیدا كنند.
● كوراندو
كوراندو از محصولات شركت خودروسازی سانگ یانگ كره جنوبی است كه حدود دو سال گذشته با ارائه مدل موسو در بازار ایران شناخته شد كوراندو یك SUV از نوع سه در است كه مانند دیگر محصولات این سازنده با حمایت مرسدس بنز در بخش قطعات فنی تولید می‌شود.
این خودرو مانند مدل موسو با دو پیشرانه ۳/۲ و ۲/۳لیتری بنزین‌سوز در بازار كشور عرضه خواهد شد.
مدل ۳/۲لیتری این خودرو به صورت «سافت تاپ» یعنی نیمی از سقف آن به صورت پوشش قابل جمع كردن است این مدل با جعبه دنده دستی وارد بازار خواهد شد.
مدل دیگر این خودرو از پیشرانه ۲/۳لیتری بهره می‌برد كه به عنوان مدل لوكس با جعبه دنده خودكار و سقف ثابت عرضه خواهد شد. مدل‌های مختلف این خودرو با قیمت ۲۴ تا ۳۲میلیون وارد بازار شد.
كوراندو طبق آمار سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با مصرف ۸/۱۴ لیتر در هر ۱۰۰كیلومتر در چرخه شهری كم‌مصرف‌ترین خودروی SUV معرفی شده است.
این خودرو دارای موتور ۴ و ۶سیلندر dohc تحت لیسانس مرسدس‌بنز با توان ۲۲۰ اسب‌بخار در ۶۵۰۰دور و ۱۵۰ اسب‌بخار در ۶۲۰۰دور است.
● سوزوكی گراند ویتارا
سال گذشته شركت ایران‌خودرو به منظور ایجاد تنوع در محصولات تولیدی خود اقدام به مونتاژ اولین خودروی شاسی بلند در ایران خودروی خراسان كرد این شركت با توافق سوزوكی ژاپن خودرو گراند ویتارا را تولید و این خودرو در ابتدای سال جاری در ایران‌خودروی خراسان توسط برخی مسوولان رونمایی شد.
این خودرو در دو مدل دنده اتوماتیك و دستی تولید و خردادماه امسال وارد بازار خواهد شد.
ایران‌خودرو تولید ۴هزار دستگاه از این خودرو را در سال ۸۶ پیش‌بینی كرده است.
مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰كیلومتر ۹لیتر است كه رقابت‌پذیری این خودرو را در بازار افزایش می‌دهد.
ایران‌خودرو در ابتدا برای بازاریابی این خودرو حدود ۲هزار دستگاه را به صورت CBU وارد كشور كرد كه با استقبال خوب مردم مواجه شد و پس از آن ایران‌خودرو برنامه داخلی‌سازی این خودرو را آغاز كرده است.
خودروی گراند ویتارا با ظرفیت سالانه ۵هزار دستگاه در ایران‌خودروی خراسان تولید می‌شود.
این خودرو با داشتن ۲هزار سی‌سی حجم و ۱۴۰اسب بخار قدرت از كشش و قدرت خوبی برخوردار است. این خودرو با قیمت ۳۲میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
● پاترویت
شركت رخش‌خودرو دیزل نیز امسال اقدام به تولید یكی دیگر از خودروهای شاسی‌بلند داخلی كرد.
این شركت با توافق شركت سورستال روسی اقدام به تولید پاترویت كرد.
این خودرو دارای موتور بنزینی با انژكتور الكتریكی و دارای جعبه‌دنده پنج سرعتی مكانیكی است.
قدرت و حجم موتور این خودرو به ترتیب ۱۲۸ اسب‌بخار و دو هزار و ۷۰۰ سی‌سی است.
در فاز اول تولید این خودرو در سال حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد بود.
پاترویت با قیمت ۲۲میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.
این خودرو از موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ و از گیربكس پنج‌دنده بهره می‌برد.
● TiGG۰۵
شركت ایران‌خودرو پس از تولید گراند ویتارا كه توانست تا حدودی نظر مشتریان را به خود جلب كند تصمیم گرفت خودروی شاسی‌بلندی را وارد بازار كند كه نسبت به خودروی گراند ویتارا از قیمت مناسب‌تری برخوردار است، به همین منظور این شركت با شركت چری چین وارد مذاكره شده تا بتواند خودروی شاسی‌بلند ارزان‌قیمت‌تری شركت چری را با نام TiGGo۵ وارد بازار كند.
این خودرو احتمالا با قیمت ۱۵میلیون تومان وارد بازار خواهد شد كه در مقابل سایر رقبای شاسی‌بلند خود مانند سرانزا و سوزوكی گراندویتارا ارزان‌تر به نظر می‌رسد.
این خودرو از موتور ۶/۱، ۲ و ۴/۲ لیتری بهره می‌برد كه به ترتیب ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌كند و از نوع چهار سیلندر فعلی ۱۶ سوپاپ است.
این خودرو از دو نوع چهار چرخ متحرك و دو چرخ متحرك است و حداكثر سرعت آن نیز ۱۷۰ كیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
● ركسترن
شركت سان یانگ پس از تولید كوراندو اقدام به تولید یك مدل دیگر خودروی شاسی بلند به نام ركسترن در شركت مرتب كرد كه این خودرو به زودی در ایران تولید و وارد بازار می‌شود.
این خودرو كمی گران‌تر از موسو و مجهز به شش سیلندر ۲/۳ لیتری است.
● پاژن
این خودرو دارای شش سیلندر خورجینی است كه طی ۴ سال گذشته تولید و دارای آخرین استانداردهای آلایندگی مصرف و سوخت است.
این خودرو دارای موتور شش سیلندر انژكتوری به حجم CC۳۰۰۰ از شركت هیوندای است.
موتور و گیربكس این خودرو از شركت هیوندای خریداری شده است كه این امر موجب شده كه این خودرو از كیفیت بالایی برخوردار باشد.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید