جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

استقلال یکه تاز فصل نقل و انتقالات


استقلال یکه تاز فصل نقل و انتقالات
فصل نقل و انتقالات لیگ برتر در حالی به نیمه های راه رسیده كه دو تیم استقلال تهران و صباباتری در جذب بازیكن موفق تر از بقیه تیم ها بوده اند و مدعیانی چون پرسپولیس، سپاهان و استقلال اهواز همچنان به حركت لاك پشتی خود ادامه می دهند. برای دیگر تیم ها هم فقط جذب یكی دو بازیكن سرشناس كافی است چون اكثر آنها به اندازه كافی بودجه ندارند و انتظاری بیش از این هم از این تیم ها وجود ندارد.
با قطعی شدن مدیرعاملی علی فتح الله زاده در استقلال انتظار می رفت كه او تحول جدیدی را در جذب بازیكن ایجاد كند خصوصا اینكه استقلالی ها بابت عملكرد ضعیف خود در فصل نقل و انتقالات سال گذشته بارها مورد انتقادات شدید قرار گرفتند. فتح الله زاده از مدت ها قبل با چند بازیكن مطرح لیگ وارد مذاكره شد و با جذب مهره های سرشناس به نظر
می رسد نگرانی های آنها تا حدود زیادی از بین رفته است. چند بازیكن سرشناس استقلال از جمله فكری، طالب نسب و سیاوش اكبرپور از این تیم جدا شدند، ولی فتح الله زاده در مدت زمانی فشرده با محسن بیاتی نیا بهترین بازیكن فصل گذشته پیكان و همچنین میثم منیعی به توافق رسید تا آنها قرارداد دوساله ای را با استقلال امضا كنند.
مدیرعامل استقلال پس از مذاكره با امید روانخواه این بازیكن جوان و آینده دار را هم به فهرست استقلال اضافه كرد و نادعلی شاگرد حجازی در نساجی مازندران هم با تصمیم سرمربی استقلال به این تیم آمد.
چند بازیكن سرشناس استقلال از جمله وحید طالب لو، امیرحسین صادقی، پیروز قربانی، مهدی امیرآبادی و محمد نوازی هم با چند پیشنهاد خوب مواجه بودند ولی فتح الله زاده برای تمدید قرارداد با آنها به توافق رسید تا استقلال این مهره ها را از دست ندهد. در لیست خرید استقلال هنوز جا برای جذب دو بازیكن لیگ برتری باقی مانده و استقلالی ها قصد دارند دو مهره در پست هافبك و مهاجم جذب كنند. در این پست ها مازیار زارع و آرش برهانی دو گزینه اصلی استقلال هستند كه البته ملوانی ها برای صدور رضایت نامه زارع مقاومت نشان می دهند و با این شرایط احتمال استقلالی شدن این بازیكن كم است. فتح الله زاده در تلاش است كه قرارداد حسین كاظمی را تمدید كند تا استقلال در خط هافبك دچار مشكل نشود از طرفی استقلالی شدن برهانی هم مراحل پایانی خود را طی می كند و این بازیكن به احتمال فراوان قرارداد رسمی اش را هفته آینده ثبت خواهد كرد.
صباباتری هم ۵ بازیكن سرشناس و تاثیرگذار را به خدمت گرفت و اگر این تیم از سوی تركیب كادر فنی دچار مشكلی نشود می توان از حالا صبا را یكی از مدعیان قهرمانی دانست. مسوولان این باشگاه ابتدا فریدون فضلی یكی از بهترین مهاجمان لیگ در سال های اخیر و همچنین بابك حاتمی هافبك مس كرمان را به خدمت گرفتند و غلامرضا رضایی هم دیگر شكار مسوولان صبا بود. ابوالفضل حاجی زاده مدافع فصل گذشته پرسپولیس و همچنین عادل كلاه كج هم روز سه شنبه با این باشگاه قرارداد بستند تا ۵ سهمیه صبا برای جذب بازیكنان لیگ برتری تكمیل شود.
چند بازیكن صباباتری از جمله دقیقی، سلطانی، مهدی زاده، داریوش شمس و یدالله اكبری از این تیم جدا شده اند كه این موضوع برای صبایی ها چندان حائز اهمیت نیست. آنها در صدد تمدید قرارداد سهراب بختیاری زاده و یحیی گل محمدی هستند تا برخلاف فصل گذشته یك تیم مدعی را راهی لیگ برتر كنند. صبا در پست دفاع و هافبك به احتمال فراوان بازیكن خارجی به خدمت خواهند گرفت.
هرچند پرسپولیس با جذب محسن خلیلی مهاجم فصل گذشته سایپا تا حدودی از بحران خارج شد ولی حبیب كاشانی از شرایط فعلی نگران است این در حالی است كه پرسپولیس نمی تواند برای یك سال مبلغی بیشتر از ۱۵۰ میلیون به بازیكنان خود بدهد. سپهر حیدری اولین خرید پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات بود تا پس از سال ها یك مدافع به این تیم اضافه شود. آنها میثم سلیمانی را هم جذب كرده اند كه فصل گذشته مصدوم بود و فقط در چند بازی سپاهان را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی كرد.
مذاكرات پرسپولیس برای جذب نفراتی چون سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، آدریانو آلوز و محمد نصرتی ادامه دارد ولی هنوز نتیجه ای حاصل نشده.
این در حالی است كه ابراهیم اسدی، مهرزاد معدنچی، حسین كعبی، ابوالفضل حاجی زاده و الونگ ۵ بازیكن اصلی این تیم جدا شده اند و با این شرایط مشكلات پرسپولیس بیشتر شده. جذب دو بازیكن از بین گزینه هایی چون حسینی، منتظری، آلوز و نصرتی تا حدودی شرایط این تیم را بهبود خواهد بخشید. دو تیم سپاهان و استقلال اهواز هم شرایط چندان خوبی ندارند. سپاهان چند بازیكن مطرح خود از جمله آرمناك پطروسیان، عزیززاده و شفیعی را كنار گذاشته و جدایی عمادرضا و سیدصالحی هم قطعی به نظر می رسد در ضمن نویدكیا هم برای تمدید قرارداد با سپاهانی ها به توافق نرسیده است.
ساكت چند هفته پیش مذاكراتی را با پژمان منتظری، عادل كلاه كج، حسین كاظمی، آرش برهانی و صابر میرقربانی انجام داد ولی با آنها به توافق نرسید. سپاهان برای حضوری پرقدرت در مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان احتیاج به جذب بازیكن دارد ولی مهره سرشناسی به این تیم اضافه نشده و این تیم اصفهانی مثل همشهری خود ذوب آهن در كما به سر می برد. ذوبی ها هم با از دست دادن رجب زاده و سپهر حیدری دیگر ستاره ای ندارند و استراتولات هم قصد جدایی از این تیم را دارد.
استقلال اهواز هم پس از مواجه شدن با چالش های مدیریتی و بحث واگذاری امتیاز این باشگاه شرایط خوبی ندارد. پس از مدت ها كشمكش ماندن كریمی در این تیم قطعی شده ولی اهوازی ها با جدایی بازیكنانی مثل میرزاپور، زادمحمود، عیدی زاده، آل نعمه، كاملی مفرد، بداوی، میداودی، فضلی و رمضانی دچار بحران شدیدی خواهند شد.
این در حالی است كه استقلال اهواز بازیكن جدیدی به خدمت نگرفته و جالب اینجاست كه بازیكنان تمایلی برای رفتن به استقلال اهواز ندارند. سایپا قهرمان فصل گذشته لیگ هم چند بازیكن مطرح خود از جمله محسن خلیلی، داریوش یزدانی و حمیدرضا رجبی را از دست داد و سیدجلال حسینی و مومن زاده هم با این باشگاه به توافق نرسیده اند.
این در حالی است كه اكثر بازیكنان سرشناس لیگ، تیم جدیدشان را انتخاب كرده اند و سایپا امیدی به جذب ستاره ها ندارد. با این شرایط انتظار می رود كه تیم دایی در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر به بن بست بخورد. تیم هایی مثل ابومسلم، پیكان، برق شیراز، فجرسپاسی، ملوان، پگاه گیلان، راه آهن، الوند همدان، شیرین فراز و صنعت نفت هم با بازیكنان متوسط مذاكره می كنند. البته پیوستن صابر میرقربانی به صنعت نفت كه امسال به لیگ برتر آمده یك اتفاق مهم محسوب می شود، در ضمن سیدصالحی یكی از بهترین گلزنان لیگ قهرمانان آسیا هم به احتمال فراوان پیراهن سایپا را بر تن خواهد كرد.
كریم اعظمی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید