جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آندوسکوپ


آندوسکوپ
آندوسکوپ بینی، لوله فلزی ظریف و باریکی است که داخل آن دستگاهی دقیق شامل عدسی ها و منشورهای مختلف تعبیه شده است. یک طرف آن داخل بینی یا سینوس می شود و طرف دیگر آن، مقابل پزشک یا دستگاهی قرار می گیرد که مناظر معاینه شده را روی صفحه نمایش نشان می د هد.
آندوسکوپ همچون تلسکوپ عمل می کند و از ساختمان های داخل بینی و سینوس منظره و دیدی عالی به جراح می دهد. آندوسکوپی بینی و سینوس با دو هدف انجام می شود. هدف اول تشخیص است که در این موارد آندوسکوپی با بی حسی ساده صورت می گیرد و حتی در کودکان نیز قابل انجام است. هدف دوم، درمان بیماری های بینی و سینوس است. در این موارد، عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس در اتاق عمل و تحت مراقبت های ویژه انجام می گیرد.
عمل با بی حسی کلی، توسط آندوسکوپ با گذر از راه های طبیعی، حفره های بینی (که همزمان در صفحه ویدئو قابل مشاهده است) انجام می شود. بدین طریق جراح، سینوس ها را قبل از گشاد و بزرگ کردن از وجود چرک خالی می کند.
در این روش بیمار نیازی به بستری شدن ندارد و اگر صبح عمل جراحی انجام شود، بیمار عصر همان روز مرخص می شود. جراحی با این روش بسیار ظریف و حساس است. جراحی سینوس های فکی فوقانی آسان تر از سینوس های موجود در ناحیه پیشانی است. برعکس سینوس های اتموئیدال که در ناحیه نزدیک به چشم قرار دارند و نیز سینوس های اسفنوئیدال که نزدیک به مغز هستند، نیاز به جراح مجرب و ماهرتری دارند.آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس، معاینه دقیق و تمام عیار وضعیت داخل بینی و سینوس ها است. در آندوسکوپی تشخیصی، پزشک به کمک آندوسکوپ، ابتدا کف بینی و آن گاه حفره بینی را بررسی می کند.
در این میان مشکلات زیر شاخک پایین بینی کاملاً قابل تشخیص خواهد بود. برای مثال در برخی موارد مشاهده شده است شاخک پایینی بینی در قسمت پشتی بسیار متورم است و راه تنفس را می بندد. در هنگام آندوسکوپی بینی، لوزه سوم را می توان به طور دقیق و مستقیم مشاهده و میزان بزرگی و نقش آن را در گرفتگی راه تنفس ارزیابی کرد، سپس از مسیر بالاتر در مجاورت شاخک میانی، وضعیت سینوس هایی را که دوردست تر هستند (مانند سینوس اسفنوئید) بررسی کرد.
همچنین در هر قسمتی از مسیر، وضعیت تیغه بینی از نظر وجود انحراف قابل ارزیابی است. برخی از انحراف های تیغه بینی در لابه لای شاخک های بینی پنهان شده، که تنها با آندوسکوپ قابل مشاهده است.سومین و مهمترین مسیر آندوسکوپی، راهی است که به سوی ساختمان های زیر شاخک میانی منتهی می شود. این قسمت که به اختصار OMC یا استئوماتال ممپلکس (مجموعه گذرگاه های سینوسی) نامیده می شود، مسوول تخلیه ترشحات اکثر سینوس ها است؛ یعنی سینوس های پیشانی، فکی و اتموئید قدامی همه به این ناحیه کلیدی تخلیه می شوند. بنابراین هر اختلالی در این ناحیه، می تواند به درگیری منفرد یا همراه با هم این سینوس ها منجر شود.
در آندوسکوپی تشخیصی، با ارزیابی دقیق ناحیه OMC می توان تشخیص داد آیا در این ناحیه ضایعه یی غیرقابل برگشت وجود دارد یا خیر؟ برای مثال، وجود ترشحات چرکی نشانه سینوزیت است و به احتمال زیاد به درمان طبی پاسخ می دهد، اما وجود پولیپ های وسیع در ناحیه زیر شاخک میانی حکایت از آن دارد که باید از جراحی آندوسکوپی بینی کمک گرفت.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید