جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بهترین‌های وال استریت


بهترین‌های وال استریت
آیا به نظر شما مدیران اجرایی پول كلانی به دست می‌آورند؟ ما معتقدیم اشخاصی كه برای كسب ثروت برنامه‌ریزی می‌كنند، عملكرد بهتری دارند.اگر نسبت به درآمدهای غیرمعمول مدیران اجرایی آمریكا بدبین هستید، بهتر است نگاهی به درآمد اشخاص مهمی بیندازید كه سرمایه شخصی بسیار هنگفتی را به كار می‌گیرند.
۲۰ نفر از مدیرانی كه به بهترین نحو در بورس وال استریت سرمایه‌گذاری كرده‌اند، میانگین ۶۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به دست آوردند و این در حالی است كه بیشترین میزان سود ۲۰ نفر از مدیران اجرایی، ۱۴۵ میلیون دلار بود.
تنها كافی است به این مساله بیندیشید كه افزایش درآمد مدیران از چه راهی به دست آمده است؟جیمز سیمونز كه ۴۰ درصد سهامRenaissance Technologies را در اختیار دارد، با ۵/۱ میلیارد دلار درآمد در صدر فهرست فوربز قرار دارد كه این میزان درآمد، حدود ۸۵۰ میلیون دلار بیش از بیشترین میزان درآمد یك مدیر اجرایی به نام استیو جابز در این فهرست است.
سیمونز ۶۹ ساله كه ریاضیدان و فیزیكدان است و طی جنگ ویتنام به عنوان رمزگشا خدمت كرد،کمپانیLong Island’s Renaissance را در سال ۱۹۸۲ تاسیس كرده و دو صندوق خرید و فروش به نام‌های Medallion و Renaissance Institutional را اداره می‌كند كه ابتدا روی سهام عادی سرمایه‌گذاری می‌كند.سیمونز حدود ۱/۱ میلیارد دلار از مدالیون كسب كرد كه ۴۴ درصد سود آن پس از كسب كارمزد ۴/۶ میلیارد دلاری به وی بازگشت.
ركورد پیاپی سیمونز به‌گونه‌ای است كه وی قادر به كسب میزانی بیش از كارمزد پرداختی به مدیران صندوق خرید و فروش است؛ یعنی ۲۰ درصد سود و دو درصد دارایی در اختیار مدیران. سرمایه‌گذاران سیمونز ۴۴ درصد سود و پنج درصد دارایی پرداخت می‌كنند كه از این میزان، ۱/۱ میلیارد دلار آن از بازگشت ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه شخصی وی در صندوق مدالیون به دست می‌آید.
وی سال گذشته از میانگین دارایی ۱/۹ میلیارد دلاری صندوق Renaissance Institutional، ۲۱ درصد سود كسب كرد.سیمونز حدود ۳۹۵ میلیون دلار از این صندوق سود به دست آورد كه تقریبا تمام آن از سهام وی در سود و كارمزد صندوق به دست آمد (در اینجا مالیات اكثر درآمدها از قبل پرداخته می‌شود).
بون پیكنز كه در سال ۲۰۰۶ از ۴۶ درصد سهام خود در Dallas BP Capital ۱/۱ میلیارد دلار سود كسب كرد، دو صندوق خرید و فروش به نام‌های صندوق كالای سرمایه‌ای و صندوق سرمایه خالص را اداره كرده و عمدتا روی نفت و گاز طبیعی سرمایه‌گذاری می‌كند. پیكنز ۷۸ ساله سازمانی را تاسیس كرد كه در سال ۱۹۵۶ به مساپترولیوم تغییر نام داده و به بزرگترین تولیدكننده نفت تبدیل شد و بعدها از این راه ثروتی عظیم كسب كرد.با شرط‌بندی صحیح بر این مساله كه قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۰۶ روبه كاهش می‌رود، وی حدود دو میلیارد دلار از صندوق كالای سرمایه‌ای كسب كرد كه ۵۴ درصد سود به همراه داشت و ۶/۱ میلیارد دلار نیز از صندوق سرمایه خالص كه دو درصد سود به همراه داشت.
پیكنز از سرمایه خود در دو صندوق مزبور، ۹۹۰ میلیون دلار و از ۲۰ درصد سهام خود، ۱۲۰ میلیون دلار كسب كرد.برترین سرمایه‌گذار خصوصی در این فهرست، استفان شوارزمن، رئیس و یكی از بنیانگذاران گروه بلك استون است. شوارزمن ۶۰ ساله، ۳۹ درصد از سهام بلك استون را در اختیار دارد كه روی سهام خریداری شده و املاك سرمایه‌گذاری می‌كند و از این راه درآمد سرشاری را كسب كرده است.
سال گذشته بلك استون از میانگین ۶۲ میلیارد دلار دارایی، ۳/۲ میلیارد دلار سود كسب كرد كه از این میزان، ۹۴۰ میلیون دلار به شوارزمن رسید و درآمد حاصل از سرمایه خالص وی را نیز در برمی‌گرفت. امسال اگر بلك استون با سرمایه‌گذاری مردمی چهار میلیارد دلار افزایش سود داشته باشد، شوارزمن می‌تواند یك میلیارد دلار سود افزوده به جیب بزند.
تعریف فوربز از بهترین‌های وال استریت شامل سرمایه‌داران و تجار بزرگ، سرمایه بانكداران و سرمایه كارآفرینان می‌شود. نمودار مربوط به پرداخت‌ها، درآمدهای حاصل از فروش قسمتی از تجارتخانه را شامل نمی‌شود، اما سود سهام را دربرمی‌گیرد.
برای مثال، درآمد سه تن از تجار عمده گروه سرمایه‌گذاری فورترس در این لیست، سهم آنان از ۸۸۸ میلیون دلار پرداخت شده توسط سرمایه‌گذاران ژاپنی برای ۱۵ درصد سهام فورترس در ماه دسامبر را در برنمی‌گیرد، اما سود سهام پنج نفر از شركای آن كه در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون دلار سود به دست آوردند را شامل می‌شود.
برای فعالانی همچون كارل ایچان نیز درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری وی در صندوق در نظر گرفته شده، اما سرمایه‌گذاری‌های شخصی او خارج از این مقال هستند، به طوری كه درآمد او قابل مقایسه با سایرین باشد.زندگی، مطلوب كسانی است كه صندوق‌های خرید و فروش اعتباری و سرمایه‌های خصوصی را اداره می‌كنند.
این گفته كه استقراض پول ارزان است، به این معنی است كه به دست آوردن سهام خریداری شده، كار آسانی بوده و بازار سهام، بازاری لجام گسیخته است. در سال ۲۰۰۶، صندوق‌های خرید و فروش اعتباری، دارایی خود را با ۲۴ درصد افزایش به ۹/۱ تریلیون دلار رساندند، در حالی كه صندوق‌های سرمایه شخصی با افزایش ۲۱۵ میلیارد دلاری، میزان دارایی‌های خود را به ۷/۱ تریلیون دلار رسانند.
از دوران كورنلیوس واندربیلت تا كنون، وال استریت مكانی مناسب برای كسب ثروت خالص بوده است. در فهرست بهترین‌های وال استریت، ۱۶ میلیاردر به چشم می‌خورد كه تنها چهار نفر آنان جزو مدیران اجرایی هستند.
پوپك محبعلی
منبع:فوربز
منبع : روزنامه هم‌میهن


همچنین مشاهده کنید