جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
تغییر مفهوم بازاریابی در بنگاههای اقتصادی
گفتاری که در زیر خواهید خواند، گزیدهای از مفاهیم بازاریابی است که از منابع اینترنتی گرفته شده است.
برای مدیر هر بنگاه اقتصادی مهم است که نیازهای افراد اجتماع را بشناسد و محصول یا خدمتی را ارائه دهد که رضایت مندی و مطلوبیت را برای مشتری ایجاد کند. به طور ساده هرگاه انتظارات مشتری از کالا یا خدمت برآورده شود، آنگاه رضایت وی فراهم شده است. در واقع مطلوبیت مشتری زمانی برآورده می شود که ارزش تولید کالا یا خدمت دست کم برابر یا بیشتر از ارزش انتظاری مشتری باشد. به نظر میرسد اجرای بازاریابی به مراتب دشوارتر از شناخت و یادگیری آن باشد. اما مفهوم بازاریابی چیست؟ بازاریابی می تواند به مفهوم ایجاد دادوستد و مبادله با هدف برآورد نیازها و خواست افراد تعریف شود.
در فرایند بازاریابی هدف برآورده شدن خواست فرد یا بنگاه اقتصادی است، به طوری که بوسیله آن دادوستد کالا یا خدمت میسر میشود. برای طرفهای مبادله یا دادوستد منافعی نهفته است که شناخت آنها ضرورت دارد. ماموریت بازاریابی شناخت نیازها و آرزوهای افراد جامعه است و در این راستا بازار هدف برای خدمت رسانی به آنها توسط مدیر بنگاه یا فرد مسئول شناسایی میشود. گام بعدی طراحی کالا یا خدمت برای ارائه آن به بازار هدف است. مدیر سازمان یا بنگاه اقتصادی در تلاش است که با هماهنگی نهادههای تولید، کالا یا خدمتی ارائه دهد که منافع مشتری تامین گردد.
با توجه به این گفتار تنها فروش کالا یا خدمت نمیتواند مفهوم بازاریابی را دربرگیرد. بدین ترتیب درک میکنیم که بازاریابی مفهومی بسیار فراتر از فروش محصول بوده و در فرایند بازاریابی فروش تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل میدهد. هدف بازاریابی از نگاه اندیشمند بزرگ بازاریابی پیتر دراکر “Peter Drucker” به صورت زیر است:
" هدف بازاریابی گسترش و افزایش فروش است"
"The aim of marketing is to make selling superfluous."
نگاه دکتر فیلیپ کاتلر “Dr. Philip Kotler” به فروش و بازاریابی جالب توجه است:
"مفهوم فروش از برون به بیرون می نگرد. زاویه نگرش فروش از سطح مرکز تولیدی و کارخانه آغاز میشود. در اینجا به تولید و محصول توجه نشان داده میشود. مدیریت ممکن است برای فروش کالا یا خدمت تصمیم به بازاریابی و تبلیغ برای محصول بگیرد. میبینیم که برای کالا یا خدمت تولید شده برنامهریزی صورت میگیرد و تلاش برای یافتن مشتری آغاز میگردد. به نظر میرسد هزینه بسیاری برای فروش محصول و تبلیغات صورت پذیرد. اما بازاریابی به گونه دیگری مینگرد. مفهوم بازاریابی دارای نگرشی از بیرون به درون است. مدیریت ابتدا به شناخت بازار هدف و نیاز افراد میپردازد. تلاش میشود که تعریف مشخصی برای خواست مشتری بدست آید. بدین ترتیب رضایت و مطلوبیت مشتری با کالا یا خدمتی که او خواهان آن است، فراهم میشود. مدیریت در این شرایط به خوبی می داند که با تامین نیازها و خواستهای مشتری است که اهدافی همچون کسب سود حاصل خواهد شد. بر طبق این تعریف باید پیش از تولید کالا یا خدمت به بازاریابی اندیشید. در واقع فرایند بازاریابی از زمانی آغاز میشود که به نیازهای مشتری رسیدگی شود. هرگاه محصولی بدین شکل طراحی و ساخته شد، آنگاه مساله فروش نمود پیدا خواهد کرد. به نظر میرسد با شناخت جدیدی که از بازاریابی بدست آمد، باید نسبت به تولید کالا یا خدمت به گونه دیگری اندیشید. یافتن مشتری برای محصولی که نیازهای بازارهدف در آن رعایت نشده، تصور مناسبی نیست. هنر بازاریابی در آن است که محصولی تولید شود که مشتری خواهان آن است. در واقع باید نسبت به محصولی که بازار هدف نیاز دارد، توجه کرد و نه فروش آن کالا یا خدمتی که هم اکنون در دست تولید است.
منبع : رهنمون سرمایه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور دولت رئیسی افغانستان گشت ارشاد پاکستان توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سردار رادان هواشناسی قم سیستان و بلوچستان سازمان سنجش فضای مجازی خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو تهران قیمت خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ارز بانک مرکزی ایران خودرو سایپا مسکن
خانواده تلویزیون موسیقی فیلم سریال پایتخت ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه