جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به عملکرد شرکت ملی نفت ایران در سال۱۳۸۵


نگاهی به عملکرد شرکت ملی نفت ایران در سال۱۳۸۵
سال ۱۳۸۵ را شاید بتوان یکی از پربارترین سال های صنعت نفت به شمار آورد، در این میان شرکت ملی نفت ایران با انعقاد قراردادهای مهم در این سال، چهره ای درخشان تر در تاریخ صنعت نفت از خود به جای گذاشت.
از جمله قراردادهای مهمی که در سال گذشته امضا شد، انعقاد قرارداد طرح توسعه فازهای ۱۴ و ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی با دو شرکت انگلیسی - هلندی شل و رپسول وای.پی.اف اسپانیا بود. در شرایط ویژه سیاسی ایران به دلیل صدور اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، همچنین واگذاری بخش وسیعی از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان به پیمانکاران ایرانی از جمله قراردادهای منعقد شده در سال ۱۳۸۵ به شمار می آید که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت.
برخی از کشورها بر این باور بودند که به دلیل شرایط اخیر سیاسی حاصل از مسائل هسته ای ایران، کشوری حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست، اما انعقاد قراردادهای اخیر صنعت نفت با شرکت های معتبر بین المللی، نشان از ثبات و امنیت کاری در ایران دارد و اعمال اینگونه تحریم ها، هیچ تاثیری در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور نخواهد داشت.
با امضای قرارداد بزرگترین پروژه میدان گازی پارس جنوبی ( طرح توسعه فازهای ۱۴ و ۱۳ ) با ظرفیت تولید سالانه ۱۶ میلیون تن «ال.ان.جی»، مقدمات اجرای پروژه « پرشین ال.ان.جی» فراهم و ایران صاحب بزرگ ترین کارخانه «ال.ان.جی» کشور می شود.
طرح توسعه فازهای ۱۴ و ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۳ میلیارد فوت مکعب در روز گاز ترش از مخزن گازی پارس جنوبی، انتقال گاز ترش به محل پالایشگاه واقع در سایت دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، همچنین فرآورش و جداسازی روزانه یکصد و ده هزار بشکه میعانات گازی اجرا می شود.
این گاز به منظور شیرین‌سازی و تبدیل به ال.ان.جی به بخش Persian LNG ارسال می شود. پیش بینی شده است برای سرمایه گذاری در این فاز ۱۰ میلیارد دلار در دو بخش بالا و پایین دستی سرمایه گذاری شود.
از دیگر افتخارات صنعت نفت کشور در سال ۱۳۸۵، کاهش سهام شرکت اینپکس ژاپن در توسعه میدان نفتی آزادگان و واگذاری بخش وسیعی از توسعه میدان به بخش داخلی است.
ایران پس از سه سال مذاکره با کشور ژاپن برای توسعه این میدان و سرانجام با به نتیجه نرسیدن این مذاکرات و پی بردن به توانایی بخش داخلی، سهام «اینپکس» را از ۹۰ به ۱۰ درصد کاهش داد و آن را به شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) واگذار کرد و این فعالیت نیز تبحر و قدرت پیمانکاران داخلی در اجرای طرح های توسعه ای کشور را بیش از پیش نمایان می کند.
شرکت نیکو به عنوان پیمانکار اجرای این پروژه شرکت پترو ایران را به کار گرفته است.
پتروایران هم اکنون، فعالیت و پیشرفت خوبی در واگذاری قراردادهای حفاری و احداث ساختمان سازی داشته است.
انعقاد قرارداد احداث محوطه، ساختمان و مکان‌های صنعتی و ایجاد راه‌های دسترسی میدان نفتی آزادگان به ارزش ۹۵ میلیون دلار میان شرکت توسعه پتروایران و شرکت جهان پارس، اولین قرارداد منعقد شده برای اجرای یشدن توسعه بزرگترین میدان کشف شده نفتی است.
بر اساس این قرارداد، تمام عملیات احداث ساختمان سازی مورد نیاز طرح توسعه میدان نفتی آزادگان، ایجاد راه‌های دسترسی و محوطه سازی دستگاه‌های حفاری با نظارت شرکت توسعه پتروایران به عنوان کارفرما به وسیله شرکت پیمانکاری جهان پارس انجام خواهد شد.
امضای تفاهمنامه حفاری چاه‌های میدان نفتی آزادگان به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار میان شرکت‌های توسعه پترو ایران و شرکت ملی حفاری، از دیگر فعالیت های اجرایی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان است.
در فاز اول این بخش از کار، حفاری ۸ حلقه چاه و در مرحله بعد ۲۹ حلقه چاه پیش بینی شده است. این عملیات از اوایل سال ۱۳۸۶ و پس از احداث محوطه، ساختمان و مکان‌های صنعتی و ایجاد راه‌های دسترسی ایرانت میدان نفتی آغاز می شود.
در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان برای رسیدن به تولید اولیه از آن، فازبندی میدان پیش بینی شده است و در فاز اول این طرح، ۲۰ تا ۲۵ هزار بشکه در روز نفت تولید می شود . با پایان حفاری فاز اول این میدان، مطالعات شبیه سازی و زمین شناسی مخزن به طور کامل انجام خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، عملیات حفاری میدان نفتی آزادگان اواخر فروردین ماه آغاز خواهد شد.
در کنار دو قرارداد نفتی بزرگ یاد شده، فعالیت های دیگری نیز در شرکت ملی نفت ایران طی یک سال اخیر انجام شد که اشاره ای به بخش هایی از این فعالیت ها، خالی از لطف نیست.
● تجاری اعلام شدن میدان نفتی آذر
تفاهمنامه تجاری بودن میدان نفتی آذر میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت «نورسک هیدرو» نروژ امضا و مذاکرات شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با شرکت نروژی «هیدرو» برای توسعه میدان «آذر» در بلوک «اناران» در مرداد ماه ۱۳۸۵ آغاز شد که انجام این مذاکرات به زمانی حدود ۶ ماه نیاز داشت.
پس از پایان مذاکرات در صورتی که دو طرف برای توسعه این میدان به توافق برسند، انجام عملیات توسعه میدان آذر به شرکت «هیدرو» واگذار می شود؛ در غیر این صورت پس از ۶ ماه از اعلام تجاری شدن میدان، مناقصه برگزار می شود که شرکت اکتشاف کننده نیز می تواند در این مناقصه حضور یابد.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، حجم ذخایر نفت ارزیابی شده میدان اناران را بیش از یک میلیارد بشکه اعلام کرده و گفته بود شرکت ملی نفت ایران تولید روزانه ۵۸ هزار بشکه نفت خام از میدان آذر را پیش بینی کرده است.
مطالعات لرزه نگاری میدان اناران در سال ۲۰۰۱ آغاز و فعالیت‌های اکتشافی در چاه اول میدان آذر در سال ۲۰۰۳ و اکتشاف بزرگ در میدان اناران، در سال ۲۰۰۵ انجام شده است.
در اجرای عملیات اکتشاف در بلوک اناران، شرکت نروژی «نفت و گاز هیدرو زاگرس» بر اساس قرارداد انجام ۷۸۰ کیلومتر عملیات لرزه نگاری دو بعدی به همراه تعبیر و تفسیر آن، حفاری سه حلقه چاه اکتشافی و دو حلقه چاه توصیفی را بر عهده داشته است.
● انعقاد قرارداد عملیات اکتشاف و توسعه همزمان بلوک گرمسار
قرارداد اجرای عملیات اکتشاف و توسعه همزمان نفت و گاز در بلوک گرمسار، میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی «سینوپک» به امضا رسید.
اجرای عملیات اکتشاف در بلوک گرمسار در گستره ۱۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع انجام می شود و در این قرارداد پیمانکار متعهد شده است حداکثر استفاده از توان داخلی کشور را در اجرای این پروژه لحاظ کند.
قرارداد یاد شده، سومین قرارداد شرکت ملی نفت ایران با شرکت های چینی و دومین قرارداد با شرکت سینوپک است. امضای این قرارداد پس از انعقاد دو قرارداد بلوک زواره - کاشان (اکتشاف) و کوهدشت (اکتشاف و توسعه) با شرکت های نفتی چینی و برای اکتشاف سریعتر منابع هیدرو کربوری همچنین به دنبال انجام مناقصه های بین المللی عملیات و اکتشاف و توسعه نفت و گاز صورت گرفته است.
● انعقاد قرارداد اکتشاف و توسعه همزمان بلوک خرم آباد
سال گذشته همچنین قرارداد اکتشاف و توسعه همزمان بلوک «خرم آباد»، ‌چهارمین بلوک از ۱۶ بلوک هیدرو کربوری کشور، میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت نروژی «هیدرو زاگرس»‌ به امضا رسید.
حداقل تعهد پیمانکار برای اجرای این پروژه ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است و در صورت دستیابی به منابع هیدرو کربوری در بلوک «خرم آباد»، پیمانکار می تواند تا مبلغ ۵۸ میلیون دلار نیز برای انجام عملیات اضافی احتمالی و اختیاری در منطقه هزینه کند که در مجموع سقف تعهدهای پیمانکار تا مبلغ ۱۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت.
● برگزاری مناقصه ۱۷ بلوک نفتی در قالب قراردادهای اکتشاف و توسعه همزمان
مناقصه ۱۷ بلوک نفتی در قالب قراردادهای اکتشاف و توسعه همزمان ۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در وین اتریش برگزار شد. طبق گزارش های اولیه تا پیش از پایان سال ۸۵ اسناد مناقصه بلوک های یاد شده توسط ۶ شرکت داخلی خریداری شده و تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۸۶ نیز شرکت ها فرصت دارند اسناد را خریداری کنند.
حداقل سرمایه‌گذاری برای ۱۷ بلوک یاد شده بیش از ۴۶۰ میلیون یورو است و در زمینه قیمت اسناد مناقصه این بلوک نیز قیمت‌‌های متفاوتی ارائه شده که بیشترین قیمت اسناد مناقصه ۳۸ هزار یورو است.
وسعت ۱۷ بلوک نفتی ۱۲۸ هزار و ۹۸۰ کیلومتر مربع است و از بلوک‌های یاد شده، ۱۲ بلوک با عنوان‌های «ایلام، دانان، فسا، بندرعباس، قوچان، کلات،‌ راز، مراوه تپه، مغان ۱ و ۲ و ‌ نفت شهر» در خشکی و ۵ بلوک «الوند، دیر، لاله، فردوسی و تابان» در خلیج فارس قرار دارند.
● برگزیده شدن شرکت عملیات اکتشاف نفت در مناقصه لرزه نگاری ۴ بلوک اکتشافی در ازبکستان
شرکت عملیات اکتشاف نفت در مناقصه لرزه نگاری ۴ بلوک اکتشافی در ازبکستان بر گزیده شد و این نخستین پروژه برون مرزی این شرکت است که در گستره ۷۰۰ کیلومتری اجرا می شود.
مناقصه لرزه نگاری ۴ بلوک اکتشافی در ازبکستان توسط شرکت پترو ناس مالزی برگزار شده است و شرکت عملیات اکتشاف نفت در راستای ارزیابی پیشنهادهای فنی ارائه شده و کیفیت بالای این پیشنهاد ها،به عنوان برنده پروژه لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی چهار بلوک هیدروکربوری در ازبکستان شناخته شد. لرزه نگاری ۴ بلوک یاد شده به صورت مجزا در گستره ۲۶۲، ۱۳۰، ۱۶۱ و ۱۴۸ کیلومتر مربع انجام خواهد شد.
● قطعی شدن ۹ هدف اکتشافی گاز براساس داده های لرزه نگاری
سال گذشته همچنین ۹ هدف اکتشافی گاز بر اساس داده های لرزه نگاری و به منظور اجرای عملیات حفاری در قالب برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، قطعی اعلام شد.
بر اساس نتایج عملیات لرزه نگاری که سال ۱۳۸۴ و پیش از آن در برخی از اهداف گازی کشور انجام شد، ۹ هدف اکتشافی گازی برای انجام عملیات حفاری مورد توجه قرار گرفته و مناطق «هالگان» در شرق عسلویه، «خیام» و «مدار» در حاشیه خلیج فارس، «باغون»، «سفید باغون»، «سفید دنگ»، از جمله اهداف اکتشافی تعیین شده است که حفاری دو هدف اکتشافی آن دردست اجراست.
با اکتشاف های میدان های جدید گازی تلاش شده است تراز منفی گاز کشور در چشم انداز ۲۰ ساله کشور برطرف شود.● انعقاد قرارداد عملیات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی
قرارداد عملیات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی میان شرکت های «پتروپارس» و «هورایزن» به ارزش تقریبی قرار داد یاد شده ۵/۳ میلیون دلار است امضا رسید.
به گزارش خبرنگار شانا، مدیر پروژه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی شرکت پترو پارس، در مراسم امضای قرارداد عملیات ژئوتکنینک و ژئوفیزیک این فاز گفت: ارزش تقریبی قرار داد یاد شده ۵/۳ میلیون دلار است.
این قرارداد، با هدف شناختن جنس زمین و لایه های آن برای شناسایی وضعیت فیزیکی کف دریا، همچنین ارایه طرح مناسب برای نصب خطوط لوله، جکت ها و دیگر سازه های دریایی برای منعقد شده است.
با انجام عملیات ژئوفیزیک و حفر گمانه ها و ارایه گزارش های مقدماتی و نهایی شرکت پیمانکار به «پتروپارس»، نتایج برداشت های دریایی در طراحی پایه و تفصیلی تاسیساتی که در مرحله بعد در دریا نصب می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
در اجرای عملیات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک، دو شرکت « رصد ایران و ماندرو »، همکاران ایرانی شرکت «هورایزن» هستند. انعقاد قرارداد ساخت جکت های فزا ۱۲ پارس جنوبی
● امضای قرارداد طراحی واحدهای شیرین سازی گاز فاز ۱۲ پارس جنوبی
قرارداد طراحی واحدهای شیرین سازی گاز پروژه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی میان شرکت فرانسوی پرازرنات (Prosernat) و شرکت پتروپارس به ارزش یک و نیم میلیون یورو منعقد شد.
شرکت پرازرنات زیر نظر شرکت IFP (Institut Francais du Petrole) است و واحدهای شیرین سازی گاز فازهای یک و دو پارس جنوبی نیز تحت لیسانس این شرکت است.
طراحی واحدهای شیرین سازی گاز پروژه فاز ۱۲ در دو مرحله اجرا می‌شود و در مرحله اول در مدت پنج ماه مدارک لازم برای طراحی پایه که پیش نیاز مهندسی تفصیلی است، تهیه می‌شود.
همچنین مرحله دوم طراحی زمانی که پیمانکار EPC پروژه مدارک نهایی را تهیه می کند، بررسی و تایید می‌شود.
ظرفیت پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی، ۳ میلیارد فوت مکعب و شامل دو بخش تثبیت میعانات گازی و شیرین سازی گاز است.
● امضای قرارداد تسطیح و آماده سازی اراضی پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی
قرارداد تسطیح و آماده‌سازی اراضی پروژه فاز ۱۲ میان شرکت پتروپارس و شرکت "فاطر کوثران جنوب با ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال، به عنوان نخستین فعالیت برای شروع عملیات اجرایی بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی امضا شد.
این قرارداد شامل آماده سازی ۱۸۰ هکتار اراضی منطقه تنبک است که شامل فعالیت‌های خاک‌برداری، خاک‌ریزی، زهکشی و دیگر فعالیت‌های مربوط به آماده سازی ورود پیمانکار اصلی برای نصب تجهیزات پالایشگاه است.
با انجام این بخش از کار،پیمانکار «ای.پی.سی» برای نصب تجهیزات پالایشگاه کار خود را آغاز خواهد کرد.
● قرارداد ساخت جکت های فاز ۱۲ پارس جنوبی امضا شد
سال گذشته قرارداد ساخت جکت های فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز بین شرکت پتروپارس و شرکت کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو) به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد، ساخت سکوهای سرچاهی اس.پی.دی.۱۴، اس.پی.دی.۱۵ و اس.پی.دی.۱۶ به صورت مهندسی، خرید، ساخت و نصب در دریا (ای.پی.سی.آی) انجام خواهد شد.
وزن هر یک از سکوها به همراه شمع ها و ملحقات آن درحدود ۳۳۰۰ تن و در مجموع ۱۰ هزار تن است.ارزش این قرارداد ۶۲ میلیون و ۸۶۶ هزار دلار و مدت زمان اجرای این پروژه ۱۳ ماه است که سکوهای اس.پی.دی.۱۵ در ۱۱ ماه، اس.پی.دی.۱۴ در ۱۲ ماه و سکوهای اس.پی.دی.۱۶ در ۱۳ ماه آماده نصب در دریا خواهند شد.
فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به تنهایی معادل ۳ فاز این میدان گاز تولید خواهد کرد.
براساس برنامه‌ریزی، روزانه معادل ۲۸ میلیون مترمکعب گاز شیرین برای تامین مصارف داخلی و ۵۶ میلیون مترمکعب در روز برای عرضه به پروژه ( NIOC LNG )، از سه سکوی تولیدی دریایی در این فاز گاز برداشت خواهد شد.
● انعقاد قرارداد فازهای ۱۵ و ۱۶ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی
در سال ۱۳۸۵ قرارداد فازهای ۱۵ و ۱۶ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی میان اعضای کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، «ایزو ایکو» و شرکت صنایع فراساحل(صف) با ارزش مالی ۲ میلیارد و ۹۷میلیون دلار به صورت ترک تشریفات منعقد شد.
ساخت خطوط لوله دریایی فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی را شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ساخت دو سکوی تولید و فرآورش این دو فاز را شرکت های «صف» و «ایزو ایکو» بر عهده دارند.
فازهای ۱۵ و ۱۶ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی که مشابه فازهای ۱۷ و ۱۸ این میدان است، با هدف برداشت روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز از مخزن و تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع از هر یک از این فازها اجرا خواهد شد. تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد از دیگر هدف های توسعه این فازها اعلام شده است.
در مرحله نخست برگزاری مناقصه اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان پارس جنوبی قرار بود،قرارداد اجرای این فازها در خرداد ماه سال ۱۳۸۴با کنسرسیوم «ایکرکاورنر»، «صدرا» و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا قطعی شود که با خروج شریک خارجی این کنسرسیوم، این کار به تعویق افتاد و از این رو اجرای پروژه توسعه این فازها متوقف شد.
● انعقاد قرارداد ساخت و اجاره دو دستگاه دکل حفاری

در سال گذشته قرارداد ساخت و اجاره دو دستگاه دکل حفاری میان شرکت های نفت و گاز پارس، شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به ارزش ۲۳۳ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار نیز به امضا رسید.
امضای این قرارداد در راستای ساخت دو دستگاه « جک_ آپ » با طول پایه ۱۴۰ متر و قابل استفاده در آب های خلیج فارس است.این دکل ها پس از ساخت به مدت ۵ سال در اجاره شرکت نفت و گاز خواهد بود.
● امضای قرارداد اجاره دکل حفاری در پارس شمالی
قرارداد اجاره یک دستگاه دکل حفاری دریایی میدان گازی پارس شمالی میان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی حفاری ایران به منظور اجرای عملیات حفاری در میدان گازی پارس شمالی در سال ۱۳۸۵ امضا شد.
اجاره بهای این دکل با عنوان دکل «مدرس»، برای مدت پنج سال، بیش از ۸۹ میلیون یورو است که این رقم متاثر از نرخ جهانی و ۲۰ درصد زیر قیمت نرخ های بین المللی است.
● واگذاری فعالیت‌های رو زمینی میدان نفتی یادآوران به بخش داخلی
سال گذشته مقامات شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که برای توسعه میدان‌های نفتی کشور منتظر هیچ کشوری نمی مانیم، فعالیت‌های روزمینی میدان نفتی یادآوران اعم از مین روبی، جاده سازی و مشخص شدن محل چاه‌ها، به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) واگذار شد.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای عملیات روزمینی میدان یادآوران ۹۲۰ میلیارد ریال است واین فعالیت به منظور تسریع در اجرای طرح توسعه میدان یادآوران انجام می‌شود.
در حال حاضر به منظور توسعه میدان یادآوران بخش عمده‌ای از توافق‌ها با شرکت ساینوپک چین انجام شده است و با امضای قرارداد توسعه این میدان، بخش یادشده از حیطه فعالیت ساینوپک خارج می‌شود.
میدان نفتی یادآوران با بیش از ۱۷ میلیارد بشکه نفت‌خام درجا و بیش از ۳ میلیارد بشکه نفت‌خام قابل برداشت، از بزرگ ترین میدان‌های توسعه نیافته دنیا به شمار می‌رود که برای تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت‌خام در دو فاز تولیدی از این میدان برنامه‌ریزی شده است.
مفاد انعقاد قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت ساینوپک چین هم اکنون نهایی شده و از مدیرعامل شرکت ساینوپک چین دعوت شده است تا برای امضای این قرارداد به ایران بیاید.
● امضای موافقتنامه توسعه میدان گازی پارس شمالی
امضا موافقتنامه توسعه میدان گازی پارس شمالی که برای توسعه بخش بالادستی و پائین دستی آن که در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی «سینوک»‌ از دیگر دستاوردهای صنعت نفت در سال ۱۳۸۵ به شمار می رود.
این میدان گازی در قالب چهار فاز توسعه می‌یابد که گاز استحصالی به تولید LNG اختصاص خواهد یافت. نیمی از LNG تولیدی متعلق به شرکت ملی نفت و نیم دیگر متعلق به شرکت چینی "سینوک" خواهد بود.
میدان گازی پارس شمالی، یکی از بزرگ ترین میدان‌های مستقل گازی کشور است. این میدان در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی کشف و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع شده است. میزان گاز درجای این میدان حدود ۹/۵۸ تریلیون فوت مکعب و گاز قابل استحصال آن حدود ۲/۴۷ تریلیون فوت مکعب و از نوع گاز ترش است.
● امضای تفاهمنامه طرح توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس
تفاهمنامه (ام.او.یو) طرح توسعه میدان‌های گازی گلشن و فردوس میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت SKS Ventures مالزی نیز سال گذشته امضا شد.
پس از امضای تفاهمنامه، شرکت SKS Ventures مالزی مطالعات تکمیلی به منظور انجام و توسعه میدان‌های گازی گلشن و فردوس را برای امضای قراداد نهایی انجام می دهد. مجموع ارزش این قرارداد با احتساب بخش بالادستی، پایین دستی و حمل و نقل حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
● بهره برداری از میدان های گازی هما، شانول و وراوی
در روزهای سرد زمستان سال ۸۵ سه میدان گازی هما، وراوی و شانول نیز با ظرفیت ۵/۳۷ میلیون متر مکعب آماده به منظور تامین خوراک پالایشگاه پارسیان ۲ به بهره برداری رسید.
با راه اندازی فازهای تکمیلی پالایشگاه پارسیان ۱و۲، ظرفیت منطقه پارسیان به ۹۰ میلیون مترمکعب گاز در روز افزایش می‌یابد.
● مهار آتش چاه شماره ۲۳ کنگان
چاه شماره ۲۳ کنگان با بهره گیری از ابتکار، توانمندی و امکانات متخصصان ایرانی تیرماه سال گذشته مهار شد.
وقوع زمین لرزه در عمق ۶۴ متری چاه شماره ۲۳ کنگان موجب جدا شدن لوله های جداری کیسینگ و آتش سوزی در این حلقه چاه شده بود. برای مهار آتش این حلقه چاه که یکی از پدیده های خاص در عملیات نفت و گاز به شمار می رود دو حلقه چاه مایل حفاری شد.
● راه اندازی واحد نمک زدایی چشمه خوش
واحد نمک زدایی چشمه خوش با ظرفیت فرآورش نفت نمکی به میزان ۷۵ هزار بشکه در روز به بهره برداری رسید. اجرای این پروژه حدود ۵/۷۳ میلیارد ریال و ۸/۶ میلیون دلار هزینه ارزی در بر داشته است.
● امضای توافقنامه همکاری ایران و استرالیا برای توسعه دو میدان گازی
توافقنامه توسعه میدان های گازی گشوی جنوبی و سلخ بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت ال.ان.جی استرالیا امضا شد.
میزان ذخیره گاز میدان سلخ واقع در جزیره قشم، ۲/۱ تریلیون فوت مکعب است و پیش بینی می شود تولید گاز این میدان ۳ میلیون مترمکعب در روز باشد. میزان ذخیره گاز میدان گشوی جنوبی نیز در غرب بندرعباس ۵ تریلیون فوت مکعب تخمین زده شده است و تولید روزانه این میدان ۱۵ میلیون مترمکعب پیش بینی می شود.
کلیات این توافقنامه برای فاز اول تولید ۵ میلیون مترمکعب گاز و تبدیل آن به ال.ان.جی است. پیش بینی شده است توسعه و احداث کارخانه ال.ان.جی میدان سلخ در برآورد اولیه به ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و برای توسعه پالایشگاه گشوی جنوبی نیز به حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد.
● امضای قرارداد طرح جمع آوری گازهای همراه نفت خارگ
انعقاد قرارداد طرح جمع آوری گازهای همراه نفت خارگ نیز در سال گذشته انجام شد.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به درآمد سالانه ۷۱۹ میلیون دلار از این طرح، این میزان درآمد را حاصل فروش محصولات کارخانه « ان.جی.ال» خارگ که شامل گاز سبک، ‌اتان، ‌پروپان، ‌بوتان، پنتان و میعانات گازی است، دانست.
تولید محصولاتی با ارزش تقریبی ۷۱۹ میلیون دلار در سال، تأمین خوراک واحد الفین و متانول ۲ پتروشیمی خارگ، جلوگیری از آلودگی محیط زیست به ویژه با وجود ۵/۱۲ درصد هیدروژن سولفوره گازهای یاد شده و تزریق گازهای اسیدی جدا شده از محصولات NGL به مخزن زیرزمینی غیر تولیدی از دیگر اهداف این پروژه است.
● خرید و اجاره ۸ فروند هلیکوپتر
صنعت نفت به منظور جا به جایی کارکنان در مناطق عملیاتی نفتی و گازی، ۶ فروند هلیکوپتر خریداری و ۲ فروند هواپیما اجاره کرد. این اقدام با هدف جا به جایی کارکنان مناطق صعب العبور عملیاتی در خوزستان، فارس و بوشهر انجام شد.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید