شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مواظب پای خرگوش باش!


مواظب پای خرگوش باش!
▪ محصول: پارامونت پیكچرز ۲۰۰۶
▪ نویسنده: آلكس كورتزمن، رابرت اوركی و جی جی آبرامز
▪ تهیه كننده: تام كروز- پاولاواكنر
▪ بازیگران: تام كروز، فیلیپ سیمورهافمن، وینگ ریمز، بیلی كراداپ، میشله موناگان
زمانی كه تام كروز در فیلم چهارم جولای ایفای نقش می كرد در جامعه سینما بازیگر جدی به حساب نمی آمد. هنرنمایی در كنار ستارگانی چون جك نیكلسون یا هافمن نیز به جز جریانی پولساز جایگاهی در هالیوود به او اعطا نكرد.
كروز به همراه نیكول كیدمن، همسر آن دوره اش با آن كه گیشه را در تسخیر خود داشتند در نقدهای جدی سینما عروسك های هالیوودی نامیده می شدند. كروز تا پایان دهه ۹۰ تنها هنرپیشه ای بود كه تمام فیلم هایش وارد باشگاه صدمیلیونی شدند. این یك ركورد عجیب برای او به حساب می آمد.
فیلم های درخشان مرد خوب و ماموریت غیرممكن در كارنامه همین سال هایش به چشم می خورد. زمانی كه استنلی كوبریك تصمیم می گیرد از یك زوج واقعی هالیوودی برای ایفای نقش در آخرین فیلمش، استفاده كند بسیاری از كارگردانان به كوبریك خرده گرفتند كه اثرش با حضور این هنرپیشگان نابود خواهد شد. پس از پایان ساخت فیلم و درست چند روز پیش از مرگ، استنلی كوبریك زمانی كه آخرین ساخته خود را در گروه تولید كننده می بیند، فیلم را از آن سه نفر می داند؛ كوبریك، كروز و كیدمن.
تولیدات معمول هالیوود جایی بود كه نیكول كیدمن همواره در آن حضور داشت، اما او نیز مسیر تازه ای را در پیش گرفت. تام كروز نیز به دلیل نقدهای مثبتی كه درباره بازی اش شد به شدت مورد توجه قرار گرفت. كروز همان زمان نیز با بازی در یك نقش متفاوت در ماگنولیا ثابت كرد كه می خواهد بازیگر نقش متفاوت باشد.
ماموریت غیرممكن، برگردان مجموعه ای تلویزیونی است كه در دهه ۷۰ پخش می گردید. مجموعه تلویزیونی ماموریت غیرممكن كه در دهه ۷۰ ساخته شد مجموعه پرطرفداری بود. این مجموعه در ایران نام «بالاتر از خطر» به خود گرفت كه به دلیل موسیقی معروف و سرشار از هیجان، مخاطبان بسیاری را به خود جلب نمود. هالیوود دو دهه بعد تصمیم گرفت از آن یك ورسیون سینمایی بسازد.
یكی از مهمترین نقاط تمایز فیلم و سریال در شیوه پرداخت شخصیت ها بود. در سریال این كل گروه است كه در سیمای قهرمان ظاهر می شود. جمعی كه دست به كارهای خطرناك می زنند ولی در نسخه سینمایی، فیلمنامه با محوریت یك ستاره نگاشته شد. زمانی كه نخستین فیلم از این سه گانه تهیه شد كروز و دی پالما بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند.
دی پالما تسلط چشمگیر خود بر ابزار را چنان به رخ كشید كه مخاطب در مواجهه با آنچه از تلفیق بازی درخشان كروز در رویارویی با خطر می دید حیرت خویش را به وضوح عیان می كرد. فروش خیره كننده نخستین فیلم از این سه گانه و جاه طلبی تام كروز جای تردید برای ادامه ساخت فیلم باقی نگذاشت و درست زمانی كه روزهای درخشان زندگی اش با بازی در فیلم كوبریك شكل می گرفت برای آینده رویایی خود در ماموریت غیرممكن ۲ اندیشه هایی فراتر از باور داشت.
با شروع دوره ای تازه در زندگی، كروز مسیرهای زندگی را در امتداد هم طی می نمود. او زندگی جدیدی با كتی هولمز آغاز كرده بود. بازی در دو فیلم جنگ دنیاها و گزارش اقلیت آثار شاخص اسپیلبرگ نیز او را كانون توجه همگان قرار داد.
ماموریت غیرممكن ۲ به كارگردانی جان وو هیچ شباهتی به فیلم اول نداشت. حادثه پردازی محور اصلی فیلم قرار گرفت و ماموریت غیرممكن ۲ به همراه موسیقی بی نظیر خود اكشن روز هالیوود گردید. فیلم با رفتن دی پالما بخش زیادی از اعتبار هنری اش را از دست داد، اما از تمام قواعد روز از صحنه های اكشن تا حس شاعرانگی بهره برد و گیشه مناسب را به همراه نقد مساعد منتقدان به همراه آورد.
تكرار این موفقیت باعث شكل گیری اندیشه ساختن فیلم سوم گشت. «تندی نیوتن» بازیگر نقش زن در قسمت دوم برای ایفای نقش در فیلم سوم به كروز جواب رد داد. او تلاش كرد رضایت او را كسب كند، اما با منتفی شدن حضورش خط اصلی داستان به كلی تغییر كرد و كروز ناچار شد با تغییراتی بنیادین كه پنج سال به طول انجامید فیلم را شروع كند.
گروه تولید ابتدا باید چند مشكل عمده را حل می كرد. كروز خود در راس این گروه قرار داشت. نخست انتخاب كارگردانی كه اعتبار هنری لازم را داشته باشد و قادر باشد فیلمی بینابین آثار قبل بسازد. او ابتدا به سراغ آنگ لی رفت كه برای كروز ایده آل ترین فرد بود. آنگ لی خود را به این دلیل شرمنده كروز كرد كه پیشنهادی برای ساخت هالك داشت پس از آن كه دیوید فینچر و جوكارناهان به او جواب رد دادند. جی جی آبرامز سازنده سریال های تلویزیونی نظیر آلیاس و گمشده و فلیسیتی پذیرفت نخستین اثر سینمایی خود را بسازد. مشكل دوم انتخاب نقش اصلی مرد بود كه میشل نوماهان آن را بازی می كند و نقش اصلی زن را میشله موناگان.
نقش منفی فیلم را سیمور هافمن (برنده اسكار امسال بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در كاپوتی) ایفا می كند.
ماموریت اتین هانت در ماموریت غیرممكن ۳ مبارزه با انسان شروری به نام «اوون دیوین» با بازی هافمن می باشد. او با پرستاری به نام جولیا (میشله موناگان) نامزد كرده. جولیا تصور می كند هانت مامور كنترل ترافیك بزرگراه است. او در طول مبارزه باید پای خرگوش را كنترل كند. پس از حمله های ناگهانی و به دست آوردن پای خرگوش اتین از مدیرش سوال می كند كه پای خرگوش چیست؟ او در پایان فیلم می فهمد كه پای خرگوش چیزی نیست جز مك گافین. درست مثل ویروسی مرگبار در قسمت دوم یا فایل كامپیوتری قسمت اول. اوون یك قاچاقچی اسلحه است كه برای تسلط بر جهان نقشه های شومی در سر دارد. اوون برای رسیدن به هدفش جولیا را می رباید. اتین پس از یك دوره آموزش ویژه ماموریت غیرممكن به همان اعمال محیرالعقول می پردازد.
در ارایه تعریف درستی از مك گافین ذكر این نكته از هیچكاك ضروری است كه در مصاحبه با تروفو دقیق ترین تعریف را ارایه كرده است. به گفته هیچكاك روزی مردی انگلیسی در قطار نشسته بود و بسته ای بالای سرش قرار داشت. مسافری در مورد بسته از او سوال می كند. پاسخ می شنود كه این مك گانین است. مسافر می پرسد مك گانین چیست؟ و پاسخ می شنود كه همان است كه با آن در اسكاتلند شیر شكار می كنند. مسافر می پرسد، اما اسكاتلند كه شیر ندارد و پاسخ می شنود كه پس این مك گافین نیست!
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید