جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تعلیقی متفاوت در یکی از زیباترین فیلم های هیچکاک


تعلیقی متفاوت در یکی از زیباترین فیلم های هیچکاک
«مرد عوضی» یكی از زیباترین فیلم های هیچكاك است. این فیلم ساختاری مستند دارد و فارق از مشخصات ویژه سایر فیلم های هیچكاك است. به گزارش ایسنا، «مرد عوضی» محصول سال ۱۹۵۶ آمریكا است كه در مدت زمان یك ساعت و ۴۵ دقیقه به شیوه سیاه و سفید ساخته شده است.
● درباره فیلم
هیچكاك در «مرد عوضی» به روایت كردن یك داستان واقعی،درمكان های واقعی و با اشخاص واقعی می پردازد. این كارگردان در مصاحبه ای درباره سینمایی «مرد عوضی» گفته است: زندگی واقعی را به مراتب وحشتناك تر از هر داستانی می بینم و این درست همان چیزی است كه در مرد عوضی به تصویر كشیده ام.
هیچكاك در این فیلم نوعی جدید از تعلیق را به مخاطب عرضه می كند و حتی در پایان فیلم نیز تماشاگر را به جهان آرام باز نمی گرداند او تنها به صورت خبری به تماشاگرش اطلاع می دهد كه پس از دوسال سلامت خود را بازیافته و به جمع خانواده اش باز می گردد. تم سینمایی «مرد عوضی» را در بسیاری از آثار دیگر هیچكاك نیز می توان یافت اما این فیلم به لحاظ نزدیكی به یكسری اتفاقاتی كه در حال وقوع است، منحصر به فرد به نظر می رسد.
در تمامی فیلم های هیچكاك یك تم اصلی به عنوان هویت ابدی وجود دارد و شخصیت های فیلم به دلیل ضعف و كمبود وتردید ومسائل دیگری كه دارند معمولا فاقد هویت مشخصی هستند یا سعی می كنند هویت بارز شخص دیگری را كسب كنند كه یا به صورت اشتباه شكل می گیرد. برای مثال در «مرد عوضی» می بینیم كه مردی اشتباهی به جای دیگری دستگیر و روانه زندان می شود. اما در حقیقت بخشی از این هویت مرد عوضی به عمد پیش می آید.
● داستان فیلم
هیچكاك مرد عوضی را بر اساس فیلمنامه ای مشترك از مكسول اندرسون و آنگوس با نام «داستان حقیقی» كریستوفر امانوئل بالسترو بوده است. فیلم در ژانر درام جنایی و نوار قرار می گیرد و داستان مرد بی گناهی به نام بالسترو را به تصویر می كشد كه به جای دزدی حرفه ای به زندان می افتد. همسر بالسترو پیش از دستگیری وی دچار دندان درد شده است. اما به دلیل هزینه بالای درمان نمی تواند به دكتر مراجعه كند. بالسترو برای دریافت پول درمان از بیمه به آن جا می رود، اما در همین محل است كه دستگیر می شود. در آخرین روزهایی كه قرار است حكم در مورد او اجرا شد، پلیس متوجه اشتباه خود شده و مرد عوضی آزاد می شود.
● درباره فیلمساز
هیچكاك درباره آثار خود می گوید: بعضی فیلم ها برش هایی از زندگی هستند اما فیلم های من برشی از كیك هستند.سرآلفرد جوزف هیچكاك در سال ۱۸۹۹ در انگلیس به دنیا آمد. پدر او دیلیم هیچكاك، میوه فروش بود كه او را یك كاتولیك كامن بار آورده بود. هیچكاك در جوانی به كالج سنت ایگ ناتیوس پیوست. او در سال ۱۹۲۰ به عنوان طراح تیتراژ فیلم های سینمایی وارد عالم سینما شد و پس از مدتی در استودیوی فیلمسازی لاسكی كار خود را آغاز كرد. هیچكاك در عرض دو سال برای تمام فیلم هایی كه در این استودیو ساخته می شد تیتراژ ساخت. در سال ۱۹۲۳ هیچكاك این شانس را یافت تا وارد حرفه كارگردانی شود. چرا كه كارگردان سینمایی «همیشه به همسرت بگو» وسط فیلمبرداری بیمار شد و هیچكاك فیلم را تمام كرد. روسای كمپانی فیلمسازی كه تحت تاثیر كار هیچكاك قرار گرفته بودند، به او فرصت دادند كه نخستین كارگردانی اش را در فیلم «شماره ۱۳» تجربه كند. پس از آن هیچكاك سینمایی های بسیاری را كارگردانی كرد كه از جمله می توان به «مستاجر»، «مردی كه زیاد می دانست»، «ربكا»،«حق السكوت»، «پنجره عقبی»، «روانی»، «پرندگان»، «خبرنگار خارجی»، «سرگیجه» و «شمال از شمال غربی» اشاره كرد.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «مرد عوضی» هنری فوندا، نقش مجرم بی گناهی را بازی می كند و توانسته است با ارائه یك ایفای نقش درخشان به ایجاد تعلیق در فضاهای خاص هیچكاك كمك كند. علاوه بر فوندا، بازیگرانی چون ورامایلز، آنتونی كوایل، هارولد استون، جان هلدابراند و دورین لانگ در «مرد عوضی» به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید