جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


روایتی تلخ از یک موقعیت طنز


روایتی تلخ از یک موقعیت طنز
«هم نفس»، وام دار قواعد سینمای قصه گوست.این فیلم در بستری مبتنی بر الگوهای سنتی ملودرام ایرانی شكل گرفته كه تخصص كارگردانی مثل فخیم زاده است. «هم نفس» به كارگردانی مهدی فخیم زاده، محصول سال ۱۳۸۲ است كه در گونه كمدی- اجتماعی قرار می گیرد و از این پس یكشنبه هاروی آنتن شبكه دو سیما خواهد رفت.
«هم نفس» روایت تلخی از یك موقعیت طنز است. فخیم زاده پس از ده سال دوری از سینما، با این فیلم دوباره به سراغ كاراكترهای محبوب خود، بیماران روانی رفت. این فیلم از معدود فیلم های جشنواره بیست ودوم بود كه تدوین و صداگذاری آن با استفاده از سیستم دیجیتالی انجام شد. بابك غفوری آذر در نقدی بر «هم نفس» از این فیلم به عنوان اثری ناامیدكننده یاد كرده است و می افزاید: مهدی فخیم زاده بازگشتی ناامیدكننده به سینمای ایران دارد.
شنیده های تولید و حاصل آبرومند ساخته های تلویزیونی فخیم زاده به اضافه انتخاب فیلم برای مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، این انتظار را به وجود آورده بود كه «هم نفس» اثر قابل توجهی است، اما همه این پیش بینی ها با تماشای ۱۵ دقیقه از فیلم بر باد می رود.فخیم زاده در این فیلم صرفا عمده توجهش را به ریتم و حفظ نوعی ایجاز گیج كننده متمركز كرده است و با این تصور كه همچنان برای تماشاگر نیمه اول دهه ۶۰ سینمای ایران فیلم می سازد به موعظه گری های به شدت اخلاقی رو می آورد.
خسرو نقیبی نیز در نقدی با عنوان «حركت برخلاف جهت جریان آب» درباره هم نفس می نویسد: برای مهدی فخیم زاده، «هم نفس» می تواند بازگشتی موفق تلقی شود، اگر البته فیلم را قدرت نمایی او در كارگردانی و فیلمنامه نویسی بدانیم. اما از سویی دیگر، فیلم می تواند یك شكست تمام عیار هم باشد؛ «هم نفس» حركتی است برخلاف جهت جریان آب و در سینمای ما، حركات خلاف جهت معمولا با استقبال چندانی روبه رو نمی شوند.فیلمنامه «هم نفس» را مهدی فخیم زاده به نگارش درآورده است.
داستان این فیلم درباره بهروز و شیرین،زن و مردی است كه می خواهند با هم ازدواج كنند، اما از آنجا كه هردوی شان سابقه بیماری روانی دارند اطرافیان سر راهشان قرار می گیرند. در این میان خانم دكتر معتمدی به كمكشان می آید كه خود ماجراهایی را به همراه دارد.فیلمنامه در زمینه و درحكم پیرنگ اصلی به شخصیت بهروز، معلول ذهنی پرداخته و تقابل با محیطی را كه سعی در ایزوله كردن او دارد به شیوه ای نسبتاً مستقیم و با توسل به كلیشه های امتحان پس داده ای همچون زیر آب زدن های كاراكترهای فرعی و ترس مضحك همسایه هاصورتی نمایشی بخشیده است. بهروز،حین یكی از گریزهای متداولش از آسایشگاه، در هیبت مرد خانواده فرو می رود! و از مهلكه می گریزد. فخیم زاده معتقد است این اثر به انگ های اجتماعی می پردازد و داستان آن تا ۱۰۰ سال دیگر نیز تازگی دارد.مهدی فخیم زاده در سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد.
وی لیسانس ادبیات و زبان فرانسه از دانشگاه تهران دارد و تحصیلات خود در دانشكده هنرهای دراماتیك را ناتمام گذاشته است. او فعالیت در سینما را با بازی در فیلم تپلی (رضا میر لوحی - ۱۳۵۱) آغاز كرد.دو فیلم خواستگاری و همسر از ساخته های او به ترتیب در سالهای ۱۳۶۹ و ،۱۳۷۳ به عنوان دومین فیلم پرفروش سال را دست یافتند.
مهدی فخیم زاده «هم نفس» را پس از ده سال دوری از سینما و پس از «همسر» (۱۳۷۲) جدیدترین ساخت و در این فاصله سه مجموعه عظیم «تنهاترین سردار» (۱۳۷۵)، «ولایت عشق» (۱۳۷۸) و «خواب و بیدار» (۱۳۸۰) را برای تلویزیون كارگردانی كرد.
پس از «هم نفس» فخیم زاده با ساخت «حس سوم» و حالا «بی صدا» مجددا به تلویزیون بازگشته است تا سریالی پلیسی دیگر را به ثبت برساند. فخیم زاده در عرصه بازیگری نیز حضوری مستمر داشته و در این سال ها در بیش از سی فیلم سینمایی بازی كرده است.طبق معمول در «هم نفس» نیز فخیم زاده خود یكی از نقش های اصلی فیلم را بازی می كند. همبازی او در این فیلم رویا نونهالی است كه در تجربه موفق تلویزیونی فخیم زاده، «خواب و بیدار» نیز، بازیگر یكی از نقش های اصلی بود.
علاوه بر این دو بازیگران دیگری چون: مریلا زارعی، متین عزیزپور، ناصر آقایی، افسانه ناصری، مصطفی طاری، فرهاد شریفی، اصغر حیدری و الینا اكبرزاده به ایفای نقش پرداخته اند. تهیه كنندگی این اثر برعهده مرتضی شایسته است و از دیگر عوامل آن می توان به مهدی فخیم زاده (نویسنده و كارگردان)، رسول احدی (مدیر فیلمبرداری)، حمیدرضا قربانی (تدوین)، مجتبی متولی (مدیر تولید)، آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس)، مهران ملكوتی (صدابردار)، حسین مهدوی (صداگذاری و میكس)، فریدون خلعتبری (موسیقی متن)، مهران مدیری (خواننده) و علی نیك رفتار (عكاس) اشاره كرد.«هم نفس» نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، این فیلم گرچه از سوی هیأت داوری و منتقدان چندان مورد توجه قرار نگرفت اما از سوی تماشاگران به عنوان یكی از فیلم های منتخب برگزیده شد و در مشهد نیز فیلم برگزیده تماشاگران بود.
فیلم «هم نفس» پس از گذشت ۲ سال از اكران آن در سینماها قرار است در قالب ۵ قسمت ۴۵ دقیقه ای از شبكه دو سیما پخش می شود و فخیم زاده با بیان این كه در زمان ساخت سینمایی «هم نفس»، بیش از ۲۰۰ دقیقه فیلم گرفته شده بود متذكر شده است: برای درآوردن سینمایی ۹۰ دقیقه ای،تصاویر آن را حداكثر فشردیم.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید