جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


حفظ زمین اجدادی که به تراژدی می انجامد


حفظ زمین اجدادی که به تراژدی می انجامد
«مزرعه» دومین ساخته جیم شریدان پس از «پای چپ من» محسوب می شود. این فیلم داستانی فراموش نشدنی قدرت و تعصب را به تصویر می كشد.
به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، «مزرعه» محصول سال ۱۹۹۰ دو كشور انگلیس و ایرلند است كه در مدت زمان یك ساعت و ۴۷ دقیقه به شیوه تكنی كادر و با صدای دالبی ساخته شده است.
● درباره فیلم
مزرعه نبرد ایرلندی ها را در برابر خودی ها كه با هدف حفظ زمین های اجدادی به وقوع می پیوندد را به تصویر می كشد.فیلم از داستانی كاملا پیچیده برخوردار است كه بیننده را به شدت به فكر می دارد و باید گفت برخی اتفاقات علاوه بر پرده سینما در ذهن مخاطب رخ خواهد داد. بول مك كیب و خانواده اش كه برای نگهداری از زمین آبا و اجدادی تمام تلاش خود را به خرج می دهند، در این فیلم عادی از روح مشترك و بی دین اروپا هستند كه به واسطه آمدن مسیحیت و از بین رفتن نظام سرمایه داری در این سرزمین به راه راست هدایت می شوند.بدوش گرفتن یكی از كارگران مزرعه توسط بول و پوشیدن لباسی همانند ردا، او را هر چه بیشتر به ظاهر و مسلك كشیش ها نزدیك می كند او در درونش همانند برده ای است كه زنجیر ساختگی بیگانگان را حمل می كند و در ذهن اولین و مهمترین نگرانی یك مرد را كه همان «سرزمین و قلمرو» است می پروراند.
● داستان فیلم
فیلمنامه مزرعه را جیم شریدان بر اساس نمایشنامه از جان بی كین به نگارش درآورده است.این درام داستان خانواده ای است كه به همراه پدر خانواده در مزرعه كار می كنند. پس از مدتی صاحب مزرعه تصمیم به فروش زمین می گیرد كه علی رغم درخواست همان خانواده یك آمریكایی جاده ساز پیشنهاد بالاتری برای خرید زمین می دهد كه این داستان به یك تراژدی تبدیل می شود.اكران جهانی و حضور در جشنواره ها مزرعه در كشورهایی چون اسپانیا، استرالیا، آرژانتین، شیلی، فنلاند، سوئد، آمریكا و انگلیس به روی پرده رفته است.این فیلم در سال ۱۹۹۱ كاندیدای دریافت جایزه اسكار بهترین بازیگر نقش اول مرد (ریچارد هریس) بوده است.مزرعه در همین سال در جشنواره باختا شركت كرد و كاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد (جان هارت) شد.حضور در جشنواره گلان گلاب و كاندیداتوری بهترین بازیگر نقش اول مرد از دیگر افتخارات مزرعه بوده است.
● بازیگران فیلم
یكی از مزیت های سینمایی مزرعه حضور بازیگران توانمند در این فیلم است. ریچارد هریس بازیگر نقش «بول» كه چهار سال از درگذشت وی می گذرد یكی از بازیگران برجسته ایرلندی است.او برای بازی در «مزرعه» در جلسات بسیاری با حضور شرایدن شركت كرد تا هر چه بیشتر بتواند خود را به این نقش نزدیك كند.شریدان كه در ابتدا به علت شهرت ریچارد هریس تمایلی به حضور او در فیلمش نداشت پس از این جلسات متقاعد شد كه او را به بازی بگیرد.در سینمایی مزرعه علاوه بر ریچارد هریس، بازیگرانی چون: شی بین،فرانسس توملتی، برندار فریكر، جان هارت و روت مك كیب به ایفای نقش پرداخته اند.
● درباره فیلمساز
جیم شریدان، ۶ فوریه ۱۹۴۹ در دوبلین ایرلند متولد شد. او فیلمسازی را از سال ۱۹۸۹ و با فیلم «پای چپ من» داستان كریستی براون شروع كرد و در سال های بعد فیلم های دیگری مانند به نام پدر، مشت زن و در آمریكا را ساخت.مزرعه دومین فیلم جیم شریدان است كه آن را پس از پای چپ من كارگردانی كرد.با این حال شریدان پیش از آنكه با ساخت ۷ فیلم خود را به عنوان یك كارگردان مطرح كرده باشد، یك تهیه كننده است.
او علاوه بر تهیه فیلم هایی چون به نام پدر، مشت زن، پولدار شو یا بمیر و در آمریكا كه خود كارگردانی آنها را نیز برعهده داشته است، ۶ فیلم دیگر از جمله «یكشنبه خونین» كه اخیرا از تلویزیون ایران پخش شد را تهیه كرده است. جیم شریدان یكی از نادر كارگردانان كنونی جهان است كه می تواند كشش و جذابیت روایی و تصویری را با نگرشی عمیق به شخصیت هایش پیوند بزند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید