جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مبارزه خیر و شر در مترو


مبارزه خیر و شر در مترو
مزیت اصلی فیلم سینمایی «كنترل» ساختار یكدست آن است. كارگردان این فیلم شیوه روایی تصویری را برای آن برگزیده كه در نوع خود بی عیب و منحصر به فرد به نظر می رسد. «كنترل» به كارگردانی نیمرود آنتال، محصول سال ۲۰۰۳ مجارستان است كه به شیوه رنگی و با صدای استریو ساخته شده است.«كنترل» در كشورهای مختلف با مدت زمان های متفاوت اكران شده است. این فیلم در كشور مجارستان در قالب یك ساعت و چهل و پنج دقیقه به نمایش درآمد. اما در كشور آرژانتین و در جشنواره بوینس آیرس، ۲ دقیقه به آن اضافه شد.سینمایی «كنترل» همچنین در كشور آلمان در مدت زمان یك ساعت و ۵۱ دقیقه اكران شده است.
● درباره فیلم
سینمایی «كنترل» اگرچه فیلمی تجاری محسوب می شود، اما ساختار و محتوای فیلم دست كمی از فیلم های هنری ندارد.در این فیلم ما شاهد مبارزه خیر و شر علیه یكدیگر هستیم كه در ذهن یك كنترلچی مترواتفاق می افتد. تونل تاریك مترو در حقیقت سمبول پیچیدگی مغز بشر است و مسلم است كه قهرمان فیلم قادر نیست خود را به محیط خارج و نور خورشید برساند و از افكار خود رها شود.«كنترل» اگرچه فیلمی كمدی است، اما با هدف صرفا خنداندن تماشاگر ساخته نشده است. فیلم از لایه هایی كاملا جدی نیز برخوردار است كه همان تاریكی است. پایان فیلم نیز به شدت مخاطب را به فكر وا می دارد اتفاقی كه در فیلمهای مجاری به ندرت رخ می دهد.
● شیوه فیلمبرداری
شیوه فیلمبرداری «كنترل» از نكات قابل توجه فیلم به نظر می رسد كه توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب كرد، برخی صحنه هاو حركات افقی دوربین كه در مدت زمان طولانی ادامه می یابد، بسیار جذاب است.
● داستان فیلم
فیلمنامه «كنترل» را جیم آدلی با همكاری نیمرودآنتال به نگارش در آورده است. این كمدی دلهره آور درباره گروهی از كنترلچی های مترو مجارستان است، كه همگی شخصیت هایی عجیب،اما دوست داشتنی دارند.به گزارش ایسنا،فیلم با تمركز بر شخصیت «بولكسو» تصورات ذهنی وی را به تصویر می كشد. شخصیت های فیلم حتی مسافران مترو همگی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.برای مثال مسافران مترو هیچ گاه بلیت نمی خرند و همواره از سوی كنترلچی ها تحت تعقیب قرار می گیرند، اتفاقاتی كه در مجارستان به وفور رخ می دهد.تمام داستان فیلم در زیر زمین اتفاق می افتد و این محل كاملا دنیایی متفاوت و مجزا از روی زمین محسوب می شود و برخی شخصیت های فیلم، با صدایی كه تعجب كودكانه در آن موج می زند، حتی از روی زمین به عنوان «آن بالا» یاد می كنند.
● اكران جهانی و حضور در جشنواره ها
سینمایی «كنترل» در كشورهایی چون مجارستان، انگلیس، كانادا، آرژانتین، آلمان، سنگاپور و آمریكا به نمایش در آمده است.این فیلم در سال ۲۰۰۴ در جشنواره كن شركت كرد و جایزه جوان این جشنواره را برای نیمرود آنتال به ارمغان آورد.«كنترل» در همان سال در جشنواره های بین المللی شیكاگو و كپنهاگن شركت كرد و به ترتیب جوایز بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلمبرداری و كارگردانی را از این رویدادهای هنری دریافت كرد.این فیلم همچنین برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول از جشنواره منتقدان مجارستان بوده است.
● درباره فیلمساز
نیمرود آنتال كارگردان، بازیگر و نویسنده، ۳۰ نوامبر ۱۹۷۳ در لس آنجلس آمریكا به دنیال آمد. وی در سال ۱۹۹۱ به مجارستان رفت وكار و زندگی را درآنجا ادامه داد. آنتال سه سال پس از رفتن به مجارستان فیلمسازی را آغاز كرد و نخستین فیلمش را در سال ۱۹۹۴ ساخت. كنترل سومین و آخرین فیلم این كارگردان محسوب می شود. وی در سال ۲۰۰۷ قصد ساخت فیلمی با عنوان «تهیگی» را دارد كه هم اینكه در مرحله پیش تولید قرار دارد.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «كنترل» جمعی از بازیگران مجاری از جمله ساندور كزانی (در نقش بولكسو)، زولتا موكسی (موكی) و ساندور بادار (لكسو) و به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید