شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پیام امام خمینی به ملت ایران به مناسبت تصویب اصل ذلت بار کاپیتولاسیون


پیام امام خمینی به ملت ایران به مناسبت تصویب اصل ذلت بار کاپیتولاسیون
بسم الله الرحمن الرحیم
"لن یجعل الله للكافرین علی المومنین سبیلا"
آیا ملت ایران می داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ می داند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می داند مجلس به پیشنهاد دولت، سند بردگی ملت ایران را امضا كرد، اقرار به مستعمره بودن ایران نمود، سند وحشی بودن ملت مسلمان را به آمریكا داد، قلم سیاه كشید بر جمیع مفاخر اسلامی و ملی ما، قلم سرخ كشید بر تمام لاف و گزاف های چندین ساله سران قوم، ایران را از عقب افتاده ترین ممالك دنیا پست تر كرد، اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب منصبان و درجه داران نمود، حیثیت دادگاه های ایران را پایمال كرد، به ننگین ترین تصویب نامه دولت سابق با پیشنهاد دولت حاضر بدون اطلاع ملت با چند ساعت صحبت های سری، رای مثبت داد، ملت ایران را در تحت اسارت آمریكائی ها قرار داد. اكنون مستشاران نظامی و غیر نظامی امریكا با جمیع خانواده و مستخدمین آنها آزادند هر جنایتی بكنند، هر خیانتی بكنند، پلیس ایران حق بازداشت آنها را ندارد. دادگاه های ایران حق رسیدگی ندارند، چرا برای آنكه آمریكا مملكت دلار است و دولت ایران محتاج به دلار.
به حسب این رای ننگین، اگر یك مستشار آمریكائی یا یك خادم مستشار آمریكائی به یكی از مراجع تقلید ایران، به یكی از افراد محترم ملت، به یكی از صاحب منصبان عالی رتبه ایران هر جسارتی بكند، هر خیانتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد، محاكم ایران حق رسیدگی ندارد ولی اگر به یك سگ آنها تعرضی بشود، پلیس باید دخالت كند، دادگاه باید رسیدگی نماید.
امروز كه دولت های مستعمره، یكی پس از دیگری با شهامت و شجاعت خود را از تحت فشار استعمار خارج می كنند و زنجیرهای اسارت را پاره می كند، مجلس مترقی ایران با ادعای سابقه تمدن دو هزار و پانصد ساله، با لاف همردیف بودن با ممالك مترقیه، به ننگین ترین و موهن ترین تصویب نامه غلط دولت های بی حیثیت رای می دهد و ملت شریف ایران را پست ترین و عقب افتاده ترین ملل به عالم معرفی می كند و با سرافرازی هر چه تمامتر، دولت از تصویب نامه غلط دفاع می كند و مجلس رای می دهد.
از بعض منابع مطلع به من اطلاع دادند كه این طرح مفتضح را به دولت پاكستان، اندونزی، تركیه و آلمان غربی پیشنهاد كرده اند و هیچكدام زیر بار این اسارت نرفته اند، تنها دولت ایران است كه اینقدر با حیثیت ملت و اسلامیت ما بازی می كند و آن را به باد فنا می دهد.
●خاموش نشستن وكلائبه علت اتكا نداشتن به ملت است:
علما و روحانیون كه می گویند باید قدرت سر نیزه در مقدرات كشور دخالت نكند، باید وكلای پارلمان مبعوث از ملت باشند، باید دولت ها ملی باشند، باید اختناق از مطبوعات برداشته شود و سازمان ها نظارت در آنها نكنند و آزادی را از ملت مسلمان سلب ننمایند، برای آن است كه این ننگ ها را بر ملت تحمیل نكنند و ما را مواجه با این مصیبت ها ننمایند.
چرا وكلای پارلمان با آنكه به حسب قاعده انسانیت و ملیت با همچو سند اسارتی صد در صد مخالف هستند، نفس نمی كشند و جز دو سه نفر آنها كه معلوم است با اضطراب صحبت كرده اند، خاموش نشسته اند برای آنكه اتكای به ملت ندارند، دست نشانده هستند و قدرت مخالفت ندارند، آنها را با یك اشاره بیرون می ریزند، به زندان می اندازند.
●پافشاری رژیم شاه برای محو اسم قرآن :
آیا ملت ایران می داند كه افسران ارتش به جای سوگند به قرآن مجید، سوگند به كتاب آسمانی كه به آن اعتقاد دارم یاد كردند، این همان خطری است كه كرارا تذكر داده ام، خطر برای قرآن مجید، برای اسلام عزیز، خطر برای مملكت اسلام، خطر برای استقلال كشور. من نمی دانم دستگاه جبار از قرآن كریم چه بدیی دیده است، از پناه به اسلام و قرآن چه ضرری برده است كه اینقدر پافشاری برای محو اسم آن می كند. اگر پناه به قرآن و اسلام بیاورید، اجنبی به خود اجازه نمی دهد كه از شما سند بردگی بگیرد، اجازه نمی دهد كه مفاخر ملی و اسلامی شما پایمال شود. جدا بودن ملت از هیئت حاكمه، برخوردار نبودن آنها از پشتیبانی ملت، این مصیبت ها را پیش می آورد.
●كاپیتولاسیون مخالف اسلام و قرآن است:
اكنون من اعلام می كنم كه این رای ننگین مجلسین، مخالف اسلام و قرآن است و قانونیت ندارد مخالف رای ملت مسلمان است. وكلای مجلسین وكیل ملت نیستند، وكلای سرنیزه هستند، رای آنها در برابر ملت و اسلام و قرآن هیچ ارزشی ندارد و اگر اجنبی ها بخواهند از این رای كثیف سوئ استفاده كنند، تكلیف ملت تعیین خواهد شد.
بدبختی دول اسلامی از دخالت اجانب است دنیا بداند كه هر گرفتاریی كه ملت ایران و ملل مسلمین دارند، از اجانب است، از آمریكاست.
ملل اسلام از اجانب عموما از آمریكا خصوصا متنفر است، بدبختی دول اسلامی، از دخالت اجانب در مقدرات آنهاست، اجانبند كه مخازن پرقیمت زیرزمینی ما را به یغما برده و می برند، انگلیس است كه سالیان دراز طلای سیاه ما را با بهای ناچیز برده و می برد، اجانبند كه كشور عزیز ما را اشغال كرده و بدون مجوز از سه طرف به آن حمله كرده و سربازان ما را از پا در آوردند.
دیروز ممالك اسلامی به چنگال انگلیس و عمال آن مبتلا بودند امروز به چنگال آمریكا و عمال آن. آمریكاست كه از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی می كند، آمریكاست كه به اسرائیل قدرت می دهد كه اعراب مسلم را آواره كند، آمریكاست كه وكلا را یا بیواسطه یا باواسطه بر ملت ایران تحمیل می كند، آمریكاست كه اسلام و قرآن مجید را به حال خود مضر می داند و می خواهد آنها را از جلوی خود بردارد، آمریكاست كه روحانیون را خار راه استعمار می داند و باید آنها را به حبس و زجر و اهانت بكشد، آمریكاست كه به مجلس و دولت ایران فشار می آورد كه چنین تصویب نامه مفتضحی را كه تمام مفاخر اسلامی و ملی ما را پایمال می كند تصویب و اجرا كنند، آمریكاست كه با ملت اسلام معامله وحشیگری و بدتر از آن می نماید.
●بر تمام اقشار است كه با طرح ننگین احیای كاپیتولاسیون مخالفت كنند
بر ملت ایران است كه این زنجیرها را پاره كنند. بر ارتش ایران است كه اجازه ندهند چنین كارهای ننگینی در ایران واقع شود، از بالاترها به هر وسیله هست بخواهند این سند استعمار را پاره كنند، این دولت را ساقط كنند، وكلائی كه به این امر مفتضح رای دادند از مجلس بیرون كنند. بر ملت است كه از علمای خود بخواهند در این امر ساكت ننشینند. بر علمای اعلام است كه از مراجع اسلام بخواهند این امر را ندیده نگیرند. بر فضلا و مدرسین حوزه های علمیه است كه از علمای اعلام بخواهند كه سكوت را بشكنند. بر طلاب علوم است كه از مدرسین بخواهند كه غافل از این امر نباشند. بر ملت مسلمان است كه از وعاظ و خطبای بخواهند كه آنان را كه آگاه از این مصیبت بزرگ نیستند آگاه كنند. بر خطبا و وعاظ است كه با بیان محكم، بی هراس بر این امر ننگین اعتراض كنند و ملت را بیدار كند. بر اساتید دانشگاه است كه جوانان را از آنچه زیر پرده است مطلع كنند. بر جوانان دانشگاهی است كه با حرارت با این طرح مفتضح مخالفت كنند، با آرامش و با شعارهای حساس مخالفت دانشگاه را به ملت های دنیا برسانند. بر دانشجویان ممالك خارجه است كه در این امر حیاتی كه آبروی مذهب و ملت را در خطر انداخته ساكت ننشینند. بر پیشوایان دول اسلامی است كه فریاد ما را به دنیا برسانند و از مراكز پخش آزاد، ناله جانسوز این ملت بدبخت را به جهان گوشزد كنند. بر علما و خطبای ملل اسلامی است كه با سیل اعتراض، این ننگ را از جبهه ملت معظم ایران، برادران اسلامی خود بزدایند و بر جمیع طبقات ملت است كه از مناقشات جزئی موسمی خود صرفنظر كرده و در راه هدف مقدس استقلال و بیرون رفتن از قید اسارت كوشش كنند. بر رجال شریف سیاسی است كه ما را از مطالب زیر پرده كه در مجلس گفته شده، آگاه نمایند. بر احزاب سیاسی است در این امر مشترك با یكدیگر توافق كنند.
●وحدت كلمه علمای اعلام در پشتیبانی از قرآن و طرفداری از مسلمین:
هدف مراجع عظام و روحانیون در هر جا باشند یكی است و آن پشتیبانی از دیانت مقدسه اسلام و قرآن مجید و طرفداری از مسلمین است، اختلافی بین علمای اعلام و نگهبانان اسلام در این هدف مقدس نیست. اگر فرضا"اختلاف اجتهاد و نظری در امری جزئی و ناچیز باشد مثل سایر اختلافات در امور فرعی، مانع از وحدت نظر در امور اصولی نیست .اگر سازمان دولتی گمان كرده اند با سمپاشی ها می توانند ما را از هدف مقدس خود منحرف كنند و به دست جهال متعصب به قصد شوم خود برسند، خطا كرده اند .اینجانب كه یك نفر از خدمتگزاران علمای اعلام و ملت اسلام هستم، در موقع خطیر و برای مصالح بزرگ اسلامی حاضرم برای كوچكترین افراد، تواضع و كوچكی كنم، تا چه رسد به علمای اعلام و مراجع عظام - كثرالله امثالهم. لازم است جوان متعصب و طلاب تازه كار از زبان و قلم خود جلوگیری كنند و در راه اسلام و هدف مقدس قرآن از اموری كه موجب تشتت و تفرقه است، خودداری نمایند. علمای اعلام برای خاتمه دادن به هرج و مرج و بی نظمی ها در فكر اصلاح عمومی هستند، اگر دولت ها مجال فكر به ما بدهند، اگر گرفتارهائی كه از ناحیه هیئت حاكمه پیش می آید و ناراحتی روحی مجال تصفیه و اصلاح داخلی به ما بدهد.این نحو گرفتاری هاست كه ما را از مسیر خود كه مسیر تصفیه حوزه ها و اصلاح همه جانبه است باز می دارد. با احساس خطر برای اسلام و قرآن كریم برای ملت و ملیت مجال تفكر در امور دیگر باقی نمانده . اهمیت این موضوعات به قدری است كه مشاغل خاص ما را تحت الشعاع قرار داده است.
●كارهای مخرب رژیم شاه:
آیا ملت مسلمان می داند كه در حال حاضر عده ای از علما و مبلغین و طلاب و بسیاری از مسلمین بیگناه در زندان ها به سر می برند و بر خلاف قوانین، آنها را بدون رسیدگی، مدت های مدیدی زندانی كرده اند و مرجعی نیست كه به این وضع هرج و مرج ارتجاعی قرون وسطائی خاتمه دهد اینها دنبال قتل عام پانزده خرداد، دوازده محرم است كه جراحت آن از قلب ملت پاك نخواهد شد. هیئت حاكمه به جای اینكه برای اقتصاد ایران، برای جلوگیری از ورشكستگی های بازرگانان محترم، برای نان و آب فقرا و مستمندان، برای زمستان سیاه بی خانمان ها، برای پیدا كردن كار برای جوانان فارغ التحصیل و سایر طبقات بیچاره فكری بكند، به كارهای مخرب مثل آنچه گفته شد و نظائر آن دست می زند، از قبیل استخدام زن برای دبیرستان های پسرانه و مرد برای دبیرستان های دخترانه كه فساد آن بر همه روشن و اصرار به آنكه زن ها در دستگاه های دولتی وارد شوند كه فساد و بیهوده بودنش بر همه واضح است. امروز اقتصاد ایران به دست آمریكا و اسرائیل است و بازار ایران از دست ایرانی و مسلم خارج شده است و غبار ورشكستگی و فقر به رخسار بازرگان و زارع نشسته است و اصلاحات آقایان، بازار سیاه برای آمریكا و اسرائیل درست كرده است و كسنی نیست كه به داد ملت فقیر برسد.
●ملت باید به فكر فقرا باشد:
من از فكر زمستان امسال رنج می برم، من شدت گرسنگی و خدای نخواسته هلاكت بسیاری از فقرا و مستمندان را پیش بینی می كنم، لازم است خود ملت به فكر فقرا باشند، لازم است از حالا برای زمستان آنها تهیه ای شود كه فجایع سال سابق تكرار نشود، لازم است علمای اعلام بلاد، مردم را دعوت به این امر ضروری بفرمایند.
از خدای متعال عظمت اسلام و مسلمین و رهائی دول اسلامی را از شر اجانب خذلهم الله تعالی خواستار است.
والسلام علی من اتبع الهدی
روح الله الموسوی الخمینی
مطالب مرتبط:
متن کامل بیانات تاریخی امام خمینی علیه كاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳
پیام امام خمینی به ملت ایران به مناسبت تصویب اصل ذلت بار كاپیتولاسیون ۴/۸/۱۳۴۳
‌بازخوانی‌ پرونده‌ كاپیتولاسیون‌ در ایران‌
اعطای امتیاز کاپیتولاسیون در ازای وام دویست میلیون دلاری!
ماجرای کاپیتولاسیون در ایران
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید