جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مرسدس بنز


مرسدس بنز
ستاره بنز، شناخته ترین مارك خودرو در ایران است. این خودروساز در اوایل قرن بیستم از نام خواهر بنیان گذار این شركت با نام مرسدس گرفته شده و اكنون ستاره مرسدس سعی می كند در آسمان صنایع خودروسازی همچنان تابان باشد.
گروه خودروسازی مرسدس متشكل از برندهای مرسدس بنز، مای‌باخ، اسمارت، مرسدس بنز AMG و مرسدس بنز مك لارن است.
این گروه در سال ۲۰۰۴ بیش از یك میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه از خودروهای خود را به فروش رساند كه نسبت به سال ۲۰۰۳ افزایش اندكی نشان می‌دهد. فروش این گروه در سال ۲۰۰۳ یك میلیون و ۲۱۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده است.
به دلیل برخی مسائل زیست محیطی، فروش برند مرسدس بنز در سال ۲۰۰۳ دو درصد كاهش داشت و این در حالی است كه فروش بخش اسمارت این گروه به دلیل معرفی مدل جدید این گروه ۲۲ درصد افزایش داشته است. درآمد گروه مرسدس در سال ۲۰۰۴ به ۴۹.۶ میلیارد یورو رسید. درآمد این گروه در سال ۲۰۰۳، ۵۱.۴ میلیارد یورو بود.
سود عملیاتی این گروه در سال ۲۰۰۴ با كاهش چشمگیری نسبت به سال ۲۰۰۳‌ (۳.۱ میلیارد یورو) به ۱۷ میلیارد یورو رسید كه از دلایل آن می‌توان به هزینه‌های بالای راه اندازی و تولید مدلهای جدید اشاره كرد.
گروه مرسدس سعی كرده است به منظور سودآمدی بیشتر عمده تمركز خود را متوجه مسائل مربوط به كیفیت، راندمان و قدرت محصولات خود كند.
كیفیت، یكی از مهمترین خصیصه‌های برند مرسدس بنز است، بنابراین تمامی فعالیتهای گروه مرسدس بر این امر معطوف شده است.
گروه مرسدس در طول روند تولید بارها خودرو را مورد آزمایش قرار می‌دهد و پس از آن نیز سعی می‌كند با ارتباط با فروشندگان و مشتریان از كیفیت و چگونگی محصولات خود پس از تولید اطلاع حاصل كند.
این گروه همچنین تلاش می‌كند تا كاركنان خود را در سراسر جهان آموزش دهد و در همین راستا در اكتبر سال گذشته یك مركز آموزش جهانی در اشتوتگارت تاسیس كند.
در فوریه ساله ۲۰۰۵ گروه خودروسازی مرسدس برنامه جامعی را آغاز كرد كه هدف از آن افزایش كارایی و درآمد این گروه بوده است.
مرسدس تصمیم دارد با انجام این برنامه درآمدهای خود را تا پیش از ۳ میلیارد یورو افزایش دهد و همچنان به عنوان موفق ترین برند گروه مرسدس به كار خود ادامه دهد.
فروش برند مرسدس بنز در سال ۲۰۰۴ به یك میلیونو ۷۴ هزار و ۶۰۰ خودروی سواری رسید كه دو درصد كمتر از سال ۲۰۰۳ بوده است.
كاهش حجم فروش این برند به این دلیل بوده است كه برخی مدلهای جدید مرسدس بنز تا پایان سال به میزان كافی در اختیار مشتریان قرار نمی‌گرفته است.
فروش سال ۲۰۰۴ گروه مرسدس در بازارهای توسعه یافته متفاوت بوده است، به عنوان مثال فروش این گروه در اروپای غربی سه درصد كاهش و در اسپانیا ۱۰ درصد افزایش داشت. در همین حال رشد فروش مرسدس در سال ۲۰۰۴ در انگلیس -۹ درصد در فرانسه -۵ درصد و در ایتالیا -۴ درصد بوده است.
در مقایسه با سال ۲۰۰۳ فروش مرسدس در آمریكا یك درصد افزایش نشان می‌دهد و این در حالی است كه مرسدس در ژاپن با كاهش ۱۰ درصدی فروش مواجه بود.
مرسدس توانست در سال ۲۰۰۴ فروش محصولات خود در بازار او به رشد چین را با شش درصد افزایش به ۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه برساند.
خودروهای كلاس S و E مرسدس همچنان در بازارهای مختلف از جمله پر فروش ترین خودروها به شمار می‌روند، به طوریكه كلاس S این گروه سهم ۳۵ درصدی در بازار خودروهای لوكس جهان را در اختیار خود دارد.
اگرچه فروش كلاس S در سال ۲۰۰۴ كاهش داشت و به ۸۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید اما همچنان نسبت به رقیبان خود از فروش بهتری برخوردار بود.
فروش كلاس S در سال ۲۰۰۳، ۱۰۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است. كلاس E مرسدس (شامل CLS) در سال ۲۰۰۴ همچنان مدل شماره یك جهان بود و ركورد تحویل به مشتری ۲۹۴ هزار و ۲۰۰ دستگاهی را با خود یدك می‌كشید.
كلاس M؛ وجود رقبای بسیار زیاد خود توانست عملكرد خوبی از خود بر جای بگذارد و با فروش ۷۰ هزار و ۹۰۰ دستگاهی مواجه بود. فروش كلاس M در سال ۲۰۰۳، ۸۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه بود.
گروه مرسدس توانست در سال ۲۰۰۴ اولین خودروی جدید CLS خود را به مشتریان تحویل دهد. CLS اولین اتومبیل كوپه چهار در جهان در تولید سری بود و بر پایه یك سری ویژگی‌های منحصر به فرد ساخته شده بود و در ساخت آن زیبایی با پویایی تركیب شده بود و تا پایان سال ۲۰۰۴ در حدود هشت هزار و ۱۰۰ دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رفت.
نسل جدید كلاس C اوایل تابستان سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد و از آنجائیكه بر پایه برخی ویژگی‌های مهم ساخته شده بود بسیار پویا و راحت بود و بازار نیز استقبال خوبی از این نسل جدید به عمل آورد و اندكی پس از ورود به بازار توانست بازار را در اختیار بگیرد.
گروه مرسدس توانست در سال ۲۰۰۴ در مجموع ۴۷۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی كلاس C در سراسر جهان به فروش برساند كه در مقایسه با سال ۲۰۰۳ هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.
نسل دوم خودروهای اسپورت كروكی SLK كه در بهار سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد، به دلیل كیفیت و زیبایی استقبال خوبی را شاهد بود و توانست از مجموع ۳۳ جایزه خودرو ۳۲ جایزه را از آن خود بكند.
نسل جدید خودروهای اسپورت كروكی SLK توانست در سال ۲۰۰۴ به فروش ۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاهی دست یابد و سهم ۲۱ درصدی از بازار را از آن خود كند و در بخش خود خودروی شماره یك جهان شد.
فروش خودروهای جدید كلاس A از سپتامبر آغاز شد و از همان الان بسیار موفق عمل كرد. این خودرو از استانداردهای جدید در خصوص ایمنی و راحتی برخوردار بود و در حدود ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه نیز فروش سال ۲۰۰۴ این خودرو بوده است كه از مجموع آن ۵۹هزار و ۱۰۰ دستگاه مربوط به مدلهای جدید بوده است. تقاضا برای این خودرو به ویژه در آلمان و ایتالیا زیاد بوده است.
گروه مرسدس در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۴ ورژنهای جدید "visionr" grand sports tourer را معرفی كرد و از Compact sports tourer جدید VisionB"" پرده برداری كرد.
هر دو مدل از مزایایی خودروهایی همچون سرانهای اسپورت، ماشینهای استیشن، وانت و sur برخوردار هستند و قرار بود هر دو خودرو با عنوانهای كلاس R و كلاس B در تابستان سال جاری وارد بازار شوند.
خودروی grand sport tourer كلاس R نیز همانند كلاس M در كارخانه مرسدس در ایالت آلابامای آمریكا ساخته خواهد شد و در همین راستا مرسدس با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار این كارخانه را توسعه می‌دهد و تصمیم دارد نیروی كار آن را تا چهار هزار نفر افزایش دهد.
Compact sports tourer كلاس B نیز در كارخانه این شركت در آلمان ساخته خواهد شد و قرار بر این است تا نیروی كار این كارخانه یك هزار و ۸۰۰ نفر افزایش پیدا كند و به شش هزار و ۵۰۰ نفر برسد.
مرسدس بنز از آوریل سال ۲۰۰۴ تحویل خودروهای سوپر اسپورت SLR خود به مشتریان را آغاز كرد. این خودرو اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه خودروی فرانكفورت، معرض دید عموم گذاشته شد و مورد استقبال خوب بازدید كنندگان قرار گرفت.
مرسدس بنز در سال ۲۰۰۴ بیش از ۳۵۰ دستگاه از این خودرو را در كارخانه مك لارن در انگلیس تولید كرد. ورود مایباخ به میان بزرگان خودروسازی در چین در ژوئن سال ۲۰۰۴ حضور مایباخ در نمایشگاه خودروی چین و انتقال اولین سویچ‌های خودرو به مشتریان چینی حضور مایباخ در میان خودروسازان بزرگ را مسجل كرد. در نیمه دوم سال ۲۰۰۴ مراكز مایباخ در پكن و شانگهای افتتاح شد. این برند همچنین با حضور در نمایشگاه خودروی پاریس جایگاه خود را در میان خودروسازان محكم تر كرد و در سال ۲۰۰۴ در حدود ۵۰۰ خودروی سران تحویل مشتریان خود در سراسر جهان كرد.
برند اسمارت با مدلهای جدید فروش خود را افزایش داد به طوریكه فروش این برند در سال ۲۰۰۴ با ۲۲ درصد افزایش به ۱۵۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.
اسمارت ۴۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو در آلمان و ۳۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه در ایتالیا به فروش رساند.
عمده دلیل افزایش فروش برند اسمارت معرفی مدل فورفور اسمارت بوده است. این خودرو كه در آوریل سال ۲۰۰۴ به بازار معرفی شد منجر به گسترش مدلهای اسمارت شد. تا پایان سال ۲۰۰۴ در حدود ۵۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه از خودروهای اسمارت فورفور در اروپای غربی به فروش رفت.
منبع : مجله اینترنتی صبح بخیر ایران


همچنین مشاهده کنید