جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قره گیله


قره گیله
میوه و برگهای قره گیله در تهیه داروهای گیاهی كاربرد دارند. میوه آن حاوی تركیباتی به نام "آنتی سیانوسید" است كه گفته میشود رگهای خونی را تقویت می كند، جریان خون را بهبود می بخشد و می توان از آن در درمان اختلالات چشمی نظیر رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و آب سیاه و اختلالات گردش خون در بدن نظیر رگهای واریس و بواسیر استفاده كرد.
این تركیبات همچنین شبكیه را (بخشی از چشم كه دید در شب را تقویت و به چشم كمك می كند تا با تغییرات نور سازگاری پیدا كند)، تقویت می كنند. خلبانان بریتانیایی در طول جنگ جهانی دوم قبل از عزیمت به عملیات بمباران شبانه قره گیله مصرف می كردند چون در اثر مصرف آن قدرت بینایی آنها تقویت می شد.
برگهای قره گیله، برای كنترل میزان قند خون در افراد دیابتی مورد استفاده قرار گرفته است، لیكن هیچگونه اسناد و مدارك مستندی دال بر موفقیت این نوع درمان وجود ندارد. هر چند مصرف قره گیله در هر میزان بی خطر است، اما اگر برگهای این گیاه در مقادیر بالا و به مدت طولانی مصرف شود سمی است. به همین دلیل، مصرف كم و محدود آن توصیه می گردد.
قره گیله خشك در طول سالیان متمادی برای درمان اسهال مورد مصرف بوده است. این گیاه حاوی میزان بالای "تانین" است، كه به كنترل و كاهش التهاب روده ای (كه سبب اسهال میشود) كمك می كند.
عصاره قره گیله، نی زمی تواند معده را در مقابل عارضه اولسر حفاظت كند. این ماده تولید موكوس معده را، كه در مقابل اسیدهای هاضمه مقاومت می كند، تحریك می كند. چون این ماده عضلات را شل می كند، در تسكین درد ناشی از انقباضهای قاعدگی می تواند مؤثر واقع شود.
● معرفی گیاه
قره گیله گیاهی است كه طول آن به ۱۶ اینچ می رسد، این گیاه دارای برگهای بیضوی و نوك تیز با گلهای صورتی و سفید ریز است، كه در خلال ماههای آوریل و ژوئن غنچه باز می كنند. در اواخر تابستان، دانه های سیاه ارغوانی آن برای چیده شدن آماده میشوند. این گیاه در زمرهٔ گیاهان خانگی از تیره سیاه گیله است و میوه آن بیشتر مزه و ظاهر سیاه گیله آمریكایی را دارد. میوه آنرا می توان هم به صورت تازه و هم خشك شده مصرف كرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها بكار برد.
● تركیبات گیاه
مهمترین تركیبات موجود در میوه و عصارهٔ‌قره گیله. تركیبات گلوكزی به نام "آنتی سیانوسیدها" است. این تركیبات به تشكیل مویرگهای قویتر كمك می كند، گردش خون به تمامی نقاط را بهبود می بخشد و كاهش چسبندگی پلاكت خون را سبب میشود و از انعقاد خون جبوگیری می كند. این عناصر رنگدانه ای كه قدرت بینایی در شب را تقویت و به چشم در سازگاری با تصورات نور سازگاری پیدا كند، كمك می كنند. برگهای قره گیله از نظر "كرومیوم" غنی هستند، و احتمالاً بدین خاطر است كه می توانند در كنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت مؤثر واقع شوند. قره گیله خشك شده حاوی مقدار زیادی "تانیس و پكتین" است كه این مواد با اثر قابض خود التهاب ایجاد كننده اسهال را كنترل می كند.
● اشكال موجود
قره گیله، را می توان به صورت تازه یا خشك شده مصرف كرد. می توان از قره گیله تازه یا خشك شده یا از برگهای آن چای تهیه كرد. عصاره آن به صورت كپسولهای پودری عرضه میشود و باید دارای محتوای ۲۵ درصد عناصر آنتی سیانوسید استاندارد شده باشد. عصاره آن حاوی بالاترین درصد آنتی سیانوسید است، كه در اصل ,وثرترین شكل مصرفی قره گیله تلقی میشود
● نحوه مصرف
قره گیله حاوی تركیبات و عناصری است كه سیستم گردش خون را تقویت می كند. لذا می توانید از آن به عنوان یك درمان پیشگیرانه، در صورتی كه از نظر سابقه خانوادگی دارای مشكلات و اختلالات گردش خون نظیر واریس، بواسیر یا آرترواسكلروز هستید، استفاده كنید. قره گیله همچنین به سلامتی بینایی نیز كمك می كند و می توان آنرا برای پیشگیری از بروز اختلالات چشمی ناشی از پیری یا بیماری دیابت مانند آب مروارید، آب سیاه، دژنراسیون ماكولا یا رتینوپاتی دیابتی مصرف كرد. قره گیله در درمان اسهال نیز مؤثر است اما اگر این عارضه بیشتر از سه یا چهار روز طول بكشد، باید با پزشك خود مشورت كنید.
برای درمان اختلالات چشم و گردش خون: عصاره استاندارد قره گیله (حاوی ۲۵ درصد آنتی سیانوسید) به صورت كپسول و میزان مصرفی آن معادل ۴۸۰ میلی گرم در روز در دو یا سه نوبت است و پس از بهبودی، باید مصرف آن روزانه ۲۴۰ میلی گرم ادامه یابد. هدف از تداوم مصرف آن پیشگیری از بیماری است.
▪ برای درمان گرفتگیهای قاعدگی و پیشگیری از زخم: ۲۰ الی ۴۰ میلی گرم عصاره آن روزانه سه بار، ۲ الی ۴ ملی لیتر تنتور (۱/۵) روزانه سه بار یا روزانه نصف لیوان قره گیله تازه را مصرف كنید.
▪ برای درمان اسهال: ۵ تا ۱۰ قره گیله خشك كوبده شده را در آب سرد حل كنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس از صافی عبور دهید و مصرف كنید.
▪ برای درمان دیابت: یك لیوان آب جوش را روی بیش از ۱ گرم (تقریباً ۱/۲ ۱ قاشق چیاخوری) برگ قره گیله بریزید و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آنرا از صافی عبور دهید. مصرف طلانی مدت باید حتماً زیر نظر پزشك معالج باشد.
● نكات احتیاطی
میوه و عصاره قره گیله بی خطر است و عوارض جانبی شناخته شده ای ندارند. مصرف آنها در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. برگ آن اگر صحیح مصرف شود خطری ندارد، اما نباید میزان مصرف آن در مدت طولانی بالا باشد چون احتمال مسمومیت وجود دارد.
● تداخل های احتمالی
شناخته شده نیست.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید