جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بازاریابی موفق


بازاریابی موفق
این اتفاقی است كه روزانه می افتد: دو كسب و كار با بودجه بازاریابی مشابه شروع به فعالیت می كنند. یكی در كار خود موفق می شود ولی دیگری موفقیت چندانی كسب نمی كند.
حال باید پرسید كه چرا این موضوع اتفاق می افتد؟ چرا بـــــرخی شركتها در تلاشهای بـــــازاریابی خود موفق عمل می‌كنند ولی تعـداد دیگری مــــــوفق نمی شوند؟ آنهایی كه موفق می شونــــد می دانند كه چگونه از ابزارها و منابع موجود به نحو احسن استفاده كنند. رعایت مؤلفه های ذیل می تواند به مدیران برای كسب موفقیت در بازاریابی كمك كند:
۱ – رهبری: برای موفق شدن، برنامه های بازاریابی كه كاركنان یا سازمان مشخص كرده می باید درراستای چشم‌انداز آینده شركت باشد. این وظیفه مسئولان سازمان است كه به طور مشخص اهداف را مشخص سازند. واقعا این اهداف روشن نباشد نمی توان از كاركنان انتظار داشت كه انتظارات مسئولان را تامین كنند.
۲ – گوش دادن: مشتریان آنچــــه را كه می خواهند و حاضرند بابت آن پول پرداخت كنند، به شما می گویند. آنها حتی این نكته را هم یادآوری می كنند كه چه رویكرد بازاریابی را ترجیح می دهند. فقط راهش این است كه از آنها سوال كنید و به دقت به پاسخ آنها گوش فرادهید. باور داشته باشید كه بهترین برنامه های بازاریابی آن برنامه‌هایی هستند كه برپایه توصیه های مشتریان و ترجیحات آنها شكل گرفته باشد.
۳ – تیم كاری: قطعا بازاریابی موثر با شما و دست اندركاران تیم بازاریابی شما شروع و پایان نمی یابد. همه در موفقیت بازاریابی دخیل هستند. راه درست این است كه به ایده های آنها گوش دهید، برنامه های بازاریابی خود را دراختیار آنها قرار دهید و اعضای تیم را درمورد پیشرفت كار در جریان قرار دهید.
۴ – همكاری: بهترین برنامه های بازاریابی چنانچه موانع فروش داشته باشند، با موفقیت همراه نخواهدبود. پیش‌شرط یك همكاری موثر و رفع كردن موانع فروش ارتباط صمیمانه بین همه قسمتها و افراد است. با این كار مشكلات نظیر كمبودها را می توان پیش بینی و درباره آن بحث كرد و به این ترتیب كاركنان به جای اختلال در كار می توانند از این برنامه حمایت كنند.
۵ – پاسخگویی: درست مثل ساخت یك بنا كه محصول گذاشتن آجر روی آجر است، یك برنامه موفق بازاریابی هم برنامه خوب دیگری را تولید می كند. برای شروع هر برنامه یا تاكتیك، اهداف قابل دسترسی را مشخص سازید. هر رویكرد بازاریابی را تست كنید و درنهایت آن رویكردی را كه درعمل قابل اجراست به كار بندید.
۶ – انعطاف پذیری: شركتهای موفق به سرعت خود را با تغییرات ایجادشده در بازار، ترجیحات مشتری و فناوری‌های جدید منطبق می سازند. وقتی می بینید یك روش بازاریابی جواب نمی دهد، برای تجدیدنظر در آن ماهها صبر نكنید. ریشه مشكل را پیدا كنید و به سرعت آن را برطرف سازید.
۷ – تداوم: ارائه مداوم یك نام و یك تصویر، برای موفقیت بازاریابی در درازمدت ضروری است. درعین حال كه استراتژی و تاكتیك ممكن است تغییر كند و یا تكامل یابد، ولی نام لوگو و حتی شعار می باید سنگ بنای برنامه بازاریابی شركت شما باشد.
۸ – بینش: برخی از كارآفرینان همیشه از یك بینش درونی برخوردارند. آنها به جای اینكه فقط به تحولات امروز پاسخ دهند، میدان رقابت را ارزیابی و گرایشهای آینده، محصولات و فناوری های جدید را پیش بینی می كنند. بازاریاب موفق كسی است كه بتواند آینده نگر باشد.
۹ – تمركز: برخلاف بنگاههای بزرگ، كسب و كار شما می باید بر بازاریابی محصولات و خدمات خود برای مشتریان محدود تمركز كند. غافل شدن از بازارهای گوناگون می تواند تلاشهای شركت شما را بی اثر سازد و به نتایج كار لطمه وارد آورد.
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید